بهداشت زنان و زایمان

اسپکولوم واژینال چیست

اسپکولوم یکی از تجهیزات مورد استفاده برای دیدن بهتر و معاینات دقیق تر قسمت های مختلف بدن است. در این قسمت از تجهیزگستران ابوریحان به بررسی این وسیله، کاربرد آن و پاسخ به این سوال که آیا عوارضی ایجاد میکند یا نه می پردازیم. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

اسپکلوم چیست؟

اسپکلوم ابزاری کاربردی بوده که پزشک به کمک آن میتواند بافت بدن را عقب بزند و بطور دقیق و واضح به معاینات بدن بپردازد‌. استفاده از اسپکلوم کمک شایانی برای معالجه و تشخیص بیماری میکند زیرا تمامی بافت های مزاحم که مانع از دید بهتر برای پزشک میشود کنار میروند و جزئیات ناحیه مورد بررسی کاملا نمایان میشود.اسپکلوم در معاینات قسمت های مختلفی از بدن، مانند گوش، بینی، دهان و واژن مورد استفاده قرار میگیرند. اما کاربردی ترین و پر استفاده ترین نوع از اسپکلوم، اسپکلوم واژینال است.

اسپکلوم واژینال چیست و چه کاربردی دارد؟

اسپکلوم واژینال، از وسایل مورد نیاز برای پزشکان زنان و زایمان بوده که میتوانند از آن برای دقیق بررسی کردن ناحیه داخل واژن و دهانه رحم از آن استفاده کنند. به این ترتیب میتوان به کمک اسپکلوم، ترشحات و نوع بیماری از نظر قارچ و یا سایر موارد بطور دقیق تشخیص و یا نمونه برداری شود. از این وسیله در حین اتاق عمل، زمانیکه نیاز است یک منطقه کوچک برای انجام آزمایشات پاپسمیر بررسی شود، نمونه برداری و مورد استفاده قرار میگیرد.



اسپکلوم چند نوع دارد؟

از نظر جنس بدنه، اسپکلوم ها به دو دسته فلزی و یکبار مصرف تقسیم میشوند. از نوع فلزی در گذشته بیشتر استفاده میشد اما به دلیل احتمال ایجاد عفونت از فردی به فرد دیگر و درست استریل نشدنشان، امروزه نوع فلزی منسوخ شده و کاربرد کمتری پیدا کرده اند. (به این صورت که پزشک، اسپکلوم فلزی را برای یک نفر استفاده میکرد و مجددا پس از ضدعفونی کردن به کمک محلول های ضد عفونی، آن را برای نفر بعد به کار میبرد. ) اسپکلوم های یکبار مصرف، جایگزین نوع فلزی شدند تا برای بیمار هیچگونه خطر و نگرانی وجود نداشته باشد.

اما از نظر نوع شکل و ساختار، اسپکلوم ها به دو نوع پیچی و دلفینی تقسیم میشوند.

ویژگی های اسپکلوم یکبار مصرف چیست؟

*لبه های کاملا صیقلی و نرمی دارند و با وارد شدن داخل واژن، هیچگونه ناراحتی و دردی برای بیمار ایجاد نمیکنند. (برخلاف اسپکلوم های فلزی که لبه های تیز و خشنی داشتند)

*یک بار مصرف است و برای هر نفر از یک اسپکلوم استریل شده استفاده میشود و بدین صورت عفونت رخ نمیدهد.

*شفاف است و برای پزشک دید بهتری فراهم میکند.

*قابلیت تنظیم برای میزان باز و بسته شدن را دارد و به راحتی پزشک میتواند با یک دست معاینات را انجام دهد.

نکته: نسل جدید اسپکلوم ها قابلیت داشتن نور و چراغ را دارند که به پزشک برای دید هرچه بهتر و تشخیص صحیح تر کمک میکند که به اسپکلوم چراغ دار شناخته میشوند.

طرز استفاده از اسپکلوم واژینال چگونه است؟

نحوه استفاده از اسپکلوم، امری ساده بوده که پیچیدگی خاصی ندارد. برای معاینه واژینال توسط اسپکلوم بدین صورت عمل میشود که؛ ابتدا بیمار روی تخت دراز کشیده، پزشک اسپکلوم را به آرامی وارد دهانه رحم میکند( به منظور ایجاد درد کمتر برای بیمار، میتوان مقداری ژل روان کننده روی اسپکلوم قرار داد و سپس آن را وارد واژن کرد). به کمک پیچ های اسپکلوم میتوان میزان کم و زیاد باز و بسته کردن آن را تنظیم کرد. معاینه به منظور بررسی تمامی ترشحات، کیست و یا عفونت انجام میشود.

در صورت نیاز به بررسی عفونت های ویروسی و یا تشخیص پزشک بر احتمال سرطان رحم تست پاپ اسمیر حین معاینه انجام میشود. به کمک اسپکلوم دهانه واژن باز‌گذاشته میشود، سپس به کمک کاردک های مخصوص و یا وسیله ای به نام سیتو براش، مقداری از سلول های دهانه رحم برداشته و جهت نمونه برداری آزمایش میشود.

سوالات متداول کاربران:

آیا استفاده از اسپکلوم برای‌ دختران منعی ندارد؟

اسپکلوم ها دارای سه سایز بزرگ، متوسط و کوچک است. سایز بزرگ و متوسط آن برای بانوان و خانم های متاهل می باشد. سایز کوچک آن(s) به دلیل قابلیت کم در میزان بسته و باز شدن اسپکلوم، نفوپذیری کم به داخل واژن داشته و تنها میتوان با آن ورودی دهانه رحم را بررسی کرد و قابلیت ورود به عمق واژن و آسیب به پردا بکارت را ندارد. لذا استفاده از آن برای دختران مشکلی ایجاد نمیکند

۲-آیا استفاده از اسپکلوم برای ورود به واژن عوارض و دردی دارد؟

هنگام ورود اسپکلوم ، برای بعضی افراد ممکن است حس ناخوشایند و دردی داشته باشد. برای کاهش درد، اقداماتی مانند شل کردن عضلات واژن و مقعد، آرامش داشتن و کشیدن نفس عمیق، استفاده از ژل لوبریکانت برای روان کردن دستگاه به کار میرود.

۳-معاینه واژینال چیست؟

این معاینه به بررسی اندام‌تناسلی و جنسی خانم ها که شامل تخمدان، لگن، واژن و رحم میشود می پردازد. یک چک آپ کلی بوده و برای خانم ها( از سن بالای ۲۱ سالگی) حداقل سالی یک بار ضروری است.

۴- علت خونریزی هنگام معاینه واژن چیست؟

احتمال ایجاد لکه بینی پس از معاینه واژینال در بعضی خانم ها و در دوران بارداری وجود دارد که این امر، نگران کننده و خطرناک نیست. علت این است که در دوران بارداری، مخاط واژن تحریک میشوند و با ورود جسم خارجی، مویرگ های کوچکی ممکن است پاره شوند. برای بهبود این خونریزی، باید استراحت کنید، به هیچ عنوان اجسام سنگین بلند نکنید و رابطه نداشته باشید. در صورت شدید شدن خونریزی حتما به پزشک زنان مراجعه کنید.

سایر موارد استفاده از اسپکلوم:

اسپکلوم بینی: از اسپکلوم‌بینی،‌ میتوان برای معاینات دقیق تر مخاط داخل بینی، در حین اتاق عمل و جراحی های زیبایی نیز بهره گرفت.

اسپکلوم دهان: به کمک این وسیله، دهان باز نگهداشته میشود و معاینات دهان و دندان راحت تر صورت میگیرد.

اسپکلوم گوش: از این اسپکلوم برای معاینات داخل گوش به جهت بررسی عفونت های داخل گوش و بیماری های دیگر استفاده میشود. اسپکلوم گوش به راحتی بافت های اطراف را کنار میزند و حفره های داخل گوش مشخص میشود. جنس اسپکلوم گوش و بینی، استیل ضد زنگ است.

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با ابزار معاینه هنگام مراجعه به پزشک زنان برای معاینات واژینال آشنا کنیم.‌ توجه داشته باشید اسپکلوم های وارد شده به بازار تمامی استانداردهای پزشکی از نظر جنس بدنه و نشکن بودن هنگام ورود به حفره های بدن را طی کرده اند. پس هیچ گونه جای نگرانی ندارد. از میان اسپکلوم های موجود، اسپکلوم یک بار مصرف بکر و اسپکلوم های مد از جمله بهترین اسپکلوم ها هستند.

شما میتوانید برای خرید اسپکلوم بکر به وبسایت تجهیزگستران ابوریحان مراجعه نمایید‌.

امیدواریم این مطلب مورد پسند شما واقع شده باشد. شما چه تجربه ای در خصوص معاینات واژینال دارید؛ تجربیات و سوالات خود را با ما و سایر کاربران تجهیزگستران ابوریحان به اشتراک بگذارید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *