دانستنی های ارتوپدی

کلیه بند طبی چیست و چه عوارضی دارد؟

به فصل سرما نزدیک میشویم و مشکلاتی که سرما میتواند با خود داشته باشد اجتناب ناپذیر است. یکی از این مشکلات درد در ناحیه کلیه به علت نفوذ سرماست.‌

برای این مسئله نیز روش های درمانی و پیشگیری وجود دارد که در این قسمت از تجهیز گستران ابوریحان قصد داریم به آن بپردازیم. همچنین به دلیل اهمیت عضوی مهم در بدن به نام کلیه، شما را با دانستنی های این عضو آشنا خواهیم کرد. پیشنهاد میکنیم خواندن این مطلب را از دست ندهید.

کلیه چیست و چه کاری در بدن انجام میدهد؟

کلیه ها از نظر شکل ظاهری شبیه به لوبیا هستند و در قسمت پشت کمر و پهلوها قرار دارند. عضوی حساس هستند که در معرض آسیب های متعددی قرار میگیرند. وظایف کلیه در بدن بسیار مهم است به طوری که مشکلات کلیوی میتواند دردسر ساز شود. پیوند کلیه و نارسایی کلیه از شایع ترین بیماری های این اندام مطرح میشود.

کلیه ها وظایف مهمی در بدن دارند که مهم ترین آنها حفظ تعادل بدن،‌پاکسازی بدن از خون و مواد زائد و تولید هورمون های خاص می باشد.

مشکلات ناحیه کلیه:

۱- عفونت کلیه:

عفونت کلیوی که معمولا با تب و لرز، سوزش و تکرر ادرار و… همراه است اغلب به دلیل تکثیر باکتری هایی که از سیستم ادراری انتقال می یابد رخ میدهد.

۲- عفونت ادرای:

عفونت ادراری یکی از شایع ترین بیماری های سیستم ادراری است که میتواند باعث آسیب به کلیه و مثانه نیز شود. این عفونت در بیشتر مواقع با مصرف آنتی بیوتیک بهبود می یابد.

۳- سنگ کلیه:

سنگ گلیه که با درد زیادی همراه است از دیگر مشکلات ناحیه کلیه مطرح میگردد. علت بوجود آمدن سنگ، بالا رفتن غلظت و املاح نمک موجود در ادرار است.

روش های پیشگیری از درد و عفونت های کلیه:

از قدیم گفته اند پیشگیری مقدم بر درمان است. گرچه روش های درمانی برای درد کلیه وجود دارند اما با رعایت نکات ساده‌ا‌ی میتوانید از ایجاد درد و عفونت کلیه ها جلوگیری کنید که در زیر به آنها اشاره میکنیم.

۱-مایعات و آب زیاد بنوشید:

تحقیقات نشان داده مصرف مایعات بیشتر، کمک به پاکسازی مواد زائد از کلیه ها، حفاظت از مجرای ادراری و جلوگیری از باکتری های مضر به بدن میکند. این مایعات شامل آب، دمنوش و یا آب میوه است.

۲- توجه به نداشتن و یا درمان عفونت ادراری:

عفونت ادراری به نوبه خود میتواند باعث عفونت کلیوی شود. راه شناخت عفونت ادراری بسیار ساده است. سوزش، تکرر ادرار و احساس فوریت در دفع ادرار از نشانه های این عفونت میباشد. با مشاهده‌ی این علائم سریعا به درمان آن اقدام کنید.

۳-ادرار خود را نگه ندارید:

بسیاری از افراد ادرار خود را نگه داشته و برای تخلیه‌ی آن سریعا اقدام نمیکنند که این کار بسیار بد است. در صورت طولانی نگه داشتن ادرار، مواد زائد دفعی از بدن در مثانه ته نشین میشود و سبب ایجاد عفونت ادراری میگردد.

۴-کلیه خود را گرم نگه دارید:

افرادی که دارای بیماری های مزمن هستند با فصل زمستان و سرما زودتر دچار مشکلات کلیوی میشوند. در این فصل لازم است خود را به هر طریقی گرم نگه دارید.پوشیدن لباس گرم و یا استفاده از گرم کن کلیه حتما توصیه میشود.

گرم کن کلیه یا کلیه بند چیست؟

با کاهش دمای محیط و سرد شدن هوا، یکی از اندام هایی که سریعا تحت تاثیر این عامل قرار میگیرد، کلیه ها هستند.

درد در ناحیه کلیه و پهلوها که شبیه درد گرفتگی عضلات هستند ممکن است افراد را به اشتباه به درد کمر بیاندازد. بهترین روش پیشگیری برای درد کلیه ها مخصوصا در فصل سرما، استفاده از کلیه بند است. کلیه بند که همان گرم کن کلیه نیز شناخته میشود تجویز بسیاری از پزشکان برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی است.

این محصول به طور کامل و دور تا دور نواحی پهلو و شکم را می پوشاند و از ورود سرما جلوگیری میکند.

گرم بودن این محصول به علت وجود الیاف پنبه ای و یا پشم شتر سبب افزایش گردش خون و متابولیسم و کاهش درد در این نواحی میگردد. ضد حساسیت و نرم بودن این کلیه بند ها از دیگر ویژگی بارزشان می باشد.

ویژگی های کلیه بند:

*ایجاد گرمای موضعی در قسمت پهلوها ، کمر و کلیه که سبب تسکین درد در این مناطق میشود.

*افزایش فعالیت های متابولیک بدن

*قابل استفاده در زیر و یا روی لباس

*قابل شستشو و دوام بالا

انواع گرم کن کلیه:

*کلیه بند حوله ای:

از جنس حوله و با بافتی نرم است و دور تا دور نواحی کلیه و شکم را در بر میگیرد. گرم کن کلیه با ایجاد فشار روی منطقه، به کاهش اسپاسم و گرفتگی عضلات کمک شایانی میکند.

این نوع از کلیه بند به صورت پوشیدنی است و از بالا پوشیده میشود. گرم و نرم بودن این محصول باعث افزایش گردش خون و تسریع روند درمانی میگردد.

*کلیه بند پشم شتر:

یکی از محبوب ترین انواع کلیه بندهای موجود در بازار، گرم کن کلیه پشم شتر است. ویژگی های پشم شتر که شامل استحکام و مقاومت بیشتر، افزایش گرمای بیشتر(در حین تعریق کمتر) است باعث متمایز ساختن این کلیه بند شده است.

از پشم شتر برای تولید بریس های دیگری مانند ساق بند، زانوبند و… نیز استفاده میگردد. این محصول مانند انواع دیگر کلیه بندها قابل شستشو است(با دست) و برای افرادیکه دچار روماتیسم و یا آرتروز هستند بسیار مناسب است.

تفاوت کلیه بند با کلیه بند طبی؟

اصطلاح “کلیه بند” می‌تواند به دو معنی متفاوت باشد که بسته به زمینه استفاده، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند:

  • کلیه بند طبی: این نوع کلیه بند برای مقاصد درمانی یا پزشکی استفاده می‌شود. کلیه بندهای طبی طراحی شده‌اند تا حمایت و استحکام لازم را به ناحیه کمر و اطراف کلیه‌ها ارائه دهند. از آن‌ها برای کاهش درد کمر، کمک به بهبودی پس از جراحی استفاده می‌شود. این نوع کلیه بند معمولاً تحت توصیه و نظارت پزشکی استفاده می‌شود.
  • کلیه بند عمومی: در مقابل، کلیه بند عمومی ممکن است به محصولاتی اشاره داشته باشد که برای حمایت عمومی کمر در فعالیت‌های روزمره یا ورزشی پربرخورد استفاده می‌شوند. این نوع کلیه بندها ممکن است برای پیشگیری از آسیب‌های پهلو و کمر در هنگام بلند کردن اجسام سنگین، ورزش‌های خاص، یا حتی ورزش‌های رزمی مورد استفاده قرار بگیرند.

بهترین کلیه بند

برای انتخاب بهترین کلیه بند، باید چند نکته مهم را در نظر گرفت:

کلیه بند باید متناسب با اندازه شکم شما باشد تا راحت و محکم بنشیند. اندازه نامناسب می تواند باعث ناراحتی و عدم کارایی شود.

مواد ارگانیک، توری یا نئوپرن انتخاب های خوبی هستند که تهویه مناسب و جذب عرق را فراهم می کنند.

کلیه بند باید زخم را محکم نگه دارد اما نه آنقدر محکم که باعث ناراحتی شود.

کلیه بند باید قابل شستشو باشد تا بتوان آن را تمیز نگه داشت.

راحتی هنگام پوشیدن و فعالیت مهم است. سیستم های تنظیم اندازه و بندهای ارگونومیک به این امر کمک می کنند.

برندهای معتبر مانند: McDavid، NexCare، Vive و ایرز برای محصولات با کیفیت شناخته شده هستند. بهترین گزینه برای شما به نیازها و بودجه شما بستگی دارد. مشورت با پزشک نیز می تواند مفید باشد.

بهترین کلیه بند

کلیه بند طبی

کلیه بند طبی، یک وسیله پزشکی بسیار مهم برای افرادی است که از آسیب دیدگی یا جراحی کلیه رنج می برند. این دستگاه حمایتی، نقش حیاتی در محافظت و ترمیم کلیه ها دارد. در واقع، کلیه بند طبی یک ابزار حیاتی برای بهبود سریع تر و جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی است.

کلیه بند طبی معمولاً از مواد با کیفیت بالا مانند نئوپرن، الاستان یا پلی استر ساخته شده است که انعطاف پذیری و راحتی لازم را برای استفاده طولانی مدت فراهم می کند. این دستگاه طراحی ارگونومیک دارد که به خوبی روی ناحیه کمر و پشت می نشیند و فشار مناسبی را به ناحیه کلیه وارد می کند.

کلیه بند طبی با محدود کردن حرکات ناگهانی و نامطلوب، از آسیب بیشتر به کلیه جلوگیری می کند. همچنین با گرم نگه داشتن ناحیه، جریان خون را بهبود می بخشد که این امر به ترمیم سریع تر بافت های آسیب دیده کمک می کند. علاوه بر این، با فشار مناسب روی ناحیه، درد را تسکین می دهد.

بسیاری از پزشکان، استفاده از کلیه بند طبی را پس از جراحی یا آسیب دیدگی کلیه توصیه می کنند. این دستگاه کمک شایانی به روند بهبودی می کند و ریسک عوارض را کاهش می دهد. بنابراین، کلیه بند طبی یک ابزار ضروری برای مراقبت و حفاظت از سلامت کلیه هاست.

بهترین کلیه بند طبی :

  • یک کلیه بند خوب ویژگی های زیر داراست:
  • راحتی: کلیه بند باید راحت باشد و فشار زیادی به بدن وارد نکند. این مورد به ویژه برای افرادی که قصد دارند کلیه بند را برای مدت طولانی استفاده کنند، بسیار مهم است.
  • تنفس‌پذیری: مواد به کار رفته در کلیه بند باید تنفس‌پذیر باشند تا از تعریق بیش از حد و احساس ناراحتی جلوگیری شود.
  • انعطاف‌پذیری و تطبیق‌پذیری: کلیه بند باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که بتواند با تیپ های بدنی مختلف تطبیق پیدا کند و انعطاف‌پذیری مناسبی داشته باشد.
  • حمایت مناسب: یک کلیه بند خوب باید حمایت کافی را از کمر و کلیه‌ها ارائه دهد، به خصوص در هنگام انجام فعالیت‌های سنگین یا ورزش.
  • کیفیت مواد: کیفیت مواد به کار رفته در ساخت کلیه بند باید بالا باشد تا علاوه بر راحتی، دوام و استحکام کافی را نیز داشته باشد.
  • قابلیت تنظیم: امکان تنظیم کلیه بند برای فراهم آوردن بیشترین سطح راحتی و حمایت مهم است.
  • طراحی ارگونومیک: طراحی باید به گونه‌ای باشد که فشار یکنواختی را به کلیه‌ها و کمر وارد کند و از تحریک یا آسیب به پوست جلوگیری کند.

پرسش: برای بهبودی درد کلیه چه کاری باید انجام داد؟

راه های درمانی خانگی و همچنین دارویی وجود دارند که ترکیب هر دو باهم میتواند باعث سریع تر شدن درمان شود. در مرحله‌ی ابتدایی برای کاهش درد میتوان از داروهایی مانند ایبوبروفن، استامینوفن، دیکلوفناک‌(به شرط عدم زیاده روی در مصرف) استفاده کرد. طب سنتی نیز مصرف لیموی تازه، آب زغال اخته و… را تجویز میکند.

کلام آخر:

کلیه ها وظایف بسیار مهمی در بدن دارند. به طوریکه از کار افتادن آنها میتواند زمینه ساز مسائل جدی و حتی مرگ شود. بهترین درمان درد، پیشگیری از درد است. همچنین در صورت بروز علائم عفونت سریعا به پزشک مراجعه کنید.

امیدواریم این مطلب از تجهیز گستران ابوریحان برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. خوشحال میشویم تجربیات خود را در این زمینه با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “کلیه بند طبی چیست و چه عوارضی دارد؟

  1. حبیب گفت:

    سلام میخوام بدونم آیا بستن شکم بند لاغری برای کلیه ضرر دارد مرسی

    1. تجهیز گستران ابوریحان گفت:

      با سلام، نه مشکلی نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *