اقلام و مواد مصرفی پزشک و بیمارستانی

چست لید چیست ؟

بسیاری از ما هنگام رفتن به مراکز درمانی برای گرفتن نوار قلب، با این صحنه مواجه شده ایم‌که چسب هایی روی سینه قرار داده میشود و سپس اندازه گیری انجام میشود.‌ اما آیا تا بحال به آن فکر کرده اید که چرا این چسب ها باید روی بدن گذاشته شود و ضرورت آن چیست؟ آیا بدون آن، گرفتن نوار قلب ‌ممکن نیست؟

در این قسمت از تجهیز گستران ابوریحان به پاسخ این سوالات می پردازیم. موضوع این هفته، آشنایی با چسب الکترود و ضرورت استفاده از آن می باشد. پس اگر دوست دارید در مورد این وسیله بیشتر بدانید، تا پایان با ما همراه باشید.

چست لید چیست و چگونه عمل میکند؟

چست لید یا همان چسب الکترود، از وسایل ضروری و پر کاربرد برای انجام و بررسی شرایط قلبی بیمار می باشد. از این وسیله برای گرفتن نوار قلب و بررسی های دیگر که در ادامه به آن اشاره میکنیم استفاده میشود.

چست لید،‌ روی قفسه سینه بیمار قرار میگیرد و با اتصال به سیم های دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی یا دستگاه های دیگر، جریان الکتریکی ایجاد میکند. بدون وجود این چسب ها، امکان برقراری جریان و انجام تست ممکن نخواهد بود.

پس از ایجاد جریان الکتریکی، سیگنال های بدن به وسیله این اتصال، به دستگاه داده شده و نتایج روی صفحه مانیتور نشان داده میشود. چست لید ها قابل طراحی در دو نوع کودکان و نوزادان و بزرگسال می باشد با این تفاوت که برای کودکان در ابعاد کوچکتری طراحی میشود.

چست لید باید مقاومت کمی در برابر جریان الکتریکی داشته باشد تا بتواند نتایج را به صورت واضح و بدون نویز، به مانیتور و پزشک اطلاع بدهد. این امر بستگی به کیفیت و جنس چسب لید دارد. چسب های الکترود در انواع فومی، کاغذی و پلاستیکی تولید میشوند. بر روی این چسب ها، پوششی فلزی مانند از جنس نقره وجود دارد که سیگنال ها را پس از دریافت از بدن توسط سیم های الکترود به دستگاه انتقال میدهد. نوع فومی آن به دلیل مقاومت کمتر نسبت به جریان الکتریکی بهتر می باشد.

کاربرد های چست لید:

در هر زمان که نیاز باشد وضعیت قلب بیمار بررسی شود باید از چست لید استفاده شود. یکی از مهم ترین دستگاه های موجود در بیمارستان ها، دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی است. همانطور که از اسم آن پیداست؛ این دستگاه به طور همزمان میتواند پارامتر های حیاتی بدن نظیر، ضربان قلب، میزان اکسیژن خون، دمای بدن، فشار خون و… را نشان دهد. برای اتصال این دستگاه به بدن، از چسب های الکترود کمک گرفته میشود.

از دیگر موارد کاربرد چست لید میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-در بخش های ccu,icu بیمارستان

۲- در بخش مراقبت ویژه نوزادان

۳- هنگام انجام تست ورزش و هولتر

۴- هنگام گرفتن نوار قلب( ECG)

۵- بعد از عمل های جراحی

۶- در بخش های اورژانس و در آمبولانس

نحوه چسباندن چست لید روی قفسه سینه بیمار چگونه است؟

۶ چست لید در قسمت های‌ متمرکزی از قلب روی سینه چسبانده میشود. این ۶ قسمت با علائم اختصاری V1 تا V6 نشان داده میشوند که در تصویر زیر مشاهده میشود.

V1: فضای بین دنده چهارم و در حاشیه راست جناغ

V2: فصای بین دنده پنجم و در حاشیه چپ جناغ

V3: بین V2 و V1

V4: در پنجمین فضای بین دنده ای و روی خط میانی استخوان ترقوه

V5: فضای بین دنده ای پنجم و در سطح لید V4 و در خط قدامی زیر بغل

V6: فضای بین دنده ای پنجم و در سطح لید V4 و در خط میانی زیر بغل

رنگ چست لید مانیتورینگ قلبی (Chest Lead Color Coding) یک سیستم استاندارد برای نشان دادن محل اتصال الکترودها به قفسه سینه در مانیتورینگ قلبی است. این رنگ بندی به شرح زیر است:

این رنگ بندی به پزشکان و پرستاران کمک می کند تا به سرعت محل الکترودها را روی قفسه سینه بیمار شناسایی کنند. این امر در تفسیر صحیح نوار قلب و تشخیص مشکلات قلبی بسیار مهم است. اتصال صحیح الکترودها اطلاعات دقیق تری از فعالیت الکتریکی قلب ارائه می دهد.

رنگ های چست لید ممکن است در برخی مراکز درمانی کمی متفاوت باشد، اما این سیستم رنگی به طور گسترده ای در سراسر جهان استفاده می شود.

رنگ چست لید

ویژگی های چست لید چیست؟

۱- ساخته شده در دو نوع بزرگسال و کودکان

۲- عدم وجود مواد لاتکسی و pvc

۳- ضد حساسیت و آلرژی

۴- انتقال امواج الکترو کاردیوگراف با کیفیت بالا و بدون نویز

۵- نفوذ ناپذیر در برابر تعریق و مایعات

۶- بصورت گرد و بیضی یا مربعی

۷- چست لید در دو نوع همراه با ژل مایع و ژل جامد عرضه میگردند. در اغلب موارد و برای انجام تست های روزانه از ژل جامد استفاده میشود. اما برای مواقع اورژانسی و سریع از چست لید با ژل مایع استفاده میشود.

نکات استفاده از چست لید:

*از هر چسب تنها یک بار میتوان استفاده کرد. چست لید وسیله ای کاملا یک بار مصرف است. به دلیل اینکه پس از کنده شدن از روی پوست بیمار خاصیت چسبندگی خود را از دست میدهند و قابل استفاده نیستند.

* برند چست لید از دیگر نکات قابل توجه می باشد. بسیاری از چست لیدهای نامرغوب هنگام استفاده با نویز همراه هستند و انتقال سیگنال به درستی انجام نمیشود. همواره از چست لید های با کیفیت و با برند معتبر تهیه کنید.‌همچنین بهتر است چست لید مورد نظر، استاندارد های FDA را دارا باشد.

*در خرید چست لید، همواره به‌مواردی از جمله تاریخ تولید و تاریخ انقضا،‌ استریل بودن و نوع بسته بندی توجه نمایید. عدم توجه به موارد فوق میتواند در ثبت نتایج و ارسال سیگنال های صحیح، تاثیر گزار باشد.

از جمله بهترین برند های موجود در بازار میتوان به چست لید اسکین تکت اشاره کرد.

از مهم ترین ویژگی های چست لید اسکین تکت میتوان موارد زیر را نام برد.

این نوع چست لید، از پد فومی با چسبندگی بالا ساخته شده و نفوذ ناپذیری بالایی دارد.

ساخت اتریش بوده و در ساخت آن تمام استاندارد ها برای کیفیت هرچه بیشتر رعایت شده است.

برای ایجاد رسانایی بهتر از نوعی ژل مایع در آن به کار گرفته شده است.

برای خرید چست الکترود با کیفیت همواره سعی کنید از داروخانه ها و یا فروشگاه های تحهیزات پزشکی معتبر تهیه نمایید. توجه داشته باشید که قیمت چست لید ها متفاوت بوده و با‌توجه به‌نوع مواد به کار گرفته شده در آن تعیین میشود. اما بطور کلی وسیله ای مقرون به صرفه می باشد.

امیدواریم این مطلب برای شما کاربران عزیز مفید واقع شده باشد. از این که تا پایان ما را همراهی کردید از شما سپاسگزاریم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *