اقلام و مواد مصرفی پزشک و بیمارستانی, دانستنی های عمومی و پرستاری

ژل الکترود یا ژل نوار قلب چیست؟

برای بسیاری از افراد، این تجربه اتفاق افتاده است که هنگام مراجعه به مراکز فیزیوتراپی و یا برای انجام دادن نوار قلب، مقداری از ژل روی پوستشان مالیده میشود و سپس انجام تست صورت میگیرد. اما آیا تاکنون از خود پرسیده اید که علت این کار چیست؟ تجهیزگستران ابوریحان به این سوال پاسخ میدهد. این هفته نیز با یکی دیگر از مطالب آموزشی در خدمت شما هستیم. پس اگر دوست دارید، اطلاعات کامل درمورد این ژل داشته باشید، پیشنهاد میکنیم ما را تا پایان همراهی کنید تا بتوانیدرای خرید ژل الکترود، نکات مهم را بدانید آنچه در این مقاله می آموزید:

* معرفی ژل الکترود

* ویژگی های یک ژل الکترود خوب

*کاربرد ژل الکترود*

شرایط نگهداری از ژل الکترود چیست ؟

ژل الکترود چیست؟

ژل الکترود یا به عبارتی ژل رسانا، همان ژل نوار قلب است که در میان عام، با این اسم شناخته شده است. این ژل بطور کلی در ردیف ژل سونوگرافی قرار میگیرد به این علت که برای ثبت سیگنال به وجود این ژل ها نیاز است و در واقع مانند یک ژل روان کننده عمل میکنند. با این حال استفاده جابجا از این ژل ها به هیچ عنوان توصیه نشده و نباید مورد مصرف قرار بگیرند. ژل الکترود، ژلی شفاف و به رنگ سفید است که قابلیت حل شدن در آب را دارد. از این ژل برای ثبت امواج الکتریکی و حذف نویز های دستگاه استفاده میشود.



ژل الکترود چگونه عمل میکند؟

امواج الکتریکی و صوتی برای رد شدن از پوست بدن و انتقال جریان الکتریکی به ماده ای نیاز دارند که بتواند مقاومت الکتریکی را کم کند. پس ابتدا روی منطقه‌ی مورد بررسی، مقداری ژل الکترود مالیده و پخش میشود. سپس الکترودهای دستگاه روی آن چسبانده میشوند. پروب دستگاه با قرار گرفتن روی این الکترودها میتواند به راحتی، سیگنال های بدن را ثبت و نتیجه را نشان دهد.

نکته: میزان مالیدن ژل الکترود باید به اندازه ای باشد که سطح بدن مرطوب و چرب شود. اگر زیاد مالیده شود، الکترود ها از روی ژل، لیز خورده و ثابت نمیشوند و اگر کم مالیده شود، دستگاه قادر به ثبت سیگنال نخواهد بود.

ویژگی های یک ژل الکترود خوب که لازم است داشته باشد چیست؟

۱- فاقد الکل، چربی، نمک و سایر اسانس ها می باشد ۲- به راحتی و با دستمال از روی بدن خشک میشود۳- فاصله‌ی بدن و امواج را به خوبی پر میکند ۴- به بافت بدن، تجهیزات پلاستیکی و فلزی دستگاه، هیچگونه آسیبی نمی رساند. ۵- در صورت مالیدن به پوست، حساسیت و آلرژی ایجاد نمیکند.‌ ۶- چسبندگی و غلظت خوبی دارد.

چرا استفاده از ژل الکترود ضرورت دارد؟

مصرف ژل الکترود به دو دلیل زیر اهمیت داشته و حتما باید به کار گرفته شود:

۱- آسیب نرساندن به پوست: زمانیکه الکترودها بر روی پوست چسبانده میشوند، اختلاف چگالی زیادی بینشان بوجود می آید که این اختلاف چگالی باعث تولید گرما و احتمال سوختگی روی پوست میشود. با مالیدن ژل الکترود، این اختلاف چگالی از بین رفته و گرمایی تولید نمیشود. بنابراین برای جلوگیری از خطرات آسیب به پوست، استفاده از این ژل، ضروری است.

۲- ثبت دقیق سیگنال ها بدون ایجاد خطا: همانطور که گفته شد، ثبت سینگنالها و عبور جریان الکتریکی، نیازمند ماده ای روان کننده میباشد. درصورت عدم استفاده از ژل، سیگنالها به درستی دریافت نشده و شامل تعداد زیادی نویز است.

کاربرد ژل الکترود چیست ؟

۱-ثبت نوار قلب(الکترو کاردیوگرام): ابتدا مقداری ژل روی بدن مالیده و الکترودها روی آن قرار میگیرند. سیگنال های قلبی، از ریتم ضربان قلب و فعالیت آن، امواجی را ساطع میکنند که به صورت خطوطی روی دستگاه ظاهر میشود.

۲-ثبت نوار مغز(الکتروانسفالوگرام): برای ثبت فعالیت مغز و عملکرد آن، مالیدن ژل الکترود روی سر و قرار دادن الکترود ها، لازم می باشد.

۳- دستگاه الکترو شوک: لید هایی که روی سینه بیمار کار گذاشته میشوند باید آغشته به ژل الکترود شوند و سپس دفیبریلاسیون انجام شود.

۴- ثبت نوار عصب و عضله(الکترو مایوگرام): برای بررسی و فعالیت عصب های بدن و سرعت انتقال پیام های عصبی به مغز از این تست استفاده میشود. ژل الکترود همانند تست های قبلی، روی محل آزمایش مالیده شده تا هم امواج به درستی نشان داده شوند و هم از ایجاد گرمای زیاد روی‌ پوست جلوگیری شود

ژل الکترود یا ژل نوار قلب را چگونه باید نگهداری کرد؟

توجه به تاریخ تولید و انقضاء از نکات کلیدی استفاده از ژل می باشد. معمولا بعد از حدود ۴-۵ سال از زمان تولید قابلیت استفاده را دارند به شرطیکه در مکان های خشک، به دور از تابش مستقیم خورشید و در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد و به دور از سرما نگهداری شوند.

آیا ژل اولتراسوند همان ژل الکترود است و میتوان به جای هم استفاده کرد یا خیر؟

اگرچه این دو ژل از انواع ژل های سونوگرافی هستند ولی دو نوع ژل متفاوت بوده و نباید به جای هم استفاده شوند. اگر هنگام سونوگرافی بخواهیم به جای ژل اولتراسوند از ژل دیگر استفاده کنیم، تصاویر با کیفیت خوب تشکیل نخواهد شد. همچنین احتمال خرابی و پایین آمدن کارایی دستگاه وجود دارد. حال اگر از ژل الکترود هنگام گرفتن نوار قلب و یا مغز استفاده نگردد، احتمال داغ شدن و آسیب به پوست وجود داشته و ثبت سیگنال و انتقال شوک صورت نمیگیرد.

پس: همواره نوع صحیح ژل های پزشکی را انتخاب کرده و از هر کدام تنها برای موارد مصرف خود استفاده کنید.

قیمت ژل الکترود چقدر بوده و بهترین مارک های این ژل کدام است؟

ژل الکترود از جمله ژل های پزشکی بوده که در ضمن کاربرد گسترده‌ی آن، قیمت پایینی دارد. این ژل ها در لیتراژ های ۱ لیتری تا ۲۶۰ گرمی عرضه و تولید میگردند. در حال حاضر، قیمت ژل الکترود ۲۶۰ گرمی در حدود قیمت ۵-۶ هزارتومن می باشد. از بهترین برند های تولید ژل های پزشکی میتوان به برند پلی ژل، ژل الکترود سالم و ژل آکواسان اشاره کرد که علاوه بر قیمت مناسب، از کیفیت بالایی برخوردار می باشند.

شما میتوانید در فروشگاه اینترنتی تجهیزگستران ابوریحان، انواع ژل های پزشکی و با کیفیت را تهیه نمایید. همچنین میتوانید از سایر محصولات نیز دیدن نمایید.

ژل نوار قلب
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *