پانسمان و تزریقات, دانستنی های عمومی و پرستاری

سوند چیست و انواع سوند ادراری مردانه و زنانه کدام ها هستند؟

این هفته با یکی دیگر از مطالب آموزشی تجهیز گستران ابوریحان در خدمت شما هستیم. موضوع این هفته، آشنایی با انواع سوندهای پزشکی ، نحوه استفاده و کاربرد هرکدام از آنها می باشد. پس اگر اطلاعاتی درمورد سوندها ندارید و میخواهید سوند مورد نیاز خود را تهیه کنید، پیشنهاد میکنیم تا پایان با ما همراه باشید.

سوند یا کاتتر در حوزه پزشکی به عنوان ابزاری حیاتی و پرکاربرد شناخته می‌شوند. این ابزار پزشکی جهت تخلیه و مدیریت ادرار استفاده می‌شوند. آشنایی با انواع سوند و نحوه استفاده صحیح از آنها، امری بسیار حیاتی برای توانمندی پرستاران، پزشکان و کادر درمانی در ارائه مراقبت به بیماران محسوب می‌شود. در این مقاله، به بررسی انواع مختلف سوند و نحوه استفاده از آنها می‌پردازیم. در بخش ابتدایی، به طور کامل انواع سوندها را مورد بررسی قرار می‌دهیم، از جمله سوند ادراری، سوند معده، سوند قلبی، سوند تنفسی و سوند عروقی. هر نوع سوند شامل کاربردها و نیازهای خاص خود است که همگی به طور جداگانه بررسی خواهند شد.
در ادامه، به بررسی مسائلی همچون، علت نشتی سوند ادراری، علت نیامدن ادرار بعد از کشیدن سوند، عوارض سوند ادراری، شیوه های مراقبت بعد از کشیدن سوند و نکات مهم و راهنمایی‌های عملی برای استفاده ایمن و موثر از سوندها خواهیم پرداخت. این اطلاعات، به کمک می‌کند تا در ارائه مراقبت به بیماران، عوارض و مشکلات مرتبط با سوندها را کاهش داده و استفاده بهینه از آنها را بهبود بخشیم. در نتیجه، آشنایی کامل با انواع سوندها و بهره‌برداری صحیح از آنها، از اهمیت بالایی برخوردار است. این مقاله سعی دارد تا با ارائه اطلاعات جامع، تکمیلی و عملی در این زمینه، به ارتقای دانش و توانمندی حرفه‌ای کادر درمانی و بهبود کیفیت مراقبت به بیماران کمک کند.

سوند چیست و چه کاربردی دارد؟

سوند یک لوله باریک، نرم، انعطاف پذیر و عموما از جنس سیلیکونی یا لاتکس است که به انوع و اقسام‌ مختلفی تقسیم میشود. بسته به اینکه در چه مواردی میخواهید از سوند استفاده کنید، نوع و جایگذاری سوند متفاوت است. از سوندها برای موارد مختلفی استفاده میشود مانند؛

  • تخلیه ادرار
  • ناتوانی در رفتن به سرویس بهداشتی و مشکل در تخلیه
  • تخلیه و ساکشن کردن ترشحات در بینی، معده و
  • گرفتن نمونه ادرار
  • تغذیه به افراد بزرگسال و نوزادانی که قادر به خوردن غذا نیستند

سوند ها بر اساس کاربردشان به چند مورد تقسیم میشوند. توجه به این نکته ضروری است که بهتر است عمل سوند گذاری به وسیله پزشک یا پرستار انجام شود. همچنین میتوان برای سوندگذاری مواردی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم پس از آموزش پرستار به بیمار از سوند استفاده کرد.

1- سوند های ادراری

۲- سوند معده

۳- سوند رکتال

۴- سوند ساکشن

5- سوند معده

6- سوند قلبی

7- سوند تنفسی

8- سوند عروقی

پرکاربرد ترین سوندهایی که در بیمارستان ها، مراکز درمانی و بطور شخصی در منزل استفاده میشوند، سوند ادراری هستند. هدف کلی این سوندها، جمع آوری و نگهداری ادرار و تخلیه کردن آنها می باشد. گاهی به دلایل مختلفی، افراد قادر به خارج کردن ادرار خود نیستند و از آنجایی که نگهداشتن ادرار، سبب فشار و صدمات زیادی به کلیه میشود، لذا استفاده از این سوند ها کمک شایانی برای افراد میکند. عدم ناتوانی دفع ادرار،‌چه بصورت دوره کوتاه مدت و یا بلند مدت باشد، استفاده از سوند امری مهم و ضروری به شمار میرود.

این سوندها بوسیله مجاری ادراری داخل مثانه قرار میگیرند و به کمک کیسه ادرار از بدن خارج و تخلیه میشوند. این سوندها طول بلند، انعطاف پذیر و نرمی هستند. سوندهای ادراری به نوبه خود به چند نوع تقسیم میشوند که عبارتند از :

نوعی سوند داخلی بوده که در مثانه جایگذاری میشود و ادرار را دفع میکند. این سوندها در مقایسه با سوندهای فولی قیمت کمتری دارند. از جنس pvc بوده و در دو نوع زنانه و مردانه تولید میگردند. نلاتون یک سوند موقت است و برای استفاده در مدت زمان های کوتاه و برای تخلیه ادرار به کار می روند. همچنین در مواقع نمونه گیری ادرار که نیاز به بررسی ادرار است و فرد به خودی خود نمیتواند دفع ادرار داشته باشد، استفاده میشود. این سوندها به دلیل خاصیت آلرژی زا بودن، نباید بیشتر از یک بار استفاده شوند؛ زیرا سبب التهاب و عفونت میشوند. به همین دلیل به این سوندها، سوند موقت و یکبار مصرف می گویند. این کاتتر در سایزها و رنگ کاتتر مختلف تهیه میشوند که در جدول زیر قابل مشاهده می باشد.


نلاتون ۸ نلاتون ۱۰ نلاتون ۱۲ نلاتون ۱۴ نلاتون ۱۶ نلاتون ۱۸
آبی مشکی سفید سبز نارنجی قرمز

سوند فولی:

به این سوندها، سوند داخلی دائمی میگویند که برای مدت زمانی طولانی مورد استفاده قرار میگیرد. از جنس سیلیکونی و در دو نوع سه راه و دو راه تولید میگردند. دو لوله انعطاف پذیر هستند که انتهای آنها باز بوده و طول یکی از دیگری کوتاه تر است. لوله اول به کیسه ادرار متصل میشود و لوله دوم به یک بالون ‌پلاستیکی مانند بادکنک که از آب استریل پر شده است وصل میشود. این عمل باعث شده که سوند کاملا در مثانه قرار گرفته و خارج نشود.‌

  • هنگام کلیه اعمال جراحی و هنگام بستری شدن و بیهوشی
  • در بیماران دچار سرطان ‌پروستات
  • افرادیکه دچار ضایعه نخاعی هستند ک نمیتوانند سونداژ خود را تعویض کنند
  • در افرادی که به دلیل آسیب های کلیوی، نیاز است ادرار آنها به طور منظم اندازه گیری و بررسی شود
  • در قبل و بعد از عمل سزارین

همانند سوند نلاتون، سوند فولی نیز دارای سایز های مختلفی است که از سایز ۱۰ شروع شده و تا‌ سایز ۲۴ میرسد. در جدول زیر رنگ بندی کاتتر و سایز سوند فولی را مشاهده میکنید.

سوند فولی ۱۰ سوند فولی ۱۲ سوند فولی ۱۴ سوند فولی ۱۶ سوند فولی ۱۸ سوند فولی ۲۰ سوند فولی ۲۲ سوند فولی ۲۴
مشکی سفید سبز نارنجی قرمز زرد بنفش آبی

کش سوند (Catheter) یک دستگاه نازک و انعطاف‌پذیر است که برای وارد کردن به داخل یک لوله یا مجرای بدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کش سوند معمولاً از جنس لوله انعطاف‌پذیری تهیه می‌شود که از پلاستیک، لاستیک یا سیلیکون ساخته شده است.

استفاده از کش سوند در حوزه‌های مختلف پزشکی رایج است. برخی از موارد استفاده از کش سوند عبارتند از:

استفاده از کش سوند باید توسط متخصصین پزشکی انجام شود، زیرا نیاز به تکنیک و دانش خاصی دارد و استفاده نادرست می‌تواند به مشکلات و عوارض جدی منجر شود.

همانند هر جسم خارجی که به بدن وصل شود میتواند سبب ایجاد مشکل شود، سوندهای ادراری نیز اینگونه هستند. مهم ترین عارضه ای که سوند میتواند ایجاد کند، التهاب و عفونت های ادراری هستند.

یکی از عوارض شایع سوند ادراری عفونت مجاری ادراری است. وجود سوند در داخل مجرای ادراری می‌تواند محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها و ورود عفونت به دستگاه ادراری فراهم کند. علایم عفونت ممکن است شامل تب، درد و سوزش در هنگام ادرار، تغییر در رنگ ادرار و بوی نامطبوع باشد. در صورت بروز این علائم، لازم است به پزشک مراجعه و درمان مناسب را دریافت کنید.

قرار دادن و کشیدن سوند ادراری به طور نادرست یا بدون توجه به نکات بهداشتی ممکن است باعث آسیب به مجرای ادراری گردد که در نهایت منجر به عوارض سوند ادراری خواهد شد . این آسیب می‌تواند شامل خراش‌ها، تماس بیش از حد با دیواره مجرای ادراری و یا تهاجم به بافت‌های اطراف باشد. آسیب به مجرای ادراری ممکن است علائمی مانند خونریزی، درد شدید، تورم و عفونت را به همراه داشته باشد.

در برخی موارد، سوند ادراری ممکن است باعث نشتی ادراری شود. این نشتی می‌تواند به دلیل استفاده از سایز نامناسب سوند، عدم تثبیت مناسب سوند یا انسداد مجرای ادراری باشد. نشتی ادراری می‌تواند باعث اضطراب، عدم راحتی و عدم توانایی در کنترل ادرار شود.

وجود سوند در مجرای ادراری ممکن است باعث تحریک ادرار شود و فرد را به ادرار کردن تشویق کند. این می‌تواند منجر به ادرار زیاد و تکرر ادرار شود و باعث عدم راحتی و اختلال در زندگی روزمره باشد. مهم است که در صورت بروز هرگونه عارضه یا علامت ناگوار پس از استفاده از سوند ادراری، به پزشک مراجعه کنید تا مشکل را ارزیابی کند و درمان مناسب را تجویز نماید.

بررسی علت نشتی سوند ادراری

نشتی سوند ادراری ممکن است به علت چندین عامل باشد. در زیر، مهم ترین علت نشتی سوند ادراری را توضیح خواهیم داد:

انتخاب سایز و نوع سوند باید با دقت و براساس نیاز بیمار انجام شود. انتخاب سایز بزرگتر از اندازه مناسب می‌تواند منجر به فشار زیاد بر روی دیواره مجرای ادراری شود و نیز احتمال بروز نشتی را افزایش دهد.

روش صحیح و دقیق قرار دادن سوند در مجرای ادراری بسیار مهم است. اگر سوند به طور نادرست قرار داده شود، ممکن است باعث تهاجم به بافت‌های اطراف، آسیب دیدن از بین بردن غشاء ادراری یا تحریک ادرار و نشتی شود.

اگر سوند به درستی تثبیت نشود و در موقعیت صحیح قرار نگیرد، می‌تواند در حرکت باشد و باعث نشتی شود. تثبیت مناسب سوند با استفاده از پانسمان‌ها یا دستگاه‌های تثبیتی مناسب اهمیت دارد.

برخی عوامل بدنی مانند ضعف عضلات پایینی شکم، اختلالات نورولوژیک، تغییر در مجرای ادراری ناشی از عمل جراحی یا ترمیم‌های قبلی، تورم در دیواره مجرای ادراری و غیره می‌توانند از علت نشتی سوند ادراری باشند و باعث نشتی سوند شوند.

شرایط نامناسب محیطی مثل رطوبت بیش از حد، آلرژی به مواد استفاده شده در سوند، قرار گرفتن سوند در معرض فشار یا اصطکاک غیرمعمول و غیره ممکن است به نشتی سوند ادراری منجر شود. در هر صورت، در صورت بروز نشتی سوند ادراری، مهم است که به پزشک یا پرستار مراجعه کنید تا علت نشتی سوند ادارای مورد بررسی قرار گیرد و تدابیر لازم برای رفع آن اتخاذ شود.

سوند کاندوم(کاندوم شیت):

بر خلاف دو نوع دیگر سوند ادراری ذکر شده، کاندوم شیت، یک نوع سوند داخلی است. یعنی از داخل بدن وصل میشود. از جنش لاتکس طبیعی و از نظر شکل ظاهری، مانند کاندوم‌معمولی بوده که روی آلت، قرار گرفته میشود و بوسیله‌ی چسبی که دارد، روی بدن فیکس میشود. از طریق انتهای کاندوم شیت که یک سر دارد، کیسه ادرار متصل شده و ادرار جمع آوری می گردد. این سوند اختصاصا برای آقایان است و کاربری راحتی دارد.

موارد استفاده از کاندوم شیت کدام است؟

  • برای بیمارانی که دچار تکرر ادرار هستند.
  • بیماران دچار زوال عقل و فراموشی که نمیتوانند ادرار خود را کنترل کنند
  • افرادیکه بی اختیاری ادرار دارند
  • بیماران دارای ضعف جسمانی، معلولین و جانبازان
  • در صورتیکه فرد دچار عفونت های ناشی از سوند های موقت و دائمی شده و استفاده از آنها ، برای او مقدور نیست؛ از کاندوم شیت استفاده میشود.

سوند ادرار زنان یک نوع کش سوند است که به طور خاص برای تخلیه ادرار از مثانه زنان استفاده می‌شود. در ادامه، به برخی جنبه‌ها و کاربردهای سوند ادرار زنان اشاره می‌کنم:

سوند ادرار زنان معمولاً از جنس لاتکس یا سیلیکون ساخته می‌شود. آن انعطاف‌پذیر و نازک است تا بتواند به راحتی از طریق اجزای داخلی مثانه و ادرارچشمه وارد شود.

سوند ادرار زنان در برخی شرایط به کار می‌رود. این شرایط عبارت‌اند از:

در برخی موارد، عضلات مثانه به طور کامل عمل نمی‌کنند و نتوانایی در تخلیه ادرار را به همراه دارند. سوند ادرار زنان می‌تواند ادرار را به طور مستقیم از مثانه خارج کند.

پس از برخی از عمل‌های جراحی در ناحیه مثانه و ادرارچشمه، ممکن است نیاز به استفاده موقت از سوند ادرار زنان باشد.

در برخی حالات تشنج، کنترل عضلات مثانه از دست می‌رود و سوند ادرار زنان می‌تواند در تخلیه ادرار به مثانه کمک کند.

برای وارد کردن سوند ادرار زنان، ابتدا بیمار در وضعیت مناسب قرار می‌گیرد. سپس سوند با مراعات بهداشت دستی و کشیدن پوشش محافظ روی آن به آرامی و با استفاده از ژل محلول آنتی‌سپتیک به داخل ادرارچشمه و سپس مثانه وارد می‌شود.

پس از وارد کردن سوند، باید آن را به درستی نگهداری و مراقبت کرد. این شامل تغییر منظم سوند، رعایت بهداشت دستی، انجام شستشو و مراقبت از منطقه ادرارچشمه و تغییر پوشش محافظ است.

در هر صورت، استفاده از سوند ادرار زنان نیازمند دقت و تخصص است و باید توسط پزشک یا پرستار متخصص انجام شود.

عکس سوند زنانه

از سوند ادراری استفاده کنیم یا سوند کاندومی؟

جواب این سوال بستگی به نظر پزشک و موقعیت بیمار دارد. به عنوان مثال، در مواردی که فرد نیاز به بستری شدن دارد از سوند های ادراری (فولی ) به کار گرفته میشود.

استفاده از کاندوم شیت، سبب به حداقل رساندن و جلوگیری از عفونت های دستگاه ادراری میشود. همچنین همانطور که در بالا درمورد عوارض سوندهای ادراری خارجی گفته شد، سوند کادوم، نیازی به وجود پرستار یا پزشک ندارد و بیمار به تنهایی‌میتواند از آن استفاده کند.

راحتی، نصب آسان، بدون درد و خونریزی بودن آن سبب شده ، بیماران تمایل بیشتری برای استفاده از این سوند داشته باشند.

درصورت بروز عوارض،چه‌ زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

۱- اگر از زمان وصل کاتتر به ادرار، تا حدود ۶ ساعت جریان ادرار به داخل کیسه ادراری، ادامه نداشت

۲- سوزش ، فشار، درد شدید در ناحیه پیشابراه، مثانه و زیر شکم

۳- وجود خون در ادرار

۴- علائمی همچون تب، استفراغ، سرگیجه و تهوع

از دیگر انواع سوند هایی که در بیمارستان ها و مراکز درمانی برای تغذیه و تخلیه مواد از معده استفاده میشود، سوند معده(نازوگاستریک یا Ng tube) است. این سوند، یک لوله بلند، باریک و نرم است که روی آن در فواصل معینی نشانه گذاری هایی(خطوط رادیواپک) برای طراحی شده است.

کاربر سوند معده چیست و مناسب چه کسانی است؟

  • مناسب افرادی که در حالت بیهوشی و نیمه بیهوشی قرار دارند
  • گزینه مناسب برای کسانی که اختلال در بلع دارند(مانند افراد دچار پارکینسون، نوزادان زودرس و افرادیکه دچارسکته مغزی شده اند)
  • برای افرادی که دچار آسیب های شدید گردنی شده اند
  • برای دادن مایعات، غذا و دارو از این لوله استفاده میشود
  • تخلیه مسمومیت ها، خون و ترشحات از معده
  • نمونه برداری مقداری از معده برای انجام آزمایشات

نکته: برای تغذیه دادن به نوزادان و اطفال، نباید از سوند معده استفاده شود. سوند تغذیه نوزاد یا فیدینگ تیوب وسیله ای است که برای نوزادان نارس و نوزادانی که نمیتوانند از راه دهان غذا بخورند، طراحی شده است.

همانند سوند ادراری، سوند معده نیز دارای سایز بندی و رنگ کاتتر متفاوتی است که در جدول زیر قابل مشاهده می باشد.

سوند معده ۸ سوند معده ۱۰ سوند معده ۱۲ سوند معده ۱۴ سوند معده ۱۶ سوند معده ۱۸
آبی مشکی سفید سبز نارنجی قرمز

از این لوله جهت تخلیه گاز و مواد دفعی در بیمارانی که قادر به انجام این امر پس از اعمال جراحی نیستند استفاده میشود. همچنین در مواردی مانند؛ یبوست، دادن دارو و تنقیه کردن و اجابت مزاج میتوان از سوند رکتال(رکتال تیوب) کمک گرفت.

این سوند از مواد مدیکال و گرید پزشکی بالا تولید میشود . در انتهای لوله، سوراخ هایی برای کمک به خروج مایعات به صورت پانچ شده تعبیه شده است.

طریقه تنقیه با رکتال تیوب:

در قسمت ورودی سوند که رنگی است ، مایع یا سرم شستسو از طریق یک لوله شفاف وارد رکتوم و سپس وارد روده بزرگ میشود. برای تنقیه بدین صورت عمل میشود که:

* درمرحله اولیه، پایه سرم را به ست سرم وصل کرده و سوند رکتال و ست سرم را هواگیری نمایید.

* ورودی سوند رکتال را با ماده لغزنده ای مانند ژل لوبریکانت آغشته نمایید. سپس:

۱- ابتدا بیمار را بر روی پهلوی چپ بخوابانید. بطوریکه زانوی راست او به طرف شکم جمع شود.

۲- دمای مایع(سرم) را اندازه میگیرید.این دما باید حدود ۴۰-۴۳درجه سانتی گراد باشد.

۳-مشمع و زیر انداز را زیر باسن بیمار قرار دهید.

۴-لبه های باسن را به منظور زاویه دید بهتر مقعد از هم جدا کنید.

۵- سوند رکتال را در حدود ۷ الی ۱۰ سانتی متر وارد مقعد کنید.

۶- کلمپ سرم را بازکنید و عمل تنقیه را انجام دهید.

۴-سوند ساکشن(ساکشن کتتر):

از دیگر سوندهایی که در پزشکی برای تخلیه‌ی ترشحات استفاده میشود، سوند ساکشن است. از نظر شکل ظاهری، سوند ساکشن، با سوند نلاتون بسیار شبیه به هم هستند و نباید به اشتباه از هم استفاده شوند. از این وسیله، برای خارج کردن ترشحات داخل نای و مخاط بوسیله اتصال لوله کاتتر به دستگاه ساکشن، استفاده میشود.

تذکر مهم:همانطور که در بالا ذکر شد، ساکشن کتتر با سوند نلاتون شباهت زیادی دارند. تفاوت این دو در چند وجه زیر است “

*ساکشن کتتر حدود ۱۰ سانت از نلاتون بلند تر است.

*از سوند ساکشن برای ساکشن کردن ترشحات، خون در نای و لوله تراشه استفاده میشود، درحالیکه سوند نلاتون یک سوند ادراری می باشد.

*انتهای نلاتون بسته بوده و درصورتیکه به اشتباه بخواهیم به جای سوند ساکشن، از نلاتون برای ساکشن کردن مخاط نای استفاده کنیم، تمام ترشحات( به دلیل بسته بودن انتهای نلاتون)، در قاعده ریه گیر میکند و باعث انسداد ریوی و مشکلات برای بیمار میشود. بنابراین با وجود ساکشن فراوان، باز هم نیاز به ساکشن کردن است. در سایزهای مختلف بسته به قطر لوله سوند، و در رنگ کاتتر متفاوت تولید میشوند که در جدول زیر نمایان است.

ساکشن کتتر ۸ ساکشن کتتر ۱۰ ساکشن کتتر ۱۲ ساکشن کتتر ۱۴ ساکشن کتتر ۱۶ ساکشن کتتر ۱۸
آبی مشکی سفید سبز نارنجی قرمز

این سوند برای اندازه‌گیری فشار و نبض قلب درون بطن‌های قلبی استفاده می‌شود. سوند قلبی به صورت یک لوله بلند و نازک با یک سری ابزار و حسگرهای خاص طراحی شده است که اطلاعات لازم را از داخل قلب به دست می‌آورد. استفاده از سوند قلبی در تشخیص و پیگیری بیماری‌های قلبی بسیار مفید است.

سوند تنفسی نوع بعدی از سوندها است که برای تخلیه مخاط و افزایش هوای مجازی در مجرای تنفسی استفاده می‌شود. این سوند به صورت لوله‌ای بلند با انعطاف پذیری مناسب طراحی شده است و به طور معمول از طریق دهان یا بینی به داخل مجرای تنفسی وارد می‌شود. استفاده از سوند تنفسی در درمان بیمارانی که دچار مشکلات تنفسی هستند، مفید است.

سوند عروقی که برای دسترسی به عروق و وریدها استفاده می‌شود. این سوند به صورت لوله‌ای نازک و انعطاف‌پذیر طراحی شده است که از طریق یک ورید وارد بدن می‌شود. سوند عروقی معمولاً برای تزریق داروها، تغذیه و مانیتورینگ فشار خون در بیماران استفاده می‌شود.

در این بخش، انواع مختلف سوندها را معرفی کردیم. هر نوع سوند دارای کاربردها و ویژگی‌های منحصر به فرد خود است که برای تخلیه و مدیریت انواع سیستم‌های بدن به کار می‌رود. آشنایی با این انواع سوند به کادر درمانی کمک می‌کند تا بهترین مراقبت‌های بهداشتی و درمانی را به بیماران ارائه دهند و از عوارض و عفونت‌های مرتبط با سوندها جلوگیری کنند. در بخش های بعدی، به نکات مهم در خصوص سوند ادراری خواهیم پرداخت.

علت نیامدن ادرار بعد از کشیدن سوند چیست؟

علت نیامدن ادرار بعد از کشیدن سوند می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. در زیر، دو عامل اصلی که می‌توانند باعث نیامدن ادرار پس از کشیدن سوند شوند را توضیح می‌دهیم:

یکی از عوامل شایع که می‌تواند منجر به نیامدن ادرار پس از کشیدن سوند شود، انسداد مجرای ادراری است. انسداد می‌تواند در داخل مجرای ادراری (مانند تشکیل سنگ، خونریزی، گره‌های توموری) یا خارج از آن (مانند تنگی در روده‌ها، توده‌های مزمن در مثانه یا تنگی در دهانه‌ی ادراری) رخ دهد. این انسداد باعث می‌شود که ادرار به‌طور کامل از بدن خروج نکند و در نتیجه، موجب علت نیامدن ادرار پس از کشیدن سوند شود.

اختلالات نورولوژیک نیز می‌توانند منجر به علت نیامدن ادرار پس از کشیدن سوند شوند. برخی از این اختلالات شامل اختلالات عصبی در سیستم عصبی مرکزی (مانند اختلالات نخاعی) و اختلالات در عصب‌های محیطی (مانند اختلالات نرساندن پیام‌های عصبی به عضلات مسئول تخلیه ادرار) می‌شوند. این اختلالات می‌توانند باعث ضعف عضلات تخلیه ادراری شوند و در نتیجه، ادرار قادر به خروج از بدن نمی‌شود. در هر صورت، در صورت نیامدن ادرار پس از کشیدن سوند، مهم است که به یک پزشک متخصص یا پرستار مراجعه کنید تا علت این مشکل مورد بررسی قرار گیرد و تدابیر لازم برای رفع آن اتخاذ شود. پزشک ممکن است نیاز به انجام آزمایشات تشخیصی بیشتر داشته باشد تا علت دقیق نیامدن ادرار را تشخیص دهد و درمان مناسب را تجویز کند.

امیداوریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

گروه پژوهشی ، صنعتی ، بازرگانی تجهیز گستران ابوریحان  به عنوان یکی از به ‌روزترین فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه تجهیزات پزشکی می باشد . از پر فروش ترین محصولات این فروشگاه می توان به  : مچ بند دست ، کتف بند ، آرنج بند ، شکم بند ، قوزک بند پا ، گردن بند طبی ، زانو بند طبی و کمر بند طبی اشاره کرد .

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “سوند چیست و انواع سوند ادراری مردانه و زنانه کدام ها هستند؟

  1. روژین گفت:

    عالیه ممنونمم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *