دانستنی های زیبایی پوست و مو

درمان ریزش مو شدید چیست و آیا درمان خانگی برای ریزش مو وجود دارد؟

علت ریزش مو و درمان آن

ریزش مو یک موضوع پرکاربرد و مهم است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. این مشکل می‌تواند برای افرادی که با آن روبرو می‌شوند، منجر به افزایش استرس و افسردگی شود و بر روی اعتماد به نفس آنها تاثیر منفی بگذارد. بنابراین، شناخت دقیق این موضوع و راه‌های پیشگیری و مداخله مناسب بسیار اهمیت دارد.
ریزش مو یک فرآیند طبیعی است که در بسیاری از افراد رخ می‌دهد. هر روز، انسان‌ها موهای خود را از دست می‌دهند و جای آنها موهای جدیدی رشد می‌کند. اما وقتی موهایی که از دست می‌رود، به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر از موهایی که رشد می‌کنند، می‌شود، این مشکل به عنوان ریزش مو شناخته می‌شود.

حتما شما نیز افرادی را دیده اید که از ریزش موی خود رنج می برند و همواره به دنبال علت و روش های درمانی آن میگردند. ریزش مو از جمله مواردی است که در اکثر افراد رایج است و امروزه با تغییر سبک زندگی و افزایش دغدغه های ذهنی ریزش مو در زنان و مردان بیشتر دیده می شود و همه ی ما میدانیم که موی پرپشت، جذابیت بیشتری را برای فرد به ارمغان می آورد .

پس اگر شما هم دچار ریزش مو هستید و به دنبال درمان آن میگردید،‌ پیشنهاد‌می‎‌کنیم خواندن این مطلب از تجهیز گستران ابوریحان را از دست ندهید

علت ریزش مو

علل ریزش مو می‌تواند متنوع باشد. از جمله عواملی که می‌تواند به این مشکل منجر شود، می‌توان به: عوامل ژنتیکی، تغذیه نامناسب، استرس، بیماری‌های مزمن، مصرف داروهای خاص، تغییرات هورمونی و موارد دیگر اشاره کرد
یکی از عوامل اصلی ریزش مو، ژنتیک است. اگر پدر یا مادر یا هر دوی آن‌ها تجربه ریزش مو داشته باشند، احتمالاً فرزندان آن‌ها نیز با این مشکل روبرو خواهند شد. عوامل هورمونی نیز می‌توانند باعث ریزش مو شوند، به‌طور مثال تغییرات هورمونی در دوران بارداری، مصرف داروهای هورمونی و یا اختلالات تیروئید.

استرس نیز می‌تواند تاثیر مستقیمی بر ریزش مو داشته باشد. استرس می‌تواند باعث افزایش تولید هورمون‌های استرسی مانند کورتیزول شود که می‌توانند به موجب ریزش مو شوند. همچنین تغذیه نادرست نیز می‌تواند منجر به ریزش مو شود. کمبود مواد مغذی مهم مانند پروتئین، آهن، ویتامین D و B و روی می‌تواند باعث ضعف موها و ریزش آن‌ها شود.

عوامل محیطی مانند: مواد شیمیایی، تابش UV، و یا آلودگی محیطی نیز می‌توانند به ریزش مو موجب شوند. همچنین بیماری‌های مزمن مانند: دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، و یا بیماری‌های اتوایمیونی نیز می‌توانند باعث ریزش مو شوند.



علت اصلی ریزش مو

انواع ریزش مو

ریزش مو یک اختلال است که به نام آلوپسی نیز شناخته می‌شود. در اینجا به بررسی انواع ریزش مو می‌پردازیم:

این نوع ریزش مو شایع‌ترین نوع است و بیش از 50 میلیون مرد و 30 میلیون زن در ایالات متحده به آن مبتلا هستند. این عارضه کاملا ارثی است اما می توان آن را با دارو یا جراحی کنترل کرد.

آلوپسی آره آتا یک آلوپسی حاد و تکه تکه است که 2 درصد از جمعیت را بدون هیچ تفاوتی در جنسیت‌ تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ریزش مو بر اثر بیماری‌ها یا داروها

لطفاً توجه داشته باشید که این فهرست کامل نیست و دیگر عواملی نیز می‌توانند در ریزش مو نقش داشته باشند. برای اطلاعات دقیق‌تر، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

کمبود چه ویتامینی در بدن باعث ریزش مو میشود؟

کمبود چندین ویتامین می‌تواند باعث ریزش مو شود. این ویتامین‌ها عبارتند از:



ویتامین های مورد نیاز برای ریزش مو

آیا ریزش مو قابل درمان است؟

بله، ریزش مو قابل درمان است. روش‌های مختلفی برای درمان ریزش مو وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

استفاده از داروهای خوراکی و موضعی: برخی داروها می‌توانند به کاهش ریزش مو کمک کنند.

مزوتراپی مو: این روش درمانی با استفاده از تزریقات موضعی انجام می‌شود.

میکرونیدلینگ مو: این روش با استفاده از سوزن‌های بسیار کوچک برای تحریک رشد مو استفاده می‌شود.

پی آر پی مو: این روش درمانی با استفاده از خون خود فرد برای تحریک رشد مو است.

کاشت موی طبیعی: این روش برای موارد شدید ریزش مو استفاده می‌شود.

لیزر تراپی: این روش با استفاده از پرتوهای لیزر برای تحریک رشد مو استفاده می‌شود.

روش‌های خانگی: شامل ماساژ سر، استفاده از روغن‌های طبیعی، ورزش و دوری از استرس، استفاده از آب پیاز، لیمو، حنا، جنسینگ، سرکه سیب، آب برنج، ماست، و آلوئه ورا.

لطفاً توجه داشته باشید که هر روش درمانی بسته به شرایط فردی ممکن است نتایج متفاوتی داشته باشد همچنین، تغییرات سبک زندگی مثل تغذیه سالم، کاهش استرس و مراقبت مناسب از مو می‌تواند به کاهش ریزش مو کمک کند.

روش پی ارپی مو برای درمان ریزش مو

روش پی آر پی (PRP) یک روش درمانی کم تهاجمی است که در سه مرحله خلاصه می‌شود:

  1. گرفتن خون: در این مرحله، پزشک یا درمانگر از فرد خون می‌گیرد.
  2. پردازش خون: خون فرد داخل سانتریفیوژ قرار می‌گیرد و به مدت 10 دقیقه به سرعت می‌چرخد تا بخش‌های مختلف خون از هم جدا شوند. پس از پایان این مدت، خون شما به سه بخش مجزا تقسیم شده است: سلول‌های قرمز خونی (گلبول‌های قرمز) و پلاسما های تفکیک شده شامل پلاسمای سرشار از پلاکت و پلاسمای حاوی مقدار ناچیز پلاکت.
  3. تزریق خون پردازش شده: در این مرحله، پزشک یا درمانگر، پلاسمای غنی از پلاکت خون را به داخل سرنگ می‌کشد و سپس در مناطقی از داخل پوست سر که دچار ریزش شدیدتر است و نیاز به افزایش رشد مو دارد، تزریق می‌کند.

پلاکت‌ها حاوی عوامل رشد بافتی (Growth Factor) هستند که می‌توانند عامل اصلی در فرایند ترمیم و بازسازی بافت‌ها را به بدن ارائه نمایند. این عوامل سبب رشد، تکثیر و تمایز سلول‌های مختلف پوستی و بافتی شده و منجر به افزایش کلاژن، الاستین، ماده بین سلولی و تولید رگ‌های جدید می‌شوند. در نهایت سلول‌های بنیادی به سلول‌های بافت آسیب دیده تبدیل می‌شوند.

راه های درمان ریزش مو

اگرچه روش های زیادی برای درمان ریزش مو وجود دارند، از تزریق محلول ماینوکسیدیل گرفته تا روش های کاشت مو و حجامت سر؛ اما در این مقاله قصد داریم به معرفی دو تا از بهترین، سریع ترین و کم هزینه ترین روش ها بپردازیم.

حجامت سر یکی از روش‌های مرسوم و سنتی در برخی فرهنگ‌ها برای رفع مشکلات مویی و پیشگیری از ریزش مو است. این روش به طور معمول توسط افراد متخصص یا حجامت‌گران با استفاده از ابزارهای ویژه انجام می‌شود. اما لازم به ذکر است که تأثیر حجامت سر بر ریزش مو واحد و اثبات شده علمی ندارد، و برخی افراد ممکن است از این روش به دلیل باورهای فرهنگی یا سنتی استفاده کنند.

معمولاً در حجامت سر، حجامت‌گر از ابزارهای خاصی مانند بادکش‌های حجامت (که به عنوان “شیشه‌های حجامت” هم شناخته می‌شوند)، فشار خون مناسب و تکنیک‌های خاص برای جذب خون به سطح پوست سر استفاده می‌کند. سپس با ایجاد برش‌های خونریزی کوچک در سطح پوست سر، ادعا می‌شود که موی سالم‌تری رشد می‌کند و ریزش مو کاهش می‌یابد.

مهم است که توجه داشته باشید که حجامت سر یک روش سنتی و تجربی است و اثبات‌های علمی محدودی برای تأثیر آن بر ریزش مو وجود ندارد. علاوه بر این، انجام حجامت سر باید توسط افراد متخصص و با رعایت اصول بهداشتی انجام شود تا از مشکلات جانبی و عفونت‌های پوستی جلوگیری شود. در هر صورت، اگر مشکل ریزش موی خود را جدی می‌گیرید، بهتر است با یک پزشک تخصصی مشوره کنید تا راه‌های درمانی علمی و موثرتری را برای شما تعیین کند.

مزوتراپی مو چیست؟

روش های جراحی ، روش هایی تهاجمی هستند و ممکن است به نوبه‌ی خود مضراتی نیز داشته باشند، همچنین صرف کردن هزینه های گزاف برای درمان ریزش، احتمالا برای بسیاری از افراد ممکن است مقدور نباشد.

مزوتراپی مو یک روش غیر تهاجمی و با نتیجه‌ی سریع تاثیر گذاری است. به طور قطع میتوان هیچ روشی وجود ندارد که بتوان آنزیم ها، ویتامین ها و مواد معدنی برای مو را مستقیما به ریشه های مو رساند.

در این روش، کلیه املاح مورد نیاز مو به صورت مستقیم تزریق میشود و بنابراین نتیجه‌ی عمل سریعا رخ میدهد. مزوتراپی که تقریبا در همه جای دنیا کاربرد فراوانی دارد برای رفع ریزش موی ناشی از استرس ، رژیم غذایی، بعد از حاملگی و شیردهی، عمل های جراحی و ریزش مو و… بسیار موثر است.

مزوتراپی مو چگونه انجام میشود؟

انجام این روش میتواند به سه روش :

۱-دستی و توسط تزریق ماده به وسیله‌ی سرنگ و سر سوزن انجام شود. این روش نیازمند تزریق پیاپی و دقیق است و معمولا پزشک با خستگی دست مواجه میشود.

۲- میتوان از تکنیک مزوگان یا همان تفنگ مزوتراپی بهره برد. بهترین روش تزریق که علاوه بر راحتی، تزریق دقیق دوز و یکسانی نیز همراه دارد روش مزوگان است.

۳- روش میکرونیدلینگ: در این روش بر روی لایه‌ی اپیدرم منافذی ایجاد میشود که میتوان عمق آن را نیز تا حدی زیاد کرد. سپس پس از اضافه کردن ماده‌ی مزو، ماساژ جهت جذب این مواد صورت میگیرد.

چرا روش هایی مانند ماینوکسیدیل به اندازه‌ی مزوتراپی تاثیر گذار نیستند؟

امروزه یکی از رایج ترین روش های درمانی تزریق محلول ماینوکسیدیل است، اما آیا واقعا این روش سودمند است و دلیل برتری مزوتراپی نسبت به ماینوکسیدیل چیست؟

مکانیزم ماینوکسیدیل بدین صورت است که با تنظیم هورمون های آندروژن مانند تستسترون، از ریزش مو جلوگیری کرده و سبب تقویت مو میگردد. این روش تقریبا برای ۴۰ تا ۶۰ درصد افراد نتیجه مثبتی دارد و همگانی نیست.علت مهم اینجاست که گرچه درصد زیادی از ریزش مو به دلیل برهم خوردن هورمون های بدن است، اما دلیل های دیگری نیز وجود دارند. پس ماینوکسیدیل‌نمیتواند بر همه‌ی ریزش های مو مفید باشد.

همچنین زمانی تاثیر گذاری بیشتر است که ماده‌ی مزو دقیقا به پیاز مو تزریق شود. ماینوکسیدیل و داروهای این چنینی بر روی لایه اول پوست یعنی اپیدرم نفوذ میکنند و قدرت نفوذ کمتری دارند. درصورتیکه مزوتراپی‌مو دقیقا بر روی لایه دوم که همان قسمت رویش و پیاز‌مو قرار دارند عمل میکند. این عامل، دلیل برتری مزوتراپی نسبت به روش های دیگر میشود.

مزایای مزوتراپی مو

بطور کلی میتوان مزیت های مزوتراپی مو را در زیر خلاصه کرد؛

حال که با مزوتراپی و خصوصیات آن آشنا شدید، باید بدانید زمانی مزوتراپی نتیجه‌ی خوب و عالی میدهد که از محلول خوبی استفاده شود. محلول های مزوتراپی خوب باید حاوی انواع ویتامین ها، مواو معدنی و کوآنزیم ها باشد.

نظرات مختلفی درمورد بهترین برندهای محلول مزوتراپی وجود دارد اما از بهترین آن میتوان به محصولات اسپانیایی، آمریکایی،‌فرانسوی و کره ای اشاره کرد.

کوکتل های مزوتراپی توسکانی، رویتاکر، مزولایک و درماهیل‌ از معروف ترین و شناخته شده ترین کمپانی های تولید مواد مزوتراپی هستند. بدیهی است که هرچه کیفیت کوکتل بهتر باشد، قیمت آن نیز گرانتر است.‌ در حال حاضر کوکتل های اسپانیایی و آمریکایی از قیمت های بالاتری برخوردار هستند.

یکی از کوکتل های با کیفیت که توانسته همپای رقبای خود محصولات اصل و مرغوب و درعین حال با قیمت مناسبی ارائه دهد، کمپانی شرکت درماهیل ساخت کره جنوبی است.

  • ترویج چرخه گردش خون در پوست سر و احیای فولیکول های مو
  • تحریک کردن رشد مو به دلیل افزایش سایز فولیکول مو
  • توقف ریزش مو و آلوپشی
  • بهبود مشکلات پوست سر و افزایش ضخامت و پرپشتی مو
  • تغذیه کردن،آبرسانی و بهبود وضعیت مو و پوست سر

کوکتل درماهیل HL دارای تمام عناصر قوی زیر است

  • 13 ویتامین
  • 24 آمینواسید
  • 5 ماده معدنی
  • 5 کوآنزیم
  • 4 نوکلئیک اسید
  • 2 عامل احیاء کننده

شما میتوانید برای خرید کوکتل درماهیل مو و سایر کوکتل های مزوتراپی به وبسایت تجهیز گستران ابوریحان مراجعه نمایید.

طول درمان این محصول حداقل شش جلسه است که فواصل بدین ترتیب میباشد :

  • ماه اول : 4 جلسه به فاصله ی هر هفته یک بار
  • ماه دوم : 2 جلسه به فاصله هر 2 هفته یکبار
  • حساسیت مداوم شناخته شده به اسید هیالورونیک
  • اختلالات خود ایمنی
  • در زمان بارداری یا شیردهی
  • لایه برداری به طور همزمان
  • و یا درمان با لیزر
  • عفونتهای پوستی

درماهیل Dermaheal HL باعث می شود تا تغذیه ی مناسب پوست و موی سر و در نهایت فولیکول های مو  را تامین می کند که با استفاده از ان رشد مو و نگهداری از آن بهتر انجام میگیرد.

برای هر درمانی مقداری حوصله و صبر لازم است. تقریبا مزوتراپی پس از دو تا سه ماه جواب میدهد. گرچه در هرکس ممکن است این مدت زمان متفاوت باشد که این امر بستگی به عوامل دیگر مانند ژنتیک و … دارد. اولین قدم نتیجه‌ی مثبت مزوتراپی با تقویت و ضخیم شدن موها شروع میشود و پس از مدتی رشد کامل صورت میگیرد.

علت ریزش شدید مو در زنان

درمان سریع ریزش مو

یکی از روش‌های موثر برای درمان سریع ریزش مو استفاده از محصولات شامل مواد مغذی و تقویت‌کننده مو است. این محصولات می‌توانند شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و یا عوامل رطوبتی باشند که به تقویت ریشه‌های مو کمک کرده و از ریزش آنها جلوگیری نمایند. همچنین، ماساژ موها با استفاده از این محصولات می‌تواند به بهبود گردش خون در پوست سر کمک کرده و از ریزش موها جلوگیری نماید.

علاوه بر استفاده از محصولات مغذی، تغذیه مناسب نیز نقش بسیار مهمی در درمان سریع ریزش مو دارد. مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین، آهن، روی، ویتامین D و B و امگا 3 می‌تواند به تقویت موها و جلوگیری از ریزش آنها کمک کند. همچنین، مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها نیز می‌تواند به بهبود سلامت موها و پیشگیری از ریزش آنها کمک کند.

در نهایت، مراجعه به پزشک نیز می‌تواند یکی از راه‌های موثر برای درمان سریع ریزش مو باشد. پزشک می‌تواند با انجام بررسی‌های لازم، علت ریزش مو را تشخیص دهد و راهکارهای مناسبی برای درمان آن ارائه کند. از جمله راهکارهایی که پزشک ممکن است پیشنهاد دهد می‌تواند مصرف داروهای تقویت‌کننده مو، انجام درمان‌های موضعی و یا تغییر در رژیم غذایی باشد.

ایا کاهش وزن میتواند باعث ریزش مو شود؟

کاهش وزن به تنهایی نمی‌تواند عامل اصلی ریزش مو باشد. اما برخی عوامل مرتبط با کاهش وزن ممکن است منجر به ریزش مو شوند. به عنوان مثال، رژیم‌های کاهش وزن ناشی از کمبود تغذیه می‌توانند باعث کاهش میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن شوند که این موضوع می‌تواند به ریزش مو منجر شود.

علاوه بر این، تغییرات هورمونی که در اثر کاهش وزن اتفاق می‌افتد نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. برخی از افراد ممکن است در طول فرآیند کاهش وزن تغییرات هورمونی داشته باشند که به ریزش مو منجر شود.
با این حال، برخی از افراد ممکن است در طول فرایند کاهش وزن تغییرات هورمونی داشته باشند که به ریختن مو منجر شود. بنابراین، اگر شما به دنبال کاهش وزن هستید، مهم است که از یک رژیم غذایی مناسب و تنوع در مصرف مواد غذایی اطمینان حاصل کنید تا از کمبود تغذیه جلوگیری کرده و از ریختن مو جلوگیری نمایید.

معالجات سنتی برای درمان سریع ریزش مو

محصولات طب سنتی نیز می‌توانند در درمان ریزش مو مفید باشند. در زیر به برخی از این محصولات اشاره شده است:

  1. خمیر شنبلیله: دانه‌های شنبلیله را به مدت 12 ساعت در آب خیس کرده و سپس آن‌ها را کوبیده و خمیر یکدستی را به دست بیاورید. این خمیر را به مدت 30 دقیقه بر روی پوست و موی سر خود قرار دهید .
  2. آب پیاز: پیاز حاوی مقادیر زیادی گوگرد است که می‌تواند به تقویت فولیکول‌های موی سر کمک کند. آب پیاز را گرفته و آن را به سر خود بمالید. پس از گذشت نیم ساعت می‌توانید آن را با استفاده از آب بشویید .
  3. لبو: لبو منبعی از مواد مورد نیاز برای تقویت موی سر است. برای اینکه بتوانید از تمامی این مواد استفاده کنید بهتر است تا لبو را در سبد غذایی خود بگنجانید و یا آب آن را به‌صورت روزانه مصرف کنید .
  4. سفیدۀ تخم‌مرغ: سفیده تخم‌مرغ به دلیل وجود کلسیم به رشد و تقویت موها کمک می‌کند. برای استفاده از آن، سفیده چند تخم‌مرغ را به پوست و موی سر خود بمالید و پس از 30 تا 60 دقیقه اقدام به شستشو آن با آب کنید .

کلام آخر

ریزش‌مو امری اجتناب ناپذیر است. همانطور که گفته شد امروزه روش های زیادی برای درمان ریزش مو وجود دارد. مزوتراپی مو از روش هایی است که جهت جلوگیری از روش مو به کار گرفته و بسیار موثر است.

شما چه تجربه ای برای درمان ریزش موی خود دارید؟ تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

در نظر داشته باشید که برای خرید مواد و تجهیزات درمانی و مراقبت از پوست مثل، پودر میکرودرم، میکروکانولا، کارتریج میکرونیدلینگ و انواع کوکتل درماهیل با تخفیف و ارسال سریع می توانید از فروشگاه تجهیزگستران ابوریحان بازدید کنید.

امیدواریم این مطلب مورد پسند شما عزیزان واقع شده باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *