دانستنی های عمومی و پرستاری

درمان آبله میمون چیست و آیا این بیماری وارد ایران شده است؟

هنوز جشن پایان کرونا در ایران گرفته نشده بود که سر و کله‌ی بیماری دیگری پیدا شد.

البته هنوز قطعیت ورود این بیماری در کشور مشخص نشده است چرا که چندین نمونه مشکوک احتمالی به انستیتو پاستور ارجاع داده شدند که تست آنها منفی اعلام شد.

اینکه این بیماری چقدر میتواند خطرناک باشد و آیا میتواند به پاندومی مانند کرونا تبدیل شود هنوز مشخص نیست. اما باتوجه به استرس و ترس هایی که این روز ها در میان افراد به وجود آمده است بر خود لازم دانستیم تا بیشتر در مورد این بیماری صحبت کنیم.

پس اگر شما هم دوست دارید با بیماری به نام آبله میمون بیشتر آشنا بشوید پیشنهاد میکنیم تا پایان با تجهیز گستران ابوریحان همراه باشید.

 

آبله میمون چیست؟

آبله میمون یا همان( monkeypox) ویروسی جدید از خانواده‌ی آبله و منشا میمون است. البته این بیماری درمیان حیوانات از سال ۱۹۵۸شناخته شده ولی اولین مورد انسانی در جزیره‌ی کنگو در سال ۱۹۷۰ به ثبت رسید. در حال حاضر بیشتر از ۳۰ کشور با آمار ابتلا بین ۵۵۰ نفر شناسایی شده اند. این بیماری درصد کشندگی کمی دارد و نرخ مرگ و میر آن در کشوری مانند آمریکا از هر ۱۰ نفر یک نفر تاکنون بوده است.

 

 

 

علائم و نشانه های آبله میمون کدام است؟

این بیماری در درجه اول با علائمی مانند تب شدید، خستگی و ضعف و درد های عضلانی شروع میشود و پس از سه روز معمولا با نشانه های ضایعات پوستی خود را نشان میدهند. تورم غدد لنفاوی ، کمر درد و سر درد نیز کم کم ظاهر میشوند.

 

 

البته دوره نهفتگی این بیمار بین ۷ تا ۱۴ روز است. یعنی ممکن است ویروس در بدن رفته اما ظاهر نشده باشد.

ضایعات خود نیز در چند مرحله تشدید و سپس بهبود می یابند.

 

  • در مرحله‌ی اول بثورات به اندازه یک ضایعه کوچک و در حد یک سانتی متر هستند.
  • در مرحله دوم به صورت برآمدگی های سطحی که کوچک هستند.
  • در مرحله سوم به صورت کیست های آب دار تاول مانند
  • مرحله چهارم شامل تشدید و ملتهب شدن ضایعات و به صورت چرک
  • مرحله پنجم به صورت کلاله و دلمه در می آیند و کم کم پوسته پوسته شده و خشک میشوند.

تعداد این ضایعات در روزهای اول به مرور، بیشتر میشود. ابتدا از صورت شروع میشوند و دست ها و پاها و اندام تناسلی را نیز ممکن است درگیر کند.

تمامی این مراحل از آغاز تا پایان بین دو تا چهار هفته طول کشیده و در افراد متغیر است. بانوان باردار، کودکان و افراد با سیستم ایمنی ضعیف، پتانسیل مبتلاشدن به نوع شدید را بیشتر دارا هستند.

 

 

 

آیا میتوان از مبتلا شدن به این بیماری جلوگیری کرد؟

درصورتیکه فرد مبتلا به صورت کامل قرنطینه شود و تماس فیزیکی با سایر افراد نداشته باشد، بله میتوان جلوگیری کرد.

ابتلای آبله میمونی میتواند به دو صورت زیر باشد:

 

  • انسان به انسان: در این مورد باید فرد به مدت دو تا سه هفته قرنطینه شود. همچنین از تماس جنسی و یا تماس فیزیکی بدن به بدن باید اجتناب کرد. تمامی وسایل فرد مبتلا شامل ظروف غذا، لباس و ملحفه می بایست جدا گذاشته شود. درصورت پخش شدن قطرات تنفسی از طریق دهان یا بینی ، امکان سرایت وجود دارد. حفظ فاصله مناسب حداقل تا ۲ متر میتواند احتمال ابتلا را کاهش دهد.
  • حیوان به انسان: گاز گرفتگی حیوانات، خوردن گوشت خام و یا کم پخت نیز میتواند امکان انتقال را افزایش دهد. تماس مستقیم با بدن حیوانات و یا ترشحات آنها از دیگر موارد سرایت آبله میمون است.

 

چگونه بفهمیم شخصی به آبله میمون دچار شده است؟

اولین علائم با ظهور دانه های پوستی که با خارش همراه هستند مشخص میشوند. از آنجا که ویروس های دیگری مانند سرخک، آبله، آبله مرغان و … با همین علائم همراه هستند، تنها راه موثر و قطعی برای اطلاع از وجود این بیماری، تست PCr از نمونه تاول در آزمایشگاه ها است. برخلاف کرونا، آزمایشات آنتی بادی، آنتی ژن و آزمایش خون نتیجه صحیحی اعلام نمیکند.

 

 

تا چه زمانی امکان واگیر و سرایت آبله میمون به افراد سالم وجود دارد؟

همانطور که گفته شد این بیماری میتواند تا ۴ هفته شخص را گرفتار کند. تا زمانی که تاول های پوستی به طور کامل خشک نشده و به صورت چرکی نباشند، امکان سرایت وجود دارد. این تاول ها به مرور تغییر رنگ داده و از قرمز به رنگ صورتی و زرد در می آیند. اسکار باقی مانده از آنها نیز ممکن است برجای بماند. پس تا زمان بهبودی کامل، شخص میبایست در حالت انفرادی و قرنطینه بماند.

 

راه درمان بیماری آبله میمونی چیست؟

باتوجه به اینکه این ویروس به تازگی انتشار پیدا کرده و هنوز اطلاعات موثق و جامعی در دسترس نیست، درمان قطعی برای آن وجود ندارد. شواهد دال بر آن دارد که از آنجا که این بیماری در گروه بیماری آبله قرار میگیرد، لذا واکسن آبله تا ۸۰ درصد میتواند به کنترل این بیماری کمک کند. همچنین استفاده از داروهای ضد ویروسی میتواند موثر باشد.

 

آیا باید نگران آبله میمون باشیم و چرا؟

آبله میمون در ابتدا در کشورهای آفریقای مرکزی و آفریقای غربی شیوع پیدا کرد. پس از آن در کشورهای آمریکا و انگلیس نیز سرایت پیدا کرد. از آنجا که در حال حاضر کشورهای زیادی دچار این ویروس شده اند و این ویروس ، ویروسی از نوع واگیر است پس احتمال شیوع آن در اکثر کشورها و حتی ایران وجود دارد. بنابراین احتمال صد درصدی است که تا چند ماه دیگر ایران نیز با این ویروس دست و پنجه نرم کند.

 

 

 

آیا آبله میمون می تواند سبب مرگ بیمار شود؟ میزان کشندگی آبله میمون!

با آنکه نرخ میرایی و مرگ و میر برای این بیماری زیاد نیست اما این بیماری ویروسی می‌تواند در موارد خاص باعث مرگ انسان شود. عوارض جدی این بیماری در بیمارانی با سیستم ایمنی ضعیف، کودکان و سالمندان می ‌تواند سبب عفونت گسترده ارگان‌های حیاتی بدن و در نهایت مرگ شود

سخن پایانی:

آبله میمون نیز مانند سایر بیماری های ویروسی، دوره سختی و نقاهت و بهبودی دارد. درحال حاضر به نظر نمیرسد منتظر یک پاندمی باشیم و همه گیری جدیدی مانند کرونا در انتظارمان باشد. اما توصیه میشود همه‌‌ی افراد توصیه های بهداشتی را رعایت کرده و از وجود این بیماری اطلاع داشته باشند.

همچنین زدن ماسک و ضدعفونی کردن سطوح نیز توصیه میشود.

از اینکه تا پایان با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم. خوشحال میشویم نظرات ارزشمند خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

 

بازگشت به لیست