تجهیزات پزشکی خانگی

سیفتی باکس (سفتی باکس) چیست و چه کاربردی در آرایشگاه دارد؟

امروزه عملیات‌ جمع آوری و نگهداری مواد دفعی و مواد تیز و برنده همچون سرنگ و سر سوزن، یکی از موضوعات مهمی است که حتما باید به آن پرداخته شود. لذا وجود وسیله ای که بتواند این مواد را درون خود نگهداری کند، ضروری می باشد. این وسیله به نام سیفتی باکس شناخته میشود. در این مقاله از تجهیزگستران ابوریحان به معرفی این وسیله و کاربرد آن پرداخته ایم. پیشنهاد میکنیم تا پایان این مطلب، با ما همراه باشید.

سفتی باکس چیست؟

به سطلی به رنگ زرد، دارای دهانه گشاد که مقاوم به سوراخ شدن است و درب قرمزی دارد، سیفتی باکس(safty box) یا همان سفتی باکس میگویند. این ظرف از مواد پلاستیکی و پلیمری و در سایزهای گوناگون ساخته و عرضه میگردد. سفتی باکس ها وسیله ای بسیار ضروری و کاربردی برای بیمارستان ها، مراکز درمانی و بطور کلی در هر مکانی که میخواهید از اجسام خطرناک مانند سرنگ و سوزن استفاده کنید می باشد. در واقع هر محیط پزشکی ملزم به استفاده از سیفتی باکس و جمع آوری وسایل تیز در آن می باشد. سفتی باکس ها باید پس از نگهداری اجسام و دفع آنها به روش بهداشتی، امحا گردند.

ویژگی های سیفتی باکس که باید داشته باشد چیست؟

۱- دارای دهانه بزرگ و گشاد است؛ درنتیجه کاربر به راحتی میتواند وسایل را داخل آن بیندازد ۲- درب آن کاملا سفت و محکم بسته میشود ۳- دارای خطوط نشانه است( خطوط نشانه به خطوطی گویند که صیقلی و صاف را جدا میکند و به حداکثر ظرفیت پر شدن سفتی باکس اشاره میکند) خطوط نشانه درواقع خط هشدار دهنده است به منزله‌ی این که بیشتر از این مقدار، نباید داخل سیفتی باکس وسیله ای قرار داد. ۴- قابل بازیافت شدن است ۵- روی آن برچسب خطر محیط زیست چسبانده شده است ۵- قابل بسته شدن به صورت موقت و دائمی می باشد ۵- بدنه‌ی آن محکم و سفت باشد و در برابر سوراخ شدن و پاره شدگی مقاومت داشته باشد.

انواع سیفتی باکس:

بطور کلی سفتی باکس ها در دو شکل استوانه ای و مکعبی و در جنس های پلاستیکی و مقوایی تولید میشوند که سفتی باکس های پلاستیکی استفاده‌ی بیشتری در مراکز درمانی دارند. لیتراژ های سیفتی باکس در اندازه های ۱ لیتری، ۲ لیتری ، ۳ لیتری، ۵ لیتری، ۷ لیتری ، ۱۲ لیتری و ۲۴ لیتری متغیر است.

نکات مهم حین استفاده از سیفتی باکس:

* تمامی سفتی باکس ها یکبار مصرف هستند و پس از پر شدن باید دور انداخته شوند و از خالی کردن سطل و استفاده‌ی مجدد از آنها می بایست اجتناب کنید. پس از پر شدن سفتی باکس تا خط نشانه، درب آن را به طور کامل قفل کنید.

*درصورتیکه حین کار نمیخواهید از سفتی باکس استفاده کنید به طور موقت آن را ببندید. برای این کار باید درب قرمز رنگ را به صورت وارونه قرار دهید و آن را ببندید( انجام این کار به جهت احتمال افتادن سفتی باکس و ریختن اجسام روی زمین و یا خطرات دیگر، بسیار ضروری است)

* حداکثر مدت نگهداری سیفتی باکس به دلیل آلوده و خطرناک بودن مواد داخل آن، ۳ روز است و حتما باید تا قبل از زمان گفته شده دفع گردند.

نحوه‌ی بستن و مونتاژ کردن سیفتی باکس چگونه است؟

قبل از اینکه بخواهیم پاسخ این سوال را بدهیم، باید در مورد نوع مدل این ظروف اطلاع داشته باشیم. بر اساس نوع مقطع سفتی باکس، طریقه‌ی بستن آنها نیز اندکی متفاوت است و از آنجا که بسته شدن کامل و بطور دائم سفتی باکس ها امری ضروری است، لذا دانستن و بلد بودن چگونگی بستن آنها باید مورد توجه قرار بگیرد.

انواع سری سیفتی باکس:

سیفتی باکس ها بر حسب نوع سطح مقطع آن (مربعی یا دایره ای) به چند مدل تقسیم میشوند که شامل موارد زیر است: – سیفتی باکس سری Ra – سفتی باکس سری Rb- سفتی باکس سری Rc plus – سفتی باکس سری cc – سفتی باکس سری Rc plus و سفتی با‌کس سری cd هرکدام از سفتی باکس ها دارای مشخصاتی هستند که بطور خلاصه به آنها اشاره میکنیم. متداول ترین نوع سفتی باکس های موجود در بازار مدل cc و Rc plus می باشند.

* سفتی باکس cc: این مدل که بیشتر مورد دید افراد قرار گرفته است و ظاهر آشناتری دارد دارای مشخصات زیر می باشد: ۱- سطح مقطع دایره ای ۲- وجود شیار هایی بر روی درب سفتی باکس که سبب آسان کردن جداسازی سر سوزن از سرنگ میگردد ۳- دارای دو قفل برای بستن بطور موقت و بطور دائم ۴- قابل اتوکلاو کردن و بدنه‌ی‌مقاوم در برابر ضربه و شکستن .

نحوه‌ی بستن سفتی باکس cc: ابتدا درب قرمز رنگ را بصورت مورب و با زاویه حدود ۳۰ درجه روی لبه‌ی سفتی باکس قرار داده و با انگشت شست به آن فشار وارد کنید تا صدای کلیک کردن آن شنیده شود. سپس در جهت خلاف عقربه های ساعت بستن را بطور کامل ادامه دهید.

*سفتی باکس Rb: دارای سطح مقطع مربعی بوده و امکان چیدن چندین سفتی باکس دیگر را دارد. و از نظر سایر مشخصات همانند مدل cc می باشد.

نحوه ی بستن سفتی باکس Rb: لولا های سفتی باکس را با لولا های بدنه منطبق کرده و تا صدای شنیدن کلیک فشار دهید. سپس خارهای کنار آن را درون شیار های سفتی باکس قرار دهید. نکته: سایر مدل های سفتی باکس نیز خصوصیاتی مانند مدل های ذکر شده دارند.

سوالات متداول کابران:

سیفتی باکس آرایشگاه چیست؟

از آنجا که در محیط هایی نظیر آرایشگاه به دلیل وجود وسایل تیز و برنده ای مانند تیغ، احتمال ایجاد خطر داخل دست رفتن وجود دارد لذا سیفتی باکس در آرایشگاه مورد استفاده قرار میگیرد.

قیمت سیفتی باکس چقدر است؟

قیمت سیفتی باکس باتوجه به لیتراژ آن تعیین میگردد. اما بطور حدودی و در حال حاضر هر لیتر حدود 5-6 هزار تومن می باشد.

یکی از معروف ترین برندهای سیفتی باکس های موجود در بازار، از شرکت پارسیان ایمن کیمیا که به نام تجاری بیوسیف شناخته میشود.

شما میتوانید برای خرید سیفتی باکس به فروشگاه اینترنتی تجهیزگستران ابوریحان مراجعه نمایید و با کمترین قیمت و ارسال سریع آن را دریافت کنید. امیداوریم این مطلب برای شما دوستان عزیز مورد پسند واقع شده باشد. از اینکه تا پایان ما را همراهی کردید از شما سپاسگذاریم.

.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *