پانسمان و تزریقات

ست سرم از چه اجزایی تشکیل شده است و طریقه وصل کردن سرم چگونه است؟

در این هفته از مطالب تجهیز گستران ابوریحان قصد داریم به معرفی یکی از پرکاربرد ترین وسایل که برای تزریق استفاده میشود بپردازیم. موضوع این هفته آشنایی کامل با ست سرم می باشد. پیشنهاد میکنیم تا پایان ما را همراهی کنید.

ست سرم چیست؟

یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات مصرفی پزشکی در مراکز درمانی و بیمارستان ها ست سرم است.

ست سرم، متشکل از یک لوله پلاستیکی و یک محفظه‌ی نگهداری مایعات است که به کیسه سرم وصل میشود و عملیات تزریق دارو را انجام میدهد.

بسیاری از داروها و یا مایعات نیاز است به صورت خیلی سریع به بدن بیمار تزریق گردند که در اینصورت، استفاده از سرم ضروری است.

از آنجایی که تزریقات داخل ماهیچه و یا زیر پوست نمیتواند به مقدار زیاد صورت گیرد و با محدودیت روبروست؛ بنابراین بهترین روش، تزریق مستقیم داخل رگ و خون است. که این مهم به کمک ست سرم امکان پذیر است

اجزاء ست سرم:

۱- محفظه سرم :

محفظه ست سرم یا همان اتاقک چکه ، محفظه ای برای ورود مایعات از کیسه سرم و نگهداری آن ها می باشد. این محفظه به انتهای کیسه سرم وصل میشود و به نام دریپ چمبر نیز شناخته میشود. در اتاقک چکه، میتوان ورود مایع و میزان آن را مشاهده و کنترل کرد. از آنجایی که گاهی اوقات پزشک برای بیمار دستور میدهد تا دوز دقیقی وارد بدن شود، لذا باید میزان تزریق را کنترل کرد.

به این صورت که در این محفظه، در هر دقیقه تعداد قطره ای وارد لوله میشود. به عنوان مثال پزشک تعیین کرده تا در هر دقیقه ۳۰ قطره از کیسه سرم وارد اتاقک چکه و سپس وارد بدن شود. بنابراین اگر این میزان دقیق ارزیابی شود میگوییم سرعت سرم ۳۰gt/min است. محفظه ست سرم همواره باید بیشتر از نصف پر باشد تا بتوان تعداد دقیق قطره ها را شمارش کرد.

۲- اسپایک یا میخ :

قسمتی سفید رنگ و تیز بوده که داخل ست سرم شده و به وسیله‌ی آن مایع را به محفظه سرم منتقل میکند. اسپایک دو سوراخ دارد. یکی از سوراخ ها، مسئول انتقال مایع تزریقی به داخل ست سرم است.

سوراخ دوم به قسمتی به نام ایرونت متصل است. ایرونت، قطعه ای برای جلوگیری از جمع شدن کیسه سرم است. این قطعه در همه‌ی ست سرم ها وجود ندارد. بنابراین برای جلوگیری از جمع شدن کیسه، سوزنی به داخل کیسه وارد میکنند.

۳- گیره غلطکی:

همانطور که گفته شد، میزان دقیق ورود مایع به بدن و شمارش آن اهمیت داشته و باید به میزان معین تزریق گردد. سرعت ورود مایع به داخل لوله، توسط گیره غلطی تنظیم میشود. با پایین و بالا کشیدن این گیره، سرعت قطره ها را میتوان کم و یا زیاد کرد.

نکته بسیار مهم : حتما حتما توجه به این نکته ضروری است که قبل از اتصال محفظه سرم به کیسه سرم، گیره غلطی بسته باشد‌ تا از ورود هوا به داخل لوله سرم جلوگیری شود. در صورت عدم هواگیری، احتمال ایست قلبی و مسدود شدن رگ های خونی بیمار وجود دارد.

۴- درگاه تزریق دارو:

این درگاه در دو قسمت وجود دارد. یک: در انتهای لوله سرم و نزدیک به جایی که قرار است تزریق صورت بگیرد. دوم: روی خود کیسه سرم

علت قرارگیری این درگاه در دو قسمت این است که گاهی نیاز است تا همزمان با مایعی که از داخل کیسه سرم به ورید تزریق میشود، داروی دیگر نیز تزدیق شود. در این زمان باید از درگاه بالایی که روی خود کیسه سرم است استفاده کرد. بدین منظور ترکیب دو دارو تداخلی باهم ایجاد نمیکند.

اما گاهی نیاز است تا جداگانه و بدون ترکیب مایع جدید با مایع کیسه سرم، تزریق صورت گیرد. در این حالت، از درگاه پایین که نزدیک به محل تزریق است استفاده میشود.

۵-فیلتر هوا :

قطعه سفید رنگی است که انتهای اتاقک چکه قرار دارد. وظیفه‌ی این فیلتر، حذف ذرات کلوئیدی است که ممکن است در مایع کیسه سرم وجود داشته باشد. سوراخ های این فیلتر، ۱۵ میکرون است.

ویژگی های ست سرم:

۱- دارای استاندارد های بین المللی ISo5834

۲- استریل شده با گاز اتیلن اکساید

۳- غیر سمی و غیر حساسیت زا

۴- مجهز به فیلتر ۱۵ میکرونی جهت جلوگیری از ورود میکروارگانیسم ها

۵- مجهز به نقطه اتصال به آنژیوکت، اسکالپ وین

۶- تهیه شده از مواد با گرید پزشکی

کاربرد ست سرم چیست؟

۱– برای تزریق مایعات به بدن:

بدن یک انسان بالغ، در طول روز به میزان ۳/۵ الی ۵ میلی لیتر به ازاء هر یک کیلوگرم، مایعات نیاز دارد که باید یا از طریق نوشیدن و یا از طریق تزریق صورت بگیرد. سریع ترین روش، استفاده از ست سرم است.

۲- برای تزریق داروها به مدت طولانی:

زمانیکه نیاز است، دوز دقیقی از دارو به مدت زمان معینی وارد بدن شود، از ست سرم استفاده میشود. به عنوان مثال، پزشک تعیین کرده که هر نیم ساعت یا یک ساعت یک بار، دارو تزریق شود.

۳- زمانیکه نیاز است دارو در حجم معینی از محلول مایع تزریق شود.

نکته: استفاده از وسیله ای به نام آنژیوکت و ست سرم، بیمار را از تزریقات و رگ‌گیری های متعدد، بی نیاز میکند. زیرا با یک بار وصل شدن به رگ بیمار، تزریقات میتواند برای چندین بار صورت بگیرد. البته آنژیوکت نیز باید هر ۴۸ تا ۷۲ ساعت یک بار تعویض شود.

انواع ست سرم:

شرکت سوپا اقدام به تولید ست سرم های مختلفی کرده است که شامل موارد زیر میشود.

۱- ست سرم رنگی:

مانند ست سرم معمولی است و برای داروهایی که حساس به نور هستند به کار برده میشوند.

۲- ست سرم ویژه اتاق عمل:

دارای دو لایه بسته بندی است. به صورتیکه با بازشدن لایه اول، همچنان در حالت استریل باقی میماند. از این ست سرم در اتاق عمل بیمارستان، به جهت استریل بودن کلیه وسایل استفاده میشود‌.

۳- ست سرم دامی:‌

از نظر اجزاء تشکیل دهنده، مشابه با ست سرم انسانی است. در نوع دامی، سرعت عبور مایعات بیشتر است. همچنین از قطر و طول لوله بلندتری برخوردار است. برای تزریق مایعات به دام، از آنژیوکت با شماره گیج پایین تر (۱۶-۱۴) استفاده میشود.

برای خرید ست سرم دامی میتوانید به وبسایت تجهیز گستران ابوریحان مراجعه کنید.

نحوه اتصال ست سرم به بدن چگونه است؟

ابتدا می بایست،‌ کاتتر مانند آنژیوکت یا اسکالپ وین متصل گردد. بنابراین برای وصل آنژیوکت، نیدل آن را به آرامی وارد ورید کرده و با مشاهده‌ی مقداری خون در آن، نیدل را جدا میکنید. تنها قسمت لوله پلاستیکی آن در رگ دست باقی میماند. محل اتصال را با چسب آنژیوکت محکم میکنید. در نهایت لوله ست سرم را به آنژیوکت وصل نمایید.

کیسه سرم به اندازه‌ی حدود ۹۰ سانتی متر باید بالاتر از سطح قلب باشد ‌زیرا نیروی گرانش، مایع را از درون کیسه به لوله سرم هدایت میکند.

پرسش: تفاوت میکروست و ست سرم چیست؟

از نظر نوع کاربرد، میکروست و ست سرم شبیه به هم عمل میکنند و هردو برای تزریق مایعات داخل وریدی به کار میروند. تفاوت در این است که عموما از میکروست، زمانیکه بخواهیم مایعی را با سرعت کنترل شده و خیلی دقیق وارد بدن بیمار کنیم استفاده میشود. همچنین بیشتر برای مایعات رقیق شده به کار میرود.

شما میتوانید برای خرید ست سرم به فروشگاه اینترنتی تجهیز گستران ابوریحان مراجعه کنید. همچنین میتوانید از آنژیوکت و سایر محصولات تزریقات دیدن کرده و خرید نمایید.

امیدواریم این مطلب برای شما کاربران عزیز مفید واقع شده باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *