دانستنی های زیبایی پوست و مو

چگونه‌ پوستی شاداب و بدون لک داشته باشیم؟!

آیا به دنبال درخشندگی و جوان شدن پوست خود هستید؟ آیا از لکه ها و چین و چروک های صورتتان خسته شده اید؟ پس با ما باشید و حتما تا انتها این مطلب را بخوانید.

در این مقاله از تجهیز گستران ابوریحان قصد داریم به معرفی یکی از روش های قطعی برای جوانسازی پوست بپردازیم.

داشتن پوستی شفاف و جوان آرزوی هرکسی است. به خصوص خانم ها که این قضیه برایشان اهمیت بیشتری دارد و همواره به دنبال راهی برای آن میگردند.

همچنین با کهولت سن و فرسایش پوست، به مرور ویتامین ها و مواد مغذی برای پوست کم میشوند و آثار چین و چروک ظاهر میشود. آبرسانی به پوست باعث میشود تا شفافیت پوست وجود داشته باشد. برای همین بسیاری از کرم ها و مواو آرایشی این کار را انجام میدهند. مشکل این موارد، قطعی نبودن و درمان ناکامل است.

از همین روی، به کار بردن یک تکنیک قطعی و سریع که بتواند مشکلات پوستی را حل کند بسیار مهم است.

یکی از روش هایی که از گذشته و تا به امروز کاربرد زیادی داشته و مورد استقبال قرار گرفته ، مزوتراپی است.

در مقاله‌ی قبل که تحت عنوان” اگر دچار ریزش مو هستید این مطلب را بخوانید ” ارائه کردیم به بررسی مزوتراپی مو و فواید آن پرداختیم.

در این قسمت نیز میخواهیم شما را با کاربرد دیگر مزوتراپی این بار برای پوست آشنا کنیم.

مزوتراپی پوست چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که گفته شد، کهولت سن و یا علت های دیگر میتواند سبب ازبین رفتن شادابی و نشاط پوست و پیر کردن آن شود. کمرنگ شدن ویتامین ها، آنزیم ها، پروتئین ها و دیگر املاح پوست باعث این امر میشود.

در مزوتراپی سعی بر آن میشود تا با تزریق مواد معدنی و موثر برای پوست، کاستی های پوست جبران شود. در این روش به صورت تزریق ترکیباتی از مواد درجه یک مانند کوکتل های مزوتراپی صورت، درخشندگی و جوانی مجددا بر می گردد.

همچنین کلیه لک های پوستی نیز با این روش قابل درمان است.

مزایای مزوتراپی صورت:

به طور کلی میتوان اهداف مزوتراپی را در موارد زیر خلاصه کرد:

رساندن کلیه‌ی مواد مورد نیاز برای سر و پوست:

موادی که برای مزوتراپی به کار گرفته میشوند حداقل دارای ۵ ترکیب از ویتامین ها، آنزیم ها، پروتئین ها، نوکلئیک اسیدها، هورمون ها و… می باشند. درواقع در این روش به جای مصرف مواد مغذی به صورت خوراکی، تزریق به لایه‌ی میانی پوست انجام‌میشود.

ازبین بردن جای زخم، جای چین و چروک و لک های پوستی:

یکی از مهم ترین کاربردهای مزوتراپی، ازبین بردن جای اسکار و لکه های پوستی که در اثر نور خورشید و یا مشکلات پوستی به وجود می آیند است. مواد مزوتراپی با کاهش و کنترل تولید رنگدانه های پوستی باعث درمان لک میشوند.

روشی غیر تهاجمی و بدون درد و خونریزی:

برخلاف سایر روش ها که ممکن است سبب خونریزی و یا درد شود، مزوتراپی روشی با حداقل تهاجم است و نیازی به دوران ریکاوری ندارد. از این روش میتوان برای رفع سیاهی دور چشم و یا کاهش چربی در نواحی صورت استفاده کرد.

آبرسانی به پوست و روشن سازی:

تزریق سرم، ویتامین و دیگر مواد ، سبب درخشندگی و شفافیت پوست شده و نتیجه‌ی این متد درمانی به وضوح قابل مشاهده است.

و …

چه موادی برای مزوتراپی استفاده میشود؟

موادی که برای تهیه‌ی محلول های مزو استفاده میشود‌ متشکل از گروه های معدنی مختلفی است.‌ لازمه‌ی تاثیر نتیجه‌ی خوب ، داشتن موادی با کیفیت و مرغوب است.‌از برترین برندهای کوکتل های‌مزوتراپی ‌میتوان به رویکاتر، درماهیل و مزولایک اشاره کرد.

اختلاف قیمتی زیادی بین برندهای ذکر شده وجود دارد، با این حال پیشنهاد ما ، برند درماهیل ساخت کشور کره جنوبی است که نسبت به قیمت آن، از کیفیت خوبی برخوردار است.

کوکتل ضد لک و روشن کننده درماهیل Dermaheal SB با نام محلول مزوتراپی Skin Brightening یا به اختصار SB است . درماهیل SB در میکرونیدلینگ با خاصیت روشن کنندگی پوست و از بین بردن تیرگی و لک های پوستی استفاده می شود . یکی از مواد سازنده آن، عصاره ریشه شیرین بیان است .

کوکتل ضد لک و روشن کننده درماهیلDermaheal SB یک سرم است که برای درمان های بی خطر و قدرتمند سفیدسازی پوست ساخته شده است .

برای خرید کوکتل ضد لک و روشن کننده پوست درماهیل SB کافیست به فروشگاه تجهیز گستران ابوریحان مراجعه کنید.

قابل استفاده برای خانمها و آقایان است .این محصول برای افرادی با پوستی تیره و همچنین برای حذف لکه های پوستی ناشی از آکنه ، پیری و یا حاصل از نور آفتاب پیشنهاد میشود.


کوکتل درماهیل جوانسازی و ضدچروک HSR با نام محلول مزوتراپی Hyaluronic Skin Rejuvenation که به اختصار HSR و ساخت کشور کره جنوبی است که در میکرونیدلینگ برای درمان چین و چروک سطحی پوست ، آبرسانی فوری پوست های خشک و پژمرده ، جوانسازی پوست، ضد پیری به کار می رود . کوکتل جوانسازی درماهیل Dermaheal HSR حاوی یک درصد هیالورونیک اسید برای حفظ رطوبت پوست است .

کوکتل جوانسازی درماهیل Dermaheal HSR دارای موادی است که به عنوان محرک رشد کلاژن عمل کرده و با تولید سلول جدید پوست و کلاژن سازی باعث افزایش خاصیت ارتجاعی پوست ، تعادل بهینه رطوبت پوست های خشک و آبرسانی آن شده و در نتیجه سبب کاهش چین و چروک پوست می شود.

شما میتوانید برای خرید کوکتل جوانسازی و ضد چروک درماهیل HSr به وبسایت تجهیزگستران ابوریحان مراجعه کنید.

سوالات متداول:

هزینه‌ی مزوتراپی چقدر است؟

فاکتورهای مهمی برای تعیین قیمت تاثیرگذار هستند. از جمله نوع مواد تزریقی، تعداد جلسات مورد نیاز طبق تجویز پزشک و.. اما بطور کلی در حال حاضر هزینه هر جلسه بین ۴۰۰ هزار تومن تا یک میلیون تومن متغیر است.

تعداد جلسات مزوتراپی پوست چقدر است؟

معمولا برای رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه یک بازه زمانی ۶ تا ۸ جلسه ای و بصورت هفته ای یکبار در نظر گرفته میشود. همچنین بهتر است برای ثابت نگهداشتن وضعیت مطلوب، حداقل سالی دو تا سه بار این کار تکرار شود.

آیا مزوتراپی درد و عوارضی هم دارد؟

خوشبختانه این روش از جمله تکنیک های غیر تهاجمی است که نیاز به بیهوشی و جراحی ندارد. مراقبت خاصی به جز تماس نداشتن آب با صورت به مدت ۱۵ ساعت پس از تزریق و مواردی که پزشک تعیین میکند ندارد.

همچنین انجام مزوتراپی با درد بسیار کمی همراه است و احتمال درد، ورم و یا کبودی تا ۲۴ ساعت وجود دارد که پس از آن از بین رفته و نیاز به دوران ریکاوری ندارد.

ماندگاری مزوتراپی چقدر است؟

در این خصوص نوع ماده‌ی تزریقی که کیفیت خوبی داشته باشند و اصل باشند بسیار مهم است. ‌گرچه مزوتراپی مانند سایر روش ها نیز نیاز به تزریق مجدد دارد. میزان ماندگاری که برای این روش درنظر گرفته شده است حدود ۴ تا ۶ ماه است. همچنین میتوان برای اثر گذاری و ماندگاری بیشتر، تزریق مزو با فیلر (ژل) را انجام داد.

میکرونیدلینگ صورت بهتر است یا مزوتراپی؟ و چه تفاوتی باهم دارند؟

میکرونیدلینگ، روشی است که توسط سوزن زدن دستگاه بر روی پوست، عمل کلاژن سازی و ترمیم بافت به طور طبیعی و توسط خود پوست صورت میگیرد.

مزوتراپی که مزونیدلینگ نیز نامیده میشود ترکیبی از تزریق محلول مزوتراپی و نیدلینگ است. در این روش علاوه بر پوست، محلولهای مزوتراپی نیز کمک به جوانسازی پوست میکنند.

تفاوت در این است ‌که گرچه هردو روش کار یکسانی انجام میدهند، اما میکرونیدلینگ با عارضه‌ی کمتری نسبت به مزوتراپی همراه است و هیچ گونه حساسیت از نظر موادی برای کسانی که دچار آلرژی هستند ایجاد نمیکند. بنابراین برای افراد دیابتی، مادران باردار و… میکرونیدلینگ مناسب تر است.

به طور کلی تمام تزریق های آرایشی از جمله پرکننده های پوستی باید منحصرا توسط یک پزشک دارای مجوز و با تجربه انجام شود. برای راحتی بیشتر و عوارض جانبی کمتری ، تزریقات با استفاده از میکروکانولا در هر زمان و بدون هزینه اضافی انجام می شود. تکنیک Microcannula با تزریق منظم سوزن متفاوت است و می تواند در دستیابی به نتایج بهتر کمک کند.


تزریق کننده هایی مانند Juvederm، Restylane، Perlane، Radiesse، Sculptra، Belotero و Voluma از موثرترین و ایمن ترین روش های جوانسازی است که می تواند شادابی و جوانی را به شما برگرداند . این عمل معمولاً بسته به نوع پرکننده ، با استفاده از سوزن های ریز برای تزریق پرکننده در نقاط دقیق زیر پوست انجام می شود.

استفاده از میکروکانولا یا (میکرو کانولا) به عنوان یک روش برتر برای تزریق پرکننده ها معرفی شده است، و این روش در بین کلینیک های آرایشی و بهداشتی پیشرو در حال افزایش است. برخلاف سوزن های معمولی سفت و سخت و نوک تیز ، میکروکانولا انعطاف پذیر است و یک نوک صاف دارد. کانولا به جای سوراخ کردن در بین بافت ها ، مسیر خود را بین ساختارهای آناتومیک پوست باز می کند.

روش کار با استفاده از میکروکانولا:


در حین تزریق پرکننده با استفاده از میکروکانولا، ابتدا پزشک با استفاده از یک سوزن ریز یک نقطه کوچک برای ورود به پوست شما ایجاد می کند. این یک مرحله ضروری است زیرا میکروکانولا دارای نوک صافی است و به خودی خود قادر به سوراخ کردن پوست نیست. نقطه ورود به پوست بسیار کم و کم عمق است و درد و خونریزی زیادی ایجاد نمی کند. سپس پزشک با دقت میکروکانولا را از طریق دهانه کوچک وارد کرده و آن را زیر پوست شما می کند تا به نقاط تزریق پرکننده برسد.

از آنجا که میکروکانولا در فضاهای طبیعی موجود بین بافت ها وجود دارد ، می تواند بدون ایجاد صدمه به بافت ها در زیر پوست منتقل شود و در بیشتر مواقع بیمار دردی را احساس نمی کند چون پزشک آن را زیر پوست بیمار حرکت می دهد.
از میکروکانولا برای تزریق پرکننده در مکان های مختلف از نقاط ورودی پوست استفاده میشود. بسیاری از نواحی که معمولاً با پرکننده هایی مانند گونه ها ، خطوط ماریونت ، لب ها ، دست ، بینی و چین های بینی تحت درمان قرار می گیرند، می توانند با استفاده از میکروکانولا تزریق شوند.


بارزترین تفاوت بین یک سوزن و یک کانولا در این است که نوک سوزن تیز بوده در حالی که کانولا صاف است. یکی از مهمترین موارد هنگام استفاده از سوزن برای استفاده از پرکننده پوستی ، احتمال تورم و کبودی بعد از درمان است.
پس از وارد کردن سوزن ، این احتمال وجود دارد که رگ های خونی را در زیر پوست سوراخ کند و در نتیجه کبودی ایجاد شود. در مقابل ، یک کانولا به دلیل وجود نوک صاف آن ، خطرات مشابهی را ایجاد نمی کند. به محض اینکه کانولا داخل پوست قرار می گیرد ، احتمال سوراخ شدن و عبور از رگ های خونی به مراتب کمتر است. در عوض ، آن را به سادگی به سمت رگها سوق می دهد و باعث ایجاد ترومای کمتر در زیر پوست می شود و به همین دلیل احتمال کبودی بعد از درمان کمتر است.

یکی دیگر از خطرهای مربوط به نوک تیز سوزن، فقط سوراخ نکردن رگ خونی نیست بلکه در واقع تزریق پرکننده به داخل آن است که منجر به انسداد عروقی می شود و به نوبه خود می تواند عوارض بسیار جدی تری ایجاد کند. مجدداً اقدامات خاصی وجود دارد که پزشکان برای اطمینان از اینکه چنین اتفاقی نیفتد انجام می دهند ، اما این چیزی است که باید هنگام استفاده از سوزن در نظر گرفت.
خطر انسداد عروق از جمله دلایلی است که بسیاری از پزشکان ترجیح می دهند از کانولا در مناطق پرخطر (مانند اطراف چشم) استفاده کنند، زیرا برخلاف سوزن، کانولا هیچگونه رگ خونی در منطقه را سوراخ نمی کند. بنابراین کمتر احتمال دارد که عوارض شدید ایجاد کند.
تفاوت عمده دیگر سوزن و کانولا در این است که کانولا بطور کلی از سوزن بلندتر و انعطاف پذیر تر است. طول و انعطاف پذیری آن به این معنی است که یک کانولا اجازه می دهد تا در مناطقی مانند خط فک، تزریق فیلر (ژل) به آرامی و با دقت صورت گیرد. کانولا به طور کلی فقط به تعداد کمی از نقاط تزریق نیاز دارد و درمان، درد کمتری دارد. درحالیکه یک سوزن بسیار کوتاه تر و سفت تر است و باید چندین بار پوست را سوراخ کند تا فیلر در کل منطقه درمانی وارد شود.

بطور خلاصه و جمع بندی میتوان تفاوت این دو سوزن را به شرح زیر نوشت:
استفاده از میکروکانولا برای تزریق پرکننده، چندین مزیت نسبت به سوزن های معمولی دارد از جمله:

تورم کمتر

کبودی کمتر

به حداقل رساندن آسیب به بافت ها پس از عمل

کاهش قابل توجه درد و ناراحتی

تزریق مؤثرتر و دقیق تر پرکننده ها از طریق تک ورودی

استفاده از کانولا سبب یکنواختی تزریق و نتیجه بهتر میشود.

پتانسیل عمل تحریک یافته در نتیجه کلاژن جدیدی تولید میشود.


انواع روش های برجسته سازی صورت:


بطور کلی سه روش اصلی برای بزرگ سازی و فرم دادن به اعضای صورت وجود دارد.

تزریق ژل:

از این روش برای جوانسازی، رفع چین و چروک های صورت و حجیم کردن نواحی مختلفی از صورت استفاده میشود. تزریق ژل توسط فیلر یا پرکننده های پوستی که در ابتدای مقاله عنوان شد، صورت میگیرد. در این روش با استفاده از میکروکانولا، فیلر ها به آرامی باید در پوست تزریق شود. هزینه تزریق ژل نسبت به روش های دیگر کمتر بوده و روشی مقرون به صرفه میباشد.

مزایای روش تزریق ژل:

غیر تهاجمی بودن و عدم نیاز به عمل جراحی و بیهوشی

هزینه درمان کمتر نسبت به سایر روش ها

کوتاه بودن دوره نقاهت و عدم نیاز به استراحت پس از عمل

کمتر بودن احتمال کبودی و خونریزی و درد کمتر

بدست آمدن تاثیر مثبت پس از پایان تزریق
معایب تزریق ژل:
علی رغم مزایایی که این روش دارد اما معایبی نیز به همراه دارد.

یکی از مهمترین مشکلاتی که در این روش ممکن است بوجود آید احتمال جابجایی فیلرها و پخش شدن آن در بدن است. ژل ها ممکن است پس از مدتی حالت گلوله گلوله شده و دریک نقطه جمع شود و تقارن محل تزریق بهم بخورد که در این صورت تخلیه آن هم بسیار مشکل خواهد بود.

به دلیل اینکه فیلر تزریقی، یک ماده مصنوعی بوده لذا احتمال پس زدن آن توسط بدن وجود داشته و ممکن است در صورت مرغوب نبودن نوع فیلر، واکنش پوستی در بدن ایجاد شود.
نکته: یکی از بهترین و محبوب ترین ژل های تزریقی، هیالورونیک اسید میباشد. این ماده بطور طبیعی در بدن وجود داشته و به عنوان روان کننده بافت همبند فعالیت میکند. بطور کلی هیالورونیک اسید ، فضای طبیعی بین کلاژن و الاستین را پرمیکند. آب را در پوست نگه میدارد و حجم پوست را حفظ میکند. با افزایش سن، میزان هیالورونیک اسید بافت پوست کاهش یافته و دچار چین و چروکهای پوستی میشویم.
تزریق ژل برای چه کسانی توصیه نمیشود؟
همانطور که گفته شد به دلیل اینکه تزریق فیلر توسط یک ماده خارجی صورت میگیرد لذا احتمال حساسیت و عفونت در بدن باتوجه به کیفیت نوع فیلر وجود دارد. و بنابراین تزریق آن برای گروه های مختلفی تجویز نمیشود، از جمله:

خانم های باردار و شیرده

افرادی که دارای آلرژی و آسم هستند

افرادی که مشکلات قلبی و تنفسی دارند

افراد با سابقه سکته مغزی

افراد دارای بیماریهای خود ایمنی نظیر روماتیسم، لوپوس
توجه: میزان تاثیر تزریق ژل پس از عمل بطور چشمگیری ظاهر میشود. اما دوام آن باتوجه به تکنیک تزریق و نوع فیلر استفاده شده بین زمان 6 ماه تا 2سال متغیر است.


نگاهی بر انواع کانولای تزریق


بطور کلی میکروکانولا به دو نوع یکبار مصرف و فلزی تقسیم بندی میشوند که کانولای یکبار مصرف جهت تزریق ژل و کانولای فلزی (کانولای کشش چربی) جهت عمل لیپوساکشن مورد استفاده قرار میگیرد.
کانولاهای یکبارمصرف بر اساس پارامترهایی همچون؛ قطر، طول سوزن و گیج دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آنها برای تزریق مناطق مختلفی از پوست مورد استفاده قرار میگیرند.
قطر سوزن کانولا بین 3 تا 1.4 و طول سوزن بین 20 تا 120میلی متر متغیر است.گیج های مختلف کانولا شامل 18 ـ 21 ـ 23 ـ 25 ـ 27 و 30 می باشد.

استفاده از نوع کانولا با توجه به نوع آسیب های پوستی در نقاط مختلف پوست باتوجه به نوع فیلر و نوع پوست مشخص میشود. در این قسمت سعی داریم تا با کاربرد هر کدام از گیج های مختلف کانولا و موارد استفاده از آنها آشنا شویم.
همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید از کانولا با گیج های مختلف استفاده شده است:
کانولای G27 , G23 و G30: از این کانولا ها برای تزریق در مناطق مختلف پوست استفاده میشود که به صورت کوتاه به بررسی آنها میپردازیم.
یکی از موارد استفاده از این گیج ها تزریق ژل زیر چشم میباشد. تزریق ژل چشم با کانولا در سالهای اخیر مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته و از روشهایی است که میتوان از آن برای پر کردن حجم زیر چشم، رفع گودی زیر چشم و درمان چشم های پف کرده استفاده کرد.

روند تزریق ژل زیر چشم با کانولا به این صورت است که ابتدا پوست را با یخ، بی حس کرده و سپس با استفاده از یک سوزن کوچک، کمی بی حسی موضعی تزریق میشود، سپس هنگامی که پوست بی حس شد با استفاده از نیدل چندین سوراخ روی پوست ایجاد میشود، پس از آن کانولا به محل سوراخ وارد شده و در امتداد پوست کشیده میشود تا فیلر به آرامی در مناطق مختلف بافت زیر چشم تزریق شود.
مهمترین ویژگی های تزریق زیر چشم با استفاده از کانولا کاهش درد، کاهش خطر خونریزی،کاهش تعداد دفعات تزریق و تحریک کلاژن سازی پوست میباشد.
یکی دیگر از موارد استفاده کانولای گیج 30 و کانولای گیج 27 تزریق ژل خط اخم یا خط بین دو ابرو میباشد.
تزریق ژل خط اخم از روش هایی است که از آن برای صاف کردن خطوط بین دو ابرو و پیشانی مورد استفاده قرار میگیرد.
از عوامل بوجود آمدن این چین و چروک ها میتوان به بالارفتن سن، ژنتیک ، استفاده نکردن از کرم های ضدآفتاب و همچنین متمرکزشدن فرد در زمان زیاد روی یک چیز و یا اخم کردن زیاد اشاره کرد.
تزریق ژل بین خطوط دو ابرو برای افرادی مناسب است که یا ابروهای پایین افتاده ویا پلک های پایین افتاده دارند و میخواهند چروک های پیشانی و بین دو ابرو را کاهش دهند. همچنین برای افرادی با خطوط پیشانی عمیق که درمان های ضد خطوط مانند بوتاکس نتیجه موفقی ندارد استفاده میشود.
برای تزریق فیلر با استفاده از کانولا، نیازی به سوراخ کردن چند نقطه نیست و از یک ناحیه میتوان تزریق را انجام داد. پس از اینکه تخلیه مواد بصورت منظم در ناحیه بین دو ابرو صورت گرفت، پوست را به ارامی ماساژ داده تا از بوجود امدن کبودی و خونریزی جلوگیری شود.
توجه: *رنگ کانولای گیج 23 آبی، قطر سوزن 6.0 و طول سوزن 50mm میباشد.

کانولای گیج 27 خاکستری بوده و دارای قطر سوزن 4.0 و طول سوزن 38 تا 50 میلی متر است.
از دیگر موارد استفاده از کانولای گیج 27 ، تزریق ژل لب میباشد.
برجستگی لب ها امروزه مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است و یکی از محبوبترین عمل های زیبایی به شمار میرود. استفاده از کانولای تزریق لب به جای استفاده از سوزن های معمولی از مزایای زیادی برخوردار است. به دلیل اینکه در اطراف دهان رگ های خونی بسیاری وجود داشته که این رگ ها به مویرگ های زیاد کوچکی منشعب میشوند، لذا در صورت استفاده نادرست از سوزن نامناسب، آسیب های زیادی ممکن است رخ دهد. با استفاده از کانولا، تعداد دفعات تزریق کاهش یافته و احتمال بروز کبودی و التهاب کمتر میشود.
به دلیل انعطاف پذیری خوب سوزن کانولا و امکان حرکت در زیر پوست ، قسمت های مختلفی ازاطراف دهان مانند لب ها، خط لبخند و شکاف های اطراف آن را میتوان ترمیم کرد. نکته مهم این است که پزشک متخصص میتواند نوع بافت و ساختارهای مختلفی که از کانولا عبور میکند را تشخیص داده و بدین وسیله، مسیرحرکت کانولا را تعیین کند.
از کانولای گیج 27 همچنین میتوان برای تزریق ژل گونه استفاده کرد. باتوجه به تشخیص پزشک از کانولای گیج 25 نیز میتوان برای تزریق ناحیه پایین گونه و از کانولای گیج 22 برای تزریق ناحیه استخوان گونه استفاده کرد.


برای افرادی که گونه هایی شل داشته و برجستگی استخوان گونه روی پوستشان کم است ،تزریق ژل گونه میتواند سبب جوانترشدن و شاداب شدن پوست شده و صورت را لطیف تر و چاق تر نشان دهد، بنابراین برجستگی استخوانهای گونه بطور قابل توجهی میتواند به زیبایی طبیعی صورت بیفزاید. عواملی همچون کاهش وزن و افزایش سن میتواند گونه ها را شل کرده و حجم آن را کم کند. تزریق ژل میتواند حجم از دست رفته و چین و چروک بوجود امده را ترمیم کند. برای اینکار مطابق آنچه در قبل گفته شد محل مورد نظر را ضدعفونی کرده و سپس با استفاده از ماده بی حسی (لیدوکایین) سطح پوست را بی حس میکنیم. این بی حس شدن باعث میشود تزریق برای بیمار درد کمتری به همراه داشته باشد. زیرا همانطور که گفتیم تزریق با کانولا سبب درد کمتر، تورم کمتر و اسیب کمتر به پوست میشود و بیمار بلافاصله پس از تمام شدن مرحله تزریق، بدون نیاز به استراحت میتواند کارهای روزمره خود را نیز انجام دهد.
توجه به این نکته ضروری میباشد که استفاده از سایز مناسب کانولا برای تزریق در مناطق مخنلف بستگی به تشخیص و سلیقه پزشک متخصص وبا توجه به وضعیت پوست بیمار دارد. با این حال معمولا سایز کانولا باتوجه به محل تزریق و نوع فیلر انتخاب میشود.
همچنین برای تزریق چربی باید به نوع فیلر و سایز پارتیکل آن توجه کرد. به عنوان مثال برای ژل هایی که پارتیکل درشتی دارند، نمیتوان از گیج های دارای قطر کم استفاده کرد.

تزریق چربی:

یکی دیگر از روش های یاد شده جهت فرم دادن و برجسته سازی ، تزریق چربی میباشد. در این روش چربی بطور مستقیم از بدن خود فرد گرفته شده و سپس در جای مورد نظر تزریق میشود.
ابتدا پزشک متخصص وضعیت جسمی و بدنی بیمار را بررسی کرده و تشخیص میدهد استفاده از این روش مناسب او میباشد یا خیر. هم چنین میزان چربی مورد نیاز تزریق را تعیین میکند. سپس پس از اینکه شرایط بدنی بیمار مورد ارزیابی قرار گرفت عمل لیپوماتیک صورت میگیرد.

مکانیسم تزریق چربی چگونه است؟


همانطور که گفته شد از کانولای فلزی از جنس استیل جهت کشیدن چربی انجام میشود. کانولای فلزی مورد استفاده کانولای هاروست نام دارد که برای این کار ابتدا چربی مورد نیاز از قسمت های دیگر بدن که مقاوت بیشتری برای آب شدن دارند )مانند چربی های شکم و پهلو و پشت ران( گرفته شده، سپس چربی اماده سازی میشود تا نهایتا به بخش مورد نیاز تزریق شود. سپس کانولای فلزی به زیر پوست وارد میشود و بافت متراکم چربی را خورد کرده و میشکند. به دلیل حرکات فیزیکی ، چرخش و ضربه هایی که نوک کانولا به بافت وارد میکند به آسانی بافت چربی تکه تکه میشود.
در ادامه با استفاده از سوراخ های ریزی که در کانولا قرار دارد چربی به بیرون کشیده میشود تا در مخزن دستگاه لیپوساکشن، اسپری و ذخیره شود. چربی بدست آمده حاوی خون و ترشحات است و لازم است توسط دستگاه سانتریفیوژ آماده سازی شود. پس از جداسازی، چربی ها با کمک سرنگ های مخصوص تزریق چربی به زیر پوست وارد میشود.
نکته: به این دلیل از قسمت های خاصی از بدن نظیر پشت ران و شکم و پهلو جهت گرفتن چربی استفاده میشود که این بخش ها به راحتی براثر ورزش و رژیم آب نمیشوند و پس از تزریق به بخش های مورد نیاز)گونه، لب( در زیر پوست باقی مانده وجذب نمیشوند.

مزایای روش تزریق چربی:

  1. همانطور که گفته شد چربی گرفته شده مستقیم از خود بدن است و احتمال حساسیت و عفونت در این روش تقریبا صفر است.
  2. پس از عمل چهره کاملا طبیعی بوده و فرم خوبی خواهد داشت.
  3. چربی تزریق شده لمس طبیعی و نرمالی دارد و مانند بافت طبیعی پوست خواهد بود برخلاف تزریق ژل یا پروتز که ممکن است حالت سفت و غیرطبیعی پیدا کنند.
    معایب روش تزریق چربی:
  4. بیهوشی و بخیه زدن ناحیه ی موردنظر از مشکلات این روش بشمار میرود.
  5. هزینه تزریق چربی نسبت به تزریق ژل بیشتر بوده و مقرون به صرفه نمیباشد.
  6. به دلیل وسیع بودن ناحیه تزریق، نیاز به بی حسی زیادی بوده و بیمار دوره نقاهت و استراحت بیشتری لازم دارد.
  7. این روش نوعی جراحی بوده و پس از عمل، امکان تورم و کبودی وجود خواهد داشت. همچنین انجام این روش همراه با درد خواهد بود.
    تزریق چربی برای چه کسانی توصیه نمیشود؟
  8. افراد دارای ضعف در سیستم ایمنی (دیابت کنترل شده)
  9. افراد خیلی لاغر
  10. افراد دارای بیماریهای قلبی، عروقی و دیابت
  11. افراد دارای بیماری های شدید داخلی

توجه: میزان ماندگاری تزریق چربی بستگی به چند پارامتر زیر دارد:

  • سبک زندگی
  • ثابت نگهداشتن وزن بدن
  • واکنش بیولوژیکی بدن به چربی تزریق شده
  • بسته به اینکه چربی از کدام قسمت گرفته شده و با چه روشی تزریق میشود، میزان ماندگاری متفاوت است.

پروتز:

پروتز یک ماده سیلیکونی بوده که برای برجسته سازی اعضایی از بدن مانند لب، گونه، سینه وچانه، مورد استفاده قرار میگیرد.
برای انجام این فرایند ، در ابتدا بیمار به طور کامل یا موضعی بیهوش میشود، سپس برش کوچکی روی بدن ایجاد شده و بافت نرم کنار زده میشود و پروتز روی استخوان قرار داده میشود، پس از پایان عمل، محل برش دوخته میشود. برای حجم دهی نواحی از بدن مانند سینه، باسن و گونه پروتز یکی از بهترین و دایمی ترین

امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. از اینکه تا پایان این مقاله نیر با تجهیز گستران ابوریحان همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *