دانستنی های ارتوپدی

درد قوزک پا نشانه چیست ؟

مچ پا که از تعداد زیادی رباط، استخوان، تاندون و ماهیچه تشکیل شده است وظایف مهمی در حفظ اسکلت بدن دارد. از مهم ترین وظایف این مفصل میتوان به تحمل سنگینی وزن و قدرت حرکت و راه رفتن اشاره کرد. این مفصل یکی از حساس ترین نقاط بدن بوده که گاها به آسیب های زیادی ممکن است دچار شود.
در این مقاله قصد داریم درمورد مشکلات و روش های درمان آسیب های پا صحبت کنیم.پس اگر قصد خرید قوزک بند طبی خوب را دارید تا پایان با ما همراه باشید.


دلیل درد قوزک پا چیست؟


برآمدگی استخوان پا که در انتهای ساق و مچ پا قرار دارد قوزک نامیده میشود که شامل دو بخش خارجی و داخلی میباشد. قوزک پا در اثر عوامل مختلفی باعث آسیب دیدگی و درد میشود مانند:
• رگ به رگ شدن
• آرتروز
• تاندونیست
• نقرس
• لوپوس
• کف پای صاف
• شکستگی مچ پا
• چرخیدگی قوزک به طرف بیرون

درد قوزک پای چپ می‌تواند به علت چندین عامل باشد. در زیر، چندین علت متداول برای درد قوزک پای چپ را بررسی می‌کنیم:

التهاب قوزک یا فاشییت قوزکی، یکی از علل شایع درد قوزک پای چپ است. این التهاب معمولاً ناشی از آسیب یا تحریک عصب پلانتار فاشیا است که از قوزک عبور می‌کند. فعالیت‌های زیاد بر روی پا، استفاده از کفش‌های نامناسب، چاقی و تغییرات در قوس پا می‌توانند عوامل موثر در تحریک قوزک باشند.

در برخی موارد، درد قوزک پای چپ ممکن است ناشی از التهاب عصب سیاتیک باشد. عصب سیاتیک از پشت برگشت پا عبور می‌کند و التهاب آن می‌تواند درد و تنگی در منطقه قوزک پای چپ ایجاد کند.

پرفشاری و تنش عضلات پای پشتی نیز می‌تواند منجر به درد قوزک پای چپ شود. این ممکن است به علت فعالیت‌های ورزشی یا بار زیاد بر روی پا رخ دهد.

شرایط دیگر:

در برخی موارد، درد قوزک پای چپ می‌تواند ناشی از شرایط دیگری مانند: سنگ کلیه، آرتریت مفصلی، نقرس یا اختلالات عضلانی-اسکلتی مرتبط با پا باشد.

با توجه به شدت، طولانی مدت بودن یا عوارض همراه، مهم است که بهتر است با یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت دقیق درد قوزک پای چپ شما تشخیص داده شود و درمان مناسب ارائه شود.


مشکلات ناحیه مچ و پاشنه پا:


شایع ترین آسیب ها و درد هایی که در این منطقه رخ میدهد عبارتند از:
• درد کف پا
• درد قوزک شست پا
• پیچ خوردگی قوزک پا
• درد پاشنه پا
• در رفتگی قوزک پا

راه های درمان آسیب مچ پا چیست؟


روش های درمانی متفاوتی وجود داشته که پزشک متخصص با استفاده از میزان آسیب دیدگی و نوع نیاز بیمار توصیه میکند.
• اگر میزان آسیب دیدگی خفیف باشد روش های خانگی همچون استفاده از کمپرس سرد، استراحت، بالا گرفتن پا و دارو درمانی(ایبوبروفن، استامینوفن، آسپرین از جمله بهترین مسکن ها برای درد مچ پا هستند) میتواند موثر باشد.
نکته:یکی از روش های درمان درد قوزک پا، طب سنتی است. این روش معرفی میکند که گیاهانی همچون روغن ریحان، هویج، حنا در تسکین درد موثر هستند و در صورت ترکیب هرکدام از آنها با آب و مالیدن به قوزک پا میتواند سبب تسکین درد شوند.
• اگر میزان آسیب کم تا نسبتا شدید باشد، روش های درمانی مانند فیزیوتراپی،اوزون تراپی، لیزر سرد و استفاده از بریس های طبی میتواند موثر باشد.
• اگر میزان آسیب دیدگی بسیار جدی باشد(پارگی لیگامان و تاندون آشیل) روش های جراحی به کار گرفته میشود.
یکی از موثرین روش های پیشگیری و درمان مشکلات مچ پا که توسط بسیاری از متخصصان ارتوپدی تجویز میشود، استفاده از قوزک بند طبی است.

چه موقع باید از مچ بند طبی پا استفاده کنیم؟


بطور کلی در زمان های مختلفی از جمله فعالیت های روزانه تا هنگام ورزش میتوان از این اورتز استفاده کرد. اگر آسیب دیدگی درحدی باشد که با گرم نگه داشتن و حفظ وضعیت پا ، پایداری برقرار شود استفاده از بریس یا اورتز مچ پا به کار گرفته میشود. به عبارتی میتوان گفت در موارد زیر میتوان از مچ بند پا استفاده کرد.
۱-هنگام کوفتگی در ناحیه مچ
۲-هنگام رگ به رگ شدن
۳-پیچ خوردگی های مکرر
۴-در زمان ورزش ورزشکاران به منظور جلوگیری از آسیب
۵-هنگام انقباض و التهاب تاندون آشیل
۶-در زمان های پس از عمل جراحی و دوره‌ی ریکاوری


مزایای استفاده از قوزک بند طبی پا چیست؟


• تسکین درد و تورم بوجود آمده
• پیشگیری از آسیب های احتمالی در آینده
• کمک به درمان مشکلات وارد شده هنگام فعالیت های ورزشی (فوتبال،والیبال)
• تقویت عضلات مچ پای ضعیف.

قوزک بند طبی پا چگونه در درمان نقش موثر دارد؟


در حین انجام فعالیت های فیزیکی، ورزشی و حتی دویدن، فشارها و لرزش های زیادی به ماهیچه ها و مفصل های مچ پا وارد میشود. هرچقدر این ضربات و لرزش ها بیشتر شود به مرور زمان احساس کوفتگی در مچ پا بوجود می آید.
مچ بند پا بدین صورت عمل میکند که با کم کردن فشار تدریجی روی ساق و مچ پا، امکان حرکت و فعالیت آسان را مهیا کرده و به محض ایجاد فشار با اثرات آن مقابله کرده و خون را از اکسیژن به قلب برگرداند. همین امر باعث شده در حدود 30-40 درصد، گردش جریان خون افزایش یافته و لرزش عضلات و درد بوجود آمده هنگام راه رفتن و دویدن کاهش یابد.


انواع قوزک بند پا :


برای افرادیکه دچار آسیب های خفیفی از ناحیه مچ پا شده اند و لازم است مفصل پا ثابت نگه داشته شود، استفاده از قوزک بند طبی میتواند وسیله ای کارآمد باشد.
بطور کلی قوزک بند طبی پا از با ثابت نگهداشتن مفصل آسیب دیده کمک به تسکین درد و کاهش تورم کرده و سبب تقویت مچ پای ضعیف میشود.
1-قوزک بند کشی: یکی از ساده ترین بریس های مچ پا، بریس کشی است. این اورتز همانند جوراب داخل پا رفته و برای آسیب های بسیار جزئی استفاده می گردد.
موارد استفاده از قوزک بند کشی:
*تقویت مچ پآی ضعیف
*درد در ناحیه مچ
*بهبود آسیب و حفظ انعطاف پذیری مفصل

2-قوزک بند آتل دار: این بریس باتوجه به فنرهایی که در آن تعبیه شده است محافظت بیشتری روی مچ پا وارد کرده و در مواقع آسیب های نسبتا شدید استفاده میگردد.

موارد استفاده از قوزک بند آتل دار:
*التهاب تاندون آشیل
*ضرب دیدگی و پیچ خوردگی مکرر پا
*آسیب های شدید وارد شده به مچ پا
*شکستگی مفصل و استفاده در دوران نقاهت پس ازعمل

3- قوزک بند لیگامانی: این بریس، نسبت به مچ بند های دیگر سبک بوده و قابل استفاده در کفش میباشد. دارای بندهای الاستیکی بوده که برای ثبات بیشتر در مچ پا تنظیم شده اند.
از قوزک بند لیگامانی برای کاهش درد آرتروز، پیچ خوردگی مزمن و و بی ثباتی مچ پا استفاده میشود.

4- قوزک بند سیلیکونی: در قسمت قوزک این بریس، پد سیلیکونی تعبیه شده که علاوه بر وارد کردن فشار مطلوب، تاندون آشیل را احاطه کرده و نوعی ماساژ در اطراف پاشنه ایجاد میکند و باعث کاهش درد و آرامش رگ متورم شده میشود.

5- قوزک بند ورزشی:، یکی از آسیب پذیرترین افرادی که دچار پیخ خوردگی و درد در قوزک پا میشوند ورزشکاران هستند. قوزک بندهای ورزشی به دلیل جنس الیاف استفاده شده درآنها، نفوذ پذیری و راحتی حداکثری را هنگام فعالیت های ورزشی فراهم میکنند و مناسب برای ورزشکارانی که مستعد پیچ خوردگی پا هستند میباشد.
در زمان انجام فعالیت های ورزشی ، این بریس نوعی ضربه گیر بوده و قدرت بیشتری به پاهای آسیب دیده هنگام فعالیت میدهد.

1-5. قوزک بند پا رزمی: این بریس دارای انحنای مناسبی در قسمت پاشنه پا بوده که سبب شده قوزک بند دقیقا روی روی قوزک و ارگونومی پا قرار بگیرد. همچنین کش به کار رفته در این اورتز ماندگاری بالایی داشته و مرغوب است. از دیگر ویژگی این قوزک بند میتوان به سبک بودن آن در حین فعالیت اشاره کرد که نگرانی بابت محدود شدن حرکت برای ورزشکاران رزمی بوجود نمی آورد.

برای خرید یک قوزک بند پای خوب به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

هر وسیله طبی در ضمن موثر بودن و کارایی خوبشان باید نکات مثبتی داشته باشند که هنگام استفاده از آن، بیمار حس خوبی داشته باشد.برای اطمینان از اینکه یک قوزک بند خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد هنگام خرید به چند نکته میبایست دقت کرد.
1-مناسب بودن سایز: قوزک بندی که میخواهید از آن استفاده کنید باید از نظر سایز راحت باشد. در واقع باید به گونه ای باشد که به راحتی روی پا، جفت و فیت شود.
نکته: در ادامه بررسی خواهیم کرد که چگونه سایز مناسب خود را انتخاب کنید.

2-جنس مناسب: به دلیل اینکه اغلب اوقات برای درمان با استفاده از بریس پا حدود چند هفته نیاز به زمان است پس باید این اورتز جنس خوبی داشته باشد.

  • ایجاد زخم و حساسیت های پوستی از مواردی است که به دلیل نامرغوب بودن جنس اورتز رخ میدهد.
    یکی از مناسب ترین جنس هایی که میتوان برای خرید به آن توجه کنید نئوپرن بودن مچ بند است. یکی از ویژگی های مثبت نئوپرن خاصیت گرمایی خوب آن است که سبب شده در حین افزایش گردش خون، عایق حرارتی خوبی دربرابر درد ایجاد کند. همچنین خاصیت کششی و استحکامی بالایی داشته و هنگام ورزش با خیال راحت میتوان تمرینات ورزشی را انجام داد.

3-نوع مچ بند مورد استفاده: از دیگر ملاک هایی که باید هنگام خرید به آن توجه کنید این است که نوع مشکل شما در چه سطحی است و برای چه نوع آسیبی میخواهید از اورتز استفاده کنید که این مورد با توجه به نظر پزشک مورد ارزیابی قرار می گیرد.
4-میزان تنگی و شلی: احساس سفتی و شلی هنگام استفاده از این محصول در هر فردی متفاوت است.
• اگروضعیت انعطاف پذیری در مچ پای خود حس میکنید، این به معنای شل بودن اورتز است .
• اگر حس درد یا فشار بیش از حد هنگام پوشیدن دارید، احتمالا میزان تنگی اورتز زیاد است.
اما بطور کلی مچ بندی از نظر محافظت قابل قبول است که باعث درد و محدود شدن گردش جریان خون نشده و در عین حال هنگام استفاده ار آن احساس کنید که مچ پایتان در بریس قفل شده است.


چگونه هنگام خرید، سایز قوزک بند را درست انتخاب کنیم؟


دو روش کلی برای تعیین سایز مناسب وجود دارد.

الف) استفاده از جدول تعیین سایز: در این روش دور مچ پای خود را اندازه گرفته و سپس با توجه به جدول زیر سایز مناسب را انتخاب میکنید.

ب) مبنا قرار دادن سایز کفش: شما میتوانید باتوجه به سایز کفش خود و به کمک جدول زیر اقدام به خرید سایز مناسب قوزک بند پا کنید.

در ادامه این قسمت از تجهیز گستران ابوریحان با متداول ترین سوالاتی که شما عزیزان پرسیده این در خدمت شما هستیم

سوالات متداول:


 علت سوزش در قوزک پا چیست؟


سوزش قوزک پا، در اغلب میتواند میتواند ناشی از درد عصب سیاتیک باشد که این عصب از ستون فقرات تحریک شده و تا انتهای ساق پا و قوزک ادامه پیدا میکند.


 علت بوجود آمدن توده در قوزک پا چیست؟


توده در واقع همان کیست های کوچکی(کیست گانگلیون) هستند که اغلب در مفصل ها و تاندون های مچ دست و پا بوجود می آیند که در ظاهر کوچک و تقریبا اندازه نخود هستند و حالت مایع ژله ای دارند.دلیل بوجود آمدن این کیست ها از نظر علمی هنوز مشخص نشده است اما در بیشتر اوقات به خودی خود، کیست آب شده و جای نگرانی نیست. درصورتیکه پس از چند روز اندازه کیست بزرگتر شده و علائمی مانند سوزش، درد شدید و ورم بوجود آمد نیاز به ملاقات با پزشک بوده که توسط جراحی کوچک، این مایع تخلیه میشود.


 علت بوجود آمدن استخوان اضافه در قوزک پا چیست؟


خاراستخوان درواقع استخوان اضافی است که بر اثر عوامل مختلفی مانند پوشیدن کفش نامناسب، چاقی، مادرزادی و یا عوامل دیگر در مناطقی از بدن مانند قوزک پا، شانه، دست ها و… تشکیل میشود که در اغلب موارد سبب بروزمشکل نشده و تنها درصورتیکه خار استخوانی به استخوان های دیگر بدن برخورد کند میتواند باعث ایجاد درد شود.این قضیه مشکل حادی نبوده و با درمان های خانگی و راحتی معمولا برطرف میشود


 علت ورم در قوزک پا چیست؟


عوامل زیادی همچون، انجام نادرست فعالیت های ورزشی، وجود لخته خونی،عدم استراحت کافی، مصرف داروهایی که موجب حساسیت میشوند و از همه مهمتر گردش جریان خون نامناسب(در که افراد سالمندان به دلیل ضعیف بودن رگ خونی شان) میتوانند سبب ورم در قوزک پا شوند.

 درد قوزک پا در بارداری به چه علت است؟


تجمع حجم مایعات در بافتهای بدن در دوران بارداری که برای تغذیه بهتر جنین زیاد میشود سبب ایجاد ورم در کف و قوزک پا میشود. این تورم، کاملا طبیعی بوده و با استراحت بهبود می یابد. درصورتیکه تورم بوجود آمده در ناحیه دیگربدن مانند صورت یا دست ها اتفاق افتاد بهتر است با یک پزشک این مورد را درمیان بگذارید.

 چه زمانی برای درمان درد قوزک پا به پزشک مراجعه کنیم؟


اگر آسیب دیدگی بطوری باشد که با انجام روش هایی که ذکر شد و بستن مچ بند طبی، تورم و درد بوجود آمده پس از چندین روز کاهش نیافت و یا علائمی مانند درد شدید (به طوریکه پا قادر به تحمل وزن نباشد) کبودی زیاد، عفونت، سوزش و قرمزی در ناحیه آسیب دیده نمایان شد، لازم است حتما به پزشک مراجعه شود.
***کلام آخر: همانطور که گفته شد برای درمان آسیب های وارد شده به مچ پا، روش های متفاوتی وجود دارد. گاها استفاده از روش های خانگی در ضمن استفاده از فیزیوتراپی و بستن مچ بند های مناسب میتواند کارگشای درمان باشد.
بهترین درمان، پیشگیری از آن است. چه بخواهید برای جلوگیری از آسیب استفاده کنید و یا برای بهبودی و کاهش درد، استفاده از مچ بندهای طبی باکیفیت میتواند کمک شایانی به شما کند.

شما میتوانید از فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی تجهیزگستران ابوریحان با کیفیت ترین تجهیزات ارتوپدی و قوزک بند طبی را سفارش دهید.

همچنین میتوانید از سایر تجهیزات خانگی دیدن نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *