پانسمان و تزریقات, دانستنی های عمومی و پرستاری

دستگاه بخور در فصل زمستان

اهمیت استفاده از دستگاه بخور

هوا کم کم رو به سردی پیش می رود و کارکرد وسایل گرمایشی سبب کاهش رطوبت فضای داخلی و سبب بروز علائمي همچون احتقان بيني، تنگي نفس،سرفه های خشک مخصوصا برای افراد با بیماری های زمینه ای چون آسم ،آلرژی،خشکی چشم ،خشکی پوست و مشکلات سینوسی می شود از طرفی با سرد شدن هوا، وجود گرد وغبار در هوا و افزایش پخش آلودگی و عوامل بیماری زا در فضا استفاده از دستگاه بخور اهمیت بیشتری پیدا می کند. دستگاه بخوریکی از مدل های حرفه ای و کارآمد در رده دستگاه های مرطوب کننده هوا است که در دو نوع دستگاه بخور گرم و بخور سرد برای ضدعفونی فضای اتاق و مرطوب نگه داشتن فضای آن استفاده می شود. پس اگر قصد خرید دستگاه بخور را دارید، این محتوا برای شما تدوین شده است تا با بهترین دستگاه بخور و تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم آشنا شوید.

میزان رطوبت داخل فضای اتاق

رطوبت میزان مولکول های بخار آب در یک فضا میباشد ایده آل ترین میزان رطوبت در یک فضا برای انسان و اشیا درون آن فضا از چوب گرفته تا گچ کاری ها 40% تا 60% است و اگر رطوبت هوا بیشتر از این میزان باشد، باعث رشد باکتری و قارچ می شود. ولی در فصول سرد سال، هوای سرد رطوبت کمتری دارد و علاوه بر آن وجود وسایل گرمایشی این رطوبت را به میزان 10درصد کاهش می یابد و از آنجایی که رطوبت هوا نباید به زیر 30% برسد چون باعث خشکی بیش از حد هوا شده و جدا از کم شدن عمر اشیا،شکننده و آسیب پذیرتر شدن آنها میتواند باعث پیری زود رس پوست شود.به طور مثال در گچ کاری خانه ها باعث ایجاد ترک میشود. برخی از این دستگاه های بخور قابلیت اندازه گیری دما و رطوبت محیط را دارد که در صفحه نمایش LED آن نمایش داده می شود.


دستگاه بخور سرد تهیه کنیم یا گرم؟

به طور کلی وجود دستگاه بخور می تواند مزایایی به همراه داشته باشد از جمله
• افزایش رطوبت هوا
 جلوگیری از خونریزی بینی
 از بین بردن خشکی سینوس ها
 تسکین درد
 جلوگیری از خشکی پوست و لب ها
 کاهش هزینه ناشی از وسایل گرمایشی
• تصفیه هوا در برخی از دستگاه ها (بعضی از مدل های خاص و با کیفیت با تولید یون منفی که باکتری ها و ویروس ها را به سمت خود میکشند و به این روند کمک میکنند)
• راحت تر کردن تتفس
• کمک به داشتن خوابی راحت و بدون خروپف
• افزایش طول عمر وسایل و اشیا
اما اگر بخواهیم به تفکیک نوع دستگاه ازمزایای دستگاه بخور صحبت کنیم میتوان به خصوصیات زیر اشاره کرد

مقایسه دستگاه بخور سرد و بخور گرم از جهات مختلف


مقایسه دستگاه بخوراز نظر نوع مصرف
بخور سرد
 از بین بردن باکتری و ویروس های موجود در هواست
 جلوگیری از التهاب مجرای تنفسی
 رفع خشکی سینوس
 بهبود سرفه
 با مرطوب کردن فضا باعث لطیف و شاداب نگه داشتن پوست
 دمای محیطی
بخور گرم
 پاکسازی بینی و سینوس های مسدود شده

مقایسه دستگاه بخور با توجه به نوع بیماری
بخور گرم
 برای افرادی که سینوزیت دارند
 برای افرادی که سرماخوردگی و حملات آسم و آلرژی دارند
ارجح است.
بخور سرد
 برای نوزادان و کودکان
 در زمان حمله خروسک و برونشیولیت
برای سلامتی بسیار مفید و کارآمدتر است.
هشدار:بیمارانی که التهاب حاد مجاری تنفسی فوقانی دارند، نباید از دستگاه بخور گرم استفاده کنند.
مقایسه دستگاه بخور از نظر عملکرد دستگاه
بخور سرد
 صدای کمتری تولید می کنند
 نیازی به صبر کردن برای گرم شدن آب ندارند و به محض وصل شدن به برق شروع به بیرون دادن بخار آب میکنند.
 برق کمتری مصرف میکند چون برای تولید بخار از حرارت استفاده نمیکند
 ایمن تر است زیرا دستگاه بخور گرم آب را تا دمای 100 درجه میرساند و بخار تولید میکند و از این رو خطر سوختگی ناشی از بخار و آب برای کودکان، سالمندان و حیوانات خانگی وجود دارد.
 منطقه بیشتری را تحت پوشش قرار میدهد و در فضاهای بزرگ برای تامین رطوبت قابل استفاده است.
بخور گرم
 امکان افزودن مواد ضدعفونی کننده گیاهی و خوشبوکننده مانند اکالیپتوس به بسیاری از آنها وجود دارد.

دستگاه بخور گرم یک وسیله‌ی الکترونیکی است که بیشتر در منازل و مکان‌های عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه با استفاده از یک منبع انرژی مانند برق یا گاز، آب را به حالت بخار تبدیل می‌کند و این بخار را به صورت گرم یا گرمای مرطوب به محیط اطراف منتقل می‌کند. از دستگاه بخور گرم در بسیاری از کاربردها استفاده می‌شود از جمله تصفیه هوا، مرطوب کردن هوا، تسکین علائم سرماخوردگی و آلرژی‌ها، و همچنین درمان برخی از بیماری‌ها مانند آسم و برونشیت.

یکی از مزایای استفاده از دستگاه بخور گرم این است که این دستگاه می‌تواند به تصفیه هوا کمک کند. با تبدیل آب به بخار و منتشر کردن آن در هوا، دستگاه بخور گرم می‌تواند ذرات معلق و آلودگی‌های هوا را جذب کرده و هوای محیط را تمیز کند. این امر به بهبود کیفیت هوا و کاهش علائم آلرژی‌ها و بیماری‌های تنفسی کمک می‌کند.

دستگاه بخور گرم می‌تواند به مرطوب کردن هوا کمک کند. در مناطقی که هوا خشک است، استفاده از دستگاه بخور گرم می‌تواند باعث افزایش رطوبت هوا و ایجاد یک محیط زندگی سالم‌تر شود. رطوبت مناسب هوا می‌تواند به حفظ سلامتی پوست و مو، جلوگیری از خشکی‌های بینی و گلو، و کاهش علائم خشکی و ترشحات بینی کمک کند.

همچنین، دستگاه بخور گرم می‌تواند به تسکین علائم سرماخوردگی و آلرژی‌ها کمک کند. با تنفس هوای گرم و مرطوب که توسط دستگاه بخور تولید شده است، می‌توان علائم سرماخوردگی مانند سرفه و عطسه را کاهش داد و همچنین به تسکین علائم آلرژی‌ها مانند آبریزش بینی و چشم کمک کرد.

دستگاه بخور برای سرفه یکی از ابزارهای پزشکی است که برای درمان سرفه و عوارض آن استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها از طریق ایجاد بخار و تنفس کردن آن توسط بیمار، به رطوبت رساندن مجاری تنفسی و کاهش سرفه کمک می‌کنند. از آنجا که سرفه یکی از علائم شایع بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و برونشیت است، استفاده از دستگاه بخور برای سرفه می‌تواند به بهبود علائم و کاهش ناراحتی بیمار کمک کند. این دستگاه‌ها از طریق انتقال بخار آب یا محلول‌های دارویی به مجاری تنفسی، باعث ترطیب و آرامش آنها می‌شوند. همچنین، بخور آب گرم می‌تواند به باز کردن راه‌های هوایی و کاهش انسداد آنها کمک کند، که در نتیجه منجر به کاهش سرفه و بهبود تنفس می‌شود.

استفاده از دستگاه بخور برای سرفه به‌عنوان یک روش طبیعی و غیردارویی برای کنترل علائم سرفه مورد توجه قرار گرفته است. این روش به دلیل عدم داشتن عوارض جانبی و اثرات مزمن مرتبط با داروها، به عنوان یک گزینه ایمن و موثر برای درمان سرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، برخی از دستگاه‌های بخور دارای قابلیت افزودن محلول‌های دارویی مخصوص به منظور تسریع در بهبود علائم سرفه هستند.
برخی از تحقیقات نشان داده است که استفاده از دستگاه بخور برای سرفه می‌تواند به کاهش تعداد و مدت زمان استفاده از داروهای ضد سرفه کمک کند.

نکات مهم هنگام خرید دستگاه بخور

-نکته مهم این است که طولانی و یا دائم روشن گذاشتن دستگاه بخور چه سرد و یا گرم باعث رشد و تکثیر قارچ ها میشود بخصوص در افراد آلرژیک باعث تشدید علائم آلرژی میشود
• بنابراین توصیه می شود موقع خرید دستگاه های بخور دارای تانک آب جداشونده را انتخاب کنید چون شما می توانید در هنگام تمیز کردن آن را به راحتی جدا کنید و بشویید.
-آب در برخی مناطق کشور به صورت سخت در لوله کشی ها وجود دارد این آب به آبی گفته می شود که حاوی منیزیم و کلسیم به مقدار بالا باشد. این دو فلز علاوه بر آن که به راحتی با یکدیگر ترکیب می شوند با محیط پیرامون هم سریع واکنش داده و رسوب میکنند یا به صورت لک روی سطح آب باقی می مانند که برای حل این مشکل میتوانید
• آب داخل مخزن را آب مقطر انتخاب کنید زیرا آبی که املاح داشته باشد در هنگام خروج از دستگاه بخور به صورت گرد و غبار سفید رنگ خارج می شود وباعث ایجاد لک های سفید روی لوازم نزدیک دستگاه شوند که به سختی پاک میشوند.
• دستگاه فیلتردار انتخاب کنید تا با تعویض فیلتر امنیت دستگاه را افزایش دهید و تمیزی هوای اتاق را تامین کنید
-برخی از دستگاه ها موقع کم شدن آب داخل دستگاه به صورت خودکار خاموش میشود و یا چراغ های هشداردهنده آن تغییر رنگ میدهد
• بنابراین توصیه میشود موقع خرید دستگاهی را انتخاب کنید که دارای کلید های امنیتی هستند زیرا در اینصورت شما متوجه کمبود آب در دستگاه شده و در نتیجه دستگاه آسیب نمی بیند و دستگاه شما طول عمر بیشتری خواهد داشت.
• اگر فضای بزرگی دارید دستگاه بخور با حجم مخزن بزرگتری تهیه کنید زیرا دستگاه بخور در حالت عادی مساحت 20مترمربع را پوشش میدهد و علاوه بر آن حجم مخزن بزرگتر به شما این امکان را میدهد که مدت زمان بیشتری دستگاه خود را روشن بگذارید و از آن استفاده کنید.
• میزان برق مصرفی دستگاه را بررسی کنید به طور کلی دستگاه بخور سرد نسبت به دستگاه بخور گرم برق کمتری مصرف میکند.
• دستگاهی را انتخاب کنید که خروجی رطوبت خوبی داشته باشد یعنی بتوانید میزان رطوبت خروجی آن را تنظیم کنید زیرا در این صورت در مدت زمان کم عملکرد بالاتری دارد و سریعتر محیط را مرطوب میکند.
هشدار قبل از استفاده از دستگاه بخور برای فرد مبتلا به آسم یا آلرژی با پزشک مشورت کنید، زیرا افزایش رطوبت می تواند تنفس فرد مبتلا به آسم را به خصوص در زمان بروز عفونت تنفسی مانند سرماخوردگی تسهیل کند، اما بخار آلوده یا مشکلات ناشی از افزایش رطوبت باعث بروز یا بدترشدن علایم بیماریشان خواهد شد.
• انتخاب دستگاهی که یون منفی تولید میکند در اینصورت علاوه بر تنظیم میزان رطوبت محیط، فضا را از آلودگی ها و عوامل بیماری زا پاک میکند.
-صدای زیاد برای هیچ کس خوشایند نیست مخصوصا در دستگاه بخور که برای بیمار یا شب هنگام برای فرد در حالت خواب استفاده میشود
• بنابراین توصیه میشود موقع خرید دستگاهی را انتخاب کنید که صدای آن قابل تنظیم و کنترل باشد که بتوانید موقع خواب آن را در حالت بیصدا تنظیم کنید و یا برای محیط کار و مکان هایی که نیاز به سکوت بیشتر دارند از نوع اولتراسونیک انتخاب کنید.


راهکارهایی ساده برای افزایش طول عمر دستگاه بخور

  1. دستگاه بخور خود را مرتب تمیز کنید
    همیشه قبل از اقدام به تمیز کردن دستگاه بخور ، دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید و مواد شیمیایی مجاز برای شستن آن را بیابید. بعد از شستن دستگاه هم مطمئن شوید که همه مواد پاک کننده استفاده شده برای تمیز کردن به خوبی شسته شده است.
    • دستگاه بخور با ظرفیت کمتر از 5 لیتر
    آب را در این مدل دستگاه ها روزانه تعویض کنید در غیر اینصورت فضا برای رشد باکتری ها و قارچ ها فراهم می شود زیرا آب راکد است و این آب محلی برای رشد باکتری ها و قارچ ها می شود و سپس این باکتری ها در هوا پخش می شود و خود عامل بیماری است.
    هفته ای یک مرتبه به مدت 20 دقیقه برای ضدعفونی کردن
    مخزن دستگاه را با مواد شوینده قوی مانند سفیدکننده یا جرم گیر
    هفته ای یک مرتبه به مدت 20 دقیقه برای رسوب زدایی مخزن دستگاه را با سرکه خوب شستشو دهید.

• دستگاه بخور با ظرفیت مخزن بیشتر از 5 لیتر
آب مخزن را در این مدل دستگاه ها روزانه تعویض کنید و برای ضدعفونی کردن و رسوب زدایی هر دو هفته یکبار دستور بالا را اجرا کنید.

بعد شستشو همه اجزا را جداگانه خشک کنید و بعد از آن دوباره از دستگاه استفاده کنید.

میزان آب داخل مخزن را مرتبا چک کنید هرچند برخی از دستگاه ها چراغ هشداردهنده دارند.

در دستگاه بخور سرد اصلا از مواد خوشبوکننده و اسانس ها استفاده نکنید زیرا در این دستگاه آب با فرکانس خاصی مرتعش میشود به ذرات ریز تبدیل شده و به صورت بخار خارج می شود و زمانیکه از اسانس استفاده کنید فرکانس ناشی از میدان مغناطیسی توان مرتعش کردن اب را ندارد بنابراین موتور دستگاه باید با قدرت بیشتری کار کند و این عمر مفید دستگاه را کاهش میدهد. در دستگاه بخور گرم هرچند آب تبخیر میشود و بخار حاصل میشود اما اسانس باعث میشود دمای دستگاه بالاتر رود و خطر سئوختگی افزایش یابد هرچند برخی از مدل ها محفظه ای جداگانه برای این مواد دارند.

بعد از استفاده و موقع خاموش بودن، برای جلوگیری از نوسانات ناشی از جریان برق، دستگاه را از پریز برق بکشید.

در بازه های زمانی کوتاه از دستگاه استفاده کنید و برای جلوگیری از داغ شدن موتور به آن استراحت دهید.

اگر دستگاه شما قابلیت تنظیم میزان بخار خروجی را دارد برای کم کردن فشار وارد بر موتور میزان بخار خروجی را کم کنید


انواع دستگاه بخور


دستگاه هاي بخور سرد به سه صورت رطوبت ساز پروانه اي، رطوبت ساز اولتراسونيک و رطوبت ساز تبخيري وجود دارد
عملکرد دستگاه بخور اولتراسونیک: پیچیده ترین روش تولید بخار سرد ولی بهترین روش است که باعث شده تقریبا در تمام این بخور ها از همین روش استفاده شود زیرا در این مدل دستگاه ها علاوه بر هزینه در مصرف انرژی و زمان هم صرفه جویی میشود. در این روش از یک صفحه سرامیکی که با فرکانس فراصوت نوسان میکند استفاده میشود که الکتریسیته با ایجاد میدان مغناطیسی باعث لرزش این صفحه سرامیکی میشود و آب با عبور از این صفحه و انرژی حاصل ، شکسته شده و به قطرات بسیار ریز و بخار تبدیل میشود و از دستگاه خارج میشود البته در بعضی از مدل ها یک فن کوچک به خارج شدن آب از دستگاه کمک میکند. در این روش به دلیل استفاده از فرکانس فراصوت تقریبا هیچ صدایی به گوشمان نمیرسد و یکی از برترین خصوصیات این مدل دستگاه ها به شمار می آید. ( احتمالا این بخور ها برای مورچه ها که فراصوت را میشنوند دیوانه کننده باشد!)

• عملکرد دستگاه های بخور سرد تبخیری
یکی از پرمصرف ترین و قدیمی ترین روش هاست و به این مدل دستگاه بخور حرارتی نیز گفته میشود.در این مدل دستگاه ها المنتی تعبیه شده که آب را تبخیر میکند وبخار با استفاده از یک فن، به اتاق هدایت می شود این مدل دستگاه ها برق بیشتری مصرف میکنند و خطر سوختگی برای اطفال و سالمندان به همراه دارد .

عملکرد دستگاه بخور سرد پروانه ای
در این روش از یک صفحه چرخنده پروانه ای استفاده میشود که آب را بر روی یک فن پرتاب میکند و باعث پخش شدن آب به صورت قطعات بسیار ریز میشود که به صورت بخار از دستگاه خارج میشود. البته این روش مقداری تولید صدا دارد برای همین خیلی از این روش استفاده نمیشود. ذرات سفید گرد و غبار روی اجسام اطراف دستگاه بدلیل املاح موجود در آب است که اگر اب معدنی یا آب جوشیده استفاده کنید این مشکل هم برطرف می شود.

برای استفاده از دستگاه بخور سرد، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دستگاه را به برق وصل کنید و روشن کنید.
  • مخزن آب را با آب تصفیه شده یا جوشیده پر کنید. از آب شیر یا گرم استفاده نکنید.
  • درپوش مخزن را به خوبی ببندید و مخزن را روی بدنه زیرین قرار دهید.
  • درپوش خروجی بخار را روی مخزن بگذارید.
  • با چرخاندن شاسی ولوم، دستگاه را خاموش و روشن کنید و غلظت مه را تنظیم کنید.
  • اگر دستگاه شما قابلیت افزودن روغن های معطر را دارد، میتوانید از آن استفاده کنید.
  • پس از استفاده، دستگاه را خاموش کنید و مخازن و لوله های بخار را تمیز کنید.

این روش بر اساس طرز استفاده از دستگاه بخور در 7 مرحله و دستگاه بخور ایستاده سالنی سرد و گرم و نحوه کار با آن توضیح داده شده است.

نحوه عیب یابی دستگاه های بخور


قبل از استفاده دفترچه راهنما را به دقت بررسی کنید با این حال برخی از مشکلات احتمالی که عمدتا افراد با آن روبرو میشوند به شرح زیر است:

وجود بوی نامطبوع ناشی از بخار آب
 بدلیل نو بودن دستگاه
 آب به مدت زیاد در دستگاه مانده که باید تخلیه شود

وجود صدای غیرعادی
 بدلیل کم شدن آب داخل مخزن و فشار وارد بر موتور
 بدلیل قرار گیری نامناسب دستگاه روی سطح ناهموار
 محفظه آب به درستی روی بدنه سوار نشده

خروج بخار از زیر مخزن آب
 پر بودن بیش از حد مخزن آب
 عدم قرارگیری مناسب مخزن در جای خود

خروج بخار کم از مخزن
 کثیف بودن ترانسفورماتور که دقت کنید آن را با وسایل نرم تمیز کنید مانند مسواک
 کثیف بودن آب درون مخزن

عدم خروج بخار از مخزن
 از اتصال سیم برق به پریز مطمئن شوید
 دکمه کنترل میزان رطوبت را در موقعیت حداکثر قرار دهید.

نبولایزر، متخصصان سلامتی در خانه


امروزه افراد زیادی از آسم رنج می برند و به دنبال آن تنگی نفس سلامت آن ها را تهدید میکند. و دلیل تنگی نفس در این افراد به دلیل تنگی مجرای تنفسی آن هاست برای رفع این مشکل نبولایزر وسیله ای است با اهمیت فراوان از این جهت که میتواند با سرعت بالا دارو را با ذرات کوچک تر تبدیل کرده و از طریق شش ها و کیسه های هوایی به سمت مویرگ ها هدایت کند و سریعا جذب خون شود که این اثرگذاری دارو را چندین برابر میکند. دستگاه نبولایزر نسبت به اسپری های تنفسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا
• در مدت زمان اندک اثرگذاری بالا دارد
• بر دیگر بافت های بدن تاثیری ندارد
• با تنفس آرام کمک به تعدیل تنفس می کند در حالیکه برای استفاده از اسپری باید تنفس عمیق و مداوم باشد که این برای بیمار عذاب آور است.
• قابل استفاده برای کودکان بدون اینکه فرزند دلبندتان دچار ترس و نگرانی شود. متناسب با نیاز خود دستگاه مورد نیازتان را انتخاب کنید: نبولایزر کمپرسوری نبولایزر اولتراسونیک قابل استفاده در مدت طولانی بین 5_15 دقیقه قابل استفاده در زمان اندک بین 5_10 دقیقه
نیاز به فیلتر دارد با امواج صوتی استفاده میکند
دارای وزن زیاد دارای وزن کم و سبک
بدون محدودیت دارویی برای استفاده دارای محدودیت به دلیل امواج صوتی
مقرون به صرفه و اقتصادی دارای قیمت بالاتر

برای اطلاعات بیشتر در مورد قیمت و خرید آنلاین نبولایزر و دستگاه بخور و یا محصولات دیگر می توانید به منوی تجهیزات مصرفی خانگی دستگاه بخور مراجعه کرده و لیست قیمت بهترین دستگاه بخور را بررسی کنید و یا با کارشناسان مجرب فروشگاه اینترنتی‌تجهیزات پزشکی تجهیزگستران ابوریحان جهت بررسی های بیشتر تماس حاصل فرمایید.

در دنیای امروزی که زندگی روزمره ما با تکنولوژی احاطه شده است، استفاده از دستگاه‌های بخور برای بسیاری از افراد امری ضروری و حیاتی است. اما چرا این دستگاه‌ها اینقدر مهم هستند و چگونه می‌توان بهترین دستگاه بخور را انتخاب کرد؟

استفاده از دستگاه بخور یکی از راه‌های موثر برای تنفس آسان‌تر و بهبود کیفیت هوا در محیط است. این دستگاه‌ها می‌توانند به عنوان یک راهکار بهداشتی برای افرادی که با مشکلات تنفسی یا حساسیت‌های هوایی روبه‌رو هستند، عمل کنند. علاوه بر این، استفاده از دستگاه بخور می‌تواند درمانی موثر برای بیماری‌های مختلف از جمله آنفولانزا، سرفه و سرماخوردگی باشد.
برای انتخاب بهترین دستگاه بخور، ابتدا باید نیازهای خود را مشخص کنید. آیا شما به دنبال یک دستگاه بخور قابل حمل هستید یا به یک دستگاه بزرگ و قدرتمند در منزل نیاز دارید؟ آیا به دنبال یک دستگاه بخور با قابلیت‌های خاص مانند امکان اضافه کردن عصاره‌های گیاهی یا روغن‌های اسانسی هستید؟

بعد از مشخص کردن نیازهای خود، به دنبال دستگاه‌های بخور با ویژگی‌های مورد نیازتان بگردید. از جمله ویژگی‌هایی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از قدرت و کارایی دستگاه، سایز و قابلیت حمل و نقل، قابلیت تنظیم دما و نوع بوی آب بخوری.

برخی از برندهای محبوب دستگاه بخور گرم شامل Philips، Omron، Vicks و Beurer هستند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *