اقلام و مواد مصرفی پزشک و بیمارستانی, دانستنی های عمومی و پرستاری

تفاوت دستکش وینیل و لاتکس!

دستکش های پزشکی از زمان های قدیم و تا به حال یکی از پر مصرف ترین تجهیزات مورد نیاز برای بسیاری از حرفه ها و مخصوصا برای کادر درمان، پزشکان و پرستاران می باشد. با پدید آمدن ویروس کرونا و شیوع آن، استقبال مردم و نیاز پزشکان روز به روز افزایش پیدا کرده است. اما باید توجه داشت که کدام نوع از دستکش ها در چه مصارفی مورد نیاز است و از کدام یک باید استفاده کرد. در این مطلب از تجهیز گستران ابوریحان به طور کامل به بررسی انواع دستکش های پزشکی و کاربرد آنها پرداخته ایم. پس اگر قصد خرید یک دستکش پزشکی خوب دارید تا پایان با ما همراه باشید.

دستکش های پزشکی وسیله ای پرکاربرد در زندگی ما است. پوششی با دوام بالا که‌ میتواند از انتقال میکروب ها و ویروس ها جلوگیری به عمل آورد. به منظور حفظ سلامتی و بهداشت هر شخص، استفاده از دستکش در زمان مواجه با ویروس ها و خطرات ناشی از آن، ویروس کرونا و… امری مهم و ضروری به شمار میرود.

بطور کلی دستکش های پزشکی به دو نوع دستکشهای جراحی و دستکش های معاینه تقسیم میشوند. آنچه بین دستکش ها عامل اختلاف و تفاوت است، جنس دستکش می باشد. برای انتخاب و نوع مناسب دستکش، باید با ویژگی و جنس هرکدام آشنا شویم. دستکش های معاینه، به سه گروه دستکش لاتکس، دستکش ونیل و دستکش نیتریل تقسیم میشوند.

۱- دستکش لاتکس:

محبوب ترین و پر مصرف ترین دستکش های مورد نیاز پزشکان و سایر افراد، دستکش لاتکس است. ویژگی های مثبت این دستکش، سبب ایجاد علاقه و مصرف زیاد آن شده است. جنس این دستکش از لاتکس طبیعی است.‌ دستکش های لاتکس در دو نوع پودری و بدون پودر ساخته میشوند. در نوع پودری آن، از یک پودر به نام پودر نشاسته ذرت استفاده شده است که سبب راحتی بیشتر در پوشیدن در دست میشود و در واقع همچون یک ماده روان کننده مطرح میشود. از معایب این پودر و دستکش های پودری میتوان به محتمل بودن حساسیت زا بودن و ایجاد آلرژی اشاره کرد. ایجاد خارش، قرمزی و سوزش از معایب این پودر میباشد. در نوع بدون پودر آن، این مشکل وجود ندارد و کاربر بدون نگرانی میتواند از این دستکش استفاده کند. از ویژگی های خوب این نوع دستکش، میتوان به دقت لمس بالا، مقاومت خوب در برابر آب، ویروسها و میکروبها، کشسانی بالا، فیت شدن در دست و راحتی بالا اشاره کرد. دستکش لاتکس در بسیاری از مصارف مانند؛ آزمایشگاه ها، مراکز درمانی، بیمارستان ها و محیط های عفونی مورد استفاده قرار میگیرند.

بطور کلی میتوان ویژگیهای دستکش لاتکس را در جدول زیر خلاصه کرد.

در دو نوع پودری و بدون پودرقابل استفاده در آزمایشگاه، معاینات
خاصیت کشسانی و انعطاف پذیری خوبمیزان نفوذ ویروس کمتر از یک درصد

شما میتوانید برای خرید دستکش لاتکس به وبسایت تجهیزگستران ابوریحان مراجعه نمایید.

۲- دستکش ونیل:

این نوع دستکش، شفاف(به رنگ سفید) و بدون پودر بوده و از ماده PVC( پلی ونیل کلراید) ساخته و تهیه میشود. از ویژگی های دستکش ونیل میتوان به قیمت کمتر نسبت به دستکش های نیتریل و لاتکس، قابلیت ارتجاعی و کشسانی کمتر، نفوذپذیری بیشتر در برابر ویروسها اشاره کرد. این نوع از دستکش در مصارف مختلفی همچون؛ معاینات پزشکی، خانگی، آزمایشگاهی، آشپزی و… استفاده کرد. به دلیل عدم وجود پودر و هرگونه مواد حساسیت زا در این دستکشها، در بسیاری از صنف ها به کار برده میشوند. سطح مقاومت این دستکشها نسبت به لاتکس و نیتریل کمتر بوده و عموما در موارد با ریسک خطر پایین مورد استفاده قرار میگیرند. برای انتخاب سایز دستکشهای وینیل، به دلیل خاصیت کشسانی کم، بهتر است یک سایز بزرگتر انتخاب شود.

بطور کلی میتوان ویژگیهای دستکش ونیل را در جدول زیر خلاصه کرد.

قیمت کمتر در مقاسیه با لاتکس و نیتریلقابل استفاده در مصارف آشپزی، خانگی، پزشکی
خاصیت کشسانی کمتر در مقایسه با لاتکس و نیتریل
غیر حساسیت زا
میزان نفوذ ویروس حدود 29 درصد

شما میتوانید برای خرید دستکش ونیل به وبسایت تجهیزگستران ابوریحان مراجعه نمایید.

۳- دستکش نیتریل:

از این نوع دستکش در مصارفی همچون آزمایشگاه ها،معاینات پزشکی، در صنایع رنگسازی،‌هنگام کار با حلال ها و مواد نفتی و شیمیایی استفاده کرد. دستکش نیتریل از مواد سه گانه پلیمری(اکریل، بوتادین و نیتریل) ساخته میشود که نسبت به ویروسها و میکروبها مقاومت بالاتر و سطح نفوذ کمتری دارد. خاصیت کشسانی، نفوذ ناپذیری بالا، مقاوم در برابر سوراخ شدن و پارگی از ویژگی های برتر و مثبت این نوع از دستکش بوده و‌ مزیت بیشتری نسبت به دستکشهای لاتکس و ونیل دارند. همین ویژگیها سبب شده، بسیاری از افراد، دستکش نیتریل را در سبد خرید و اولویت اولشان قرار بدهند. این دستکشها، بدون پودر و رنگی و غیر شفاف هستند. اغلب در رنگ های مشکی، سبز و آبی تولید میگردند و هیچ گونه حساسیت و آلرژی در این نوع از دستکش وجود ندارد. از دستکش نیتریل در ساعات طولانی میتوان بهره برد و کاملا سازگار با دست است. همچنین برخلاف دستکش لاتکس، هیچ گونه چسبندگی در این نوع دستکشها وجود ندارد و بسیار نرم و انعطاف پذیر هستند. قیمت دستکشهای نیتریل نسبت به ونیل و لاتکس بیشتر می باشد.

بطور کلی میتوان ویژگیهای دستکش نیتریل را در جدول زیر خلاصه کرد.

قیمت بالاتر در مقایسه با لاتکس و ونیلقابل استفاده در معاینات پزشکی ، آزمایشگاه و هنگام کار با مواد شیمیایی، رنگ و حلال
خاصیت کشسانی بالا، مقاوم در برابر سوراخ شدن، غیر حساسیت زا، غیر شفاف و رنگیمیزان نفوذ ویروس حدود 1 تا 3 درصد

شما میتوانید برای خرید دستکش نیتریل به وبسایت تجهیزگستران ابوریحان مراجعه نمایید.

۴- دستکش جراحی:

تا اینجای مطلب در مورد انواع دستکش های معاینه صحبت کردیم. هرسه گروه دستکش ذکر شده با وجود بهداشتی بودنشان،‌ غیر استریل هستند و پس از باز شدن از بسته و در مجاورت با هوا، استریل بودنشان را از دست میدهند. بنابراین به دلیل احتمال نشستن میکروبها بر روی این دستکشها، نمیتوان در اعمال مهمی مانند جراحی از آنها استفاده کرد.

دستکش های جراحی به همین منظور، تهیه و تولید گشته اند. این دستکشها بصورت تک جفت استریل شده در یک بسته جداگانه قرار گرفته اند. مانند دستکش های لاتکس، در دو نوع پودری و بدون پودر ساخته میشوند. از نوع بدون‌ پودر آن بهتر است هنگام عمل جراحی استفاده شود؛ زیرا درصورت دخول پودر نشاسته به بدن بیمار، احتمال به تاخیر افتادن روند بهبودی وجود دارد.

دستکش های جراحی هنگام اعمال جراحی و در اتاق عمل، در دندانپزشکی ها و در هنگام کلیه مواردی که نیاز به استریل بودن کلیه وسایل پزشکی می باشد مورد استفاده قرار میگیرند. این دستکشها، دارای ساق بلندتر، ایمنی بسیار بالا در مقابل ورود میکروب و ویروس ها، فیت شدن در دست و دقت‌بالا برای لمس ابزار جراحی و نخ بخیه هنگام اعمال جراحی برای پزشک هستند.

از آنجاییکه دستکش‌های جراحی، دارای استاندارد دقیق تر، ویژگی های خاص تر، حفاظت بیشتر و سایزبندی دقیق تر هستند، لذا قیمت این دستکشها از تمام دستکش های گفته شده بیشتر است.

بطور کلی میتوان ویژگیهای دستکش جراحی را در جدول زیر خلاصه کرد.

در دو نوع پودری و بدون پودرقابل استفاده در اتاق عمل و جراحی
استریل، دقت بالا در لمس، سایزبندی دقیقحفاظت کامل در برابر نفوذ ویروس ها

شما میتوانید برای خرید دستکش جراحی به وبسایت تجهیزگستران ابوریحان مراجعه نمایید.

سایزبندی دستکش های جراحی چگونه است؟

سایزبندی دستکش های جراحی اصولا بر مبنای اندازه کف دست تعیین میشود و با دستکش های معاینه که دارای سایز بندی اسمال،مدیوم، لارج و ایکس لارج هستند تفاوت دارد. دقیق بودن سایز دستکش های جراحی سبب میشود تا پزشک، بدون نگرانی از میزان بزرگ و کوچک بودن دستکش و میزان شلی و سفتی آن، به انجام اعمال خود بپردازد.

اما بطور کلی درصورتیکه سایز کف دست حدود 6-6/5 سانتیمتر باشد دستکش سایز اسمال، 7-7/5 سانتیمتر دستکش سایز مدیوم و 8-8/5 سانتیمتر دستکش سایز لارج مناسب است. در جدول سایزبندی زیر مقایسه بین این دستکش ها اورده شده است.

کدام دستکش برای خرید بهتر و مناسب تر است؟

اکنون که با ویژگی های هر کدام از دستکش ها آشنا شدید، برای انتخاب بهترین گزینه باید به چند نکته زیر توجه کنید.

  1. دستکشی مناسب خرید است که ضد حساسیت باشد و سبب ایجاد آلرژی،خارش، سوزش و قرمزی نشود.
  2. انعطاف پذیری و خاصیت کشسانی بالایی داشته و کاربری راحت و نرمی داشته باشد.
  3. محافظت بالایی در برابر کلیه مواد های شیمیایی، ویروس ها و میکروبها داشته باشد و بتواند ایمنی بالا را تامین کند.
  4. از ضخامت خوبی برخوردار باشد و زود پاره نشود.

بنابراین طبق ویژگی های گفته شده دستکش نیتریل دارای موارد فوق بوده و از نظر درجه پزشکی بالاترین استاندارد را دارا است.

انواع بهترین و باکیفیت دستکش های معاینه و جراحی در فروشگاه اینترنتی تجهیز گستران ابوریحان موجود می باشد. همچنین میتوانید از سایر تجهیزات مبارزه با کرونا نیز دیدن نمایید.

در پایان این مطلب، برای شما عزیزان یک اینفوگرافیک از میزان مقاومت انواع دستکش ها در برابر ویروس کرونا طراحی کرده ایم. امیدواریم مورد پسند شما واقع شود.

انواع دستکش های مورد استفاده کادر درمان و مفید برای مردم

شما چه تجربه ای در مورد استفاده از دستکش ها دارید؟ تجربیات خود را با ما و سایر کاربران تجهیز گستران ابوریحان در میان بگذارید. از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

گروه پژوهشی ، صنعتی ، بازرگانی تجهیز گستران ابوریحان  به عنوان یکی از به ‌روزترین فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه تجهیزات پزشکی می باشد . از پر فروش ترین محصولات این فروشگاه می توان به  : مچ بند دست ، کتف بند ، آرنج بند ، شکم بند ، قوزک بند پا ، گردن بند طبی ، زانو بند طبی و کمر بند طبی اشاره کرد .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *