پانسمان و تزریقات, دانستنی های زیبایی پوست و مو

راه های کاهش وزن و چگونگی استفاده درست از ترازو


داشتن تناسب اندام برای هر فرد علاوه بر ایجاد حس اعتماد به نفس، باعث حفظ سلامتی و پایین نگه داشتن وزن میشود. متاسفانه در بیشتر زندگی های کنونی، روش های نادرست تغذیه، عدم فعالیت و ورزش، استرس و اضطراب و عوامل بیولوژیکی دیگر سبب چاقی و مشکلات آن شده است.
از این رو استفاده از ابزاری که به کمک آن بتوانید مرتب وضعیت وزنی خود را کنترل کنید بسیار حائز اهمیت میباشد. بطورکلی چه برای افرادیکه قصد لاغرشدن و یا چاق شدن دارند و یا افرادیکه به حفظ و کنترل تناسب اندام خود مقید هستند، وجود یک ترازو در خانه کمک زیادی خواهد کرد. پس اگر به دنبال خرید ترازو برای اندازه گیری وزن خود هستید این محتوا برای شما تدوین شده است.


روش های کاهش وزن:


1.داشتن برنامه غذایی صحیح: بهتر است قبل از انجام هرگونه تغییرات غذایی با یک متخصص تغذیه در ارتباط باشید تا باتوجه به سن،بیماری و وضعیت بیولوژیکی بدن، رژیم غذایی مناسب خود را دریافت کنید.
2- کم کردن کربوهیدرات و مصرف بیشتر سبزیجات
3- مصرف زیاد آب و حذف نوشیدنی های کالری دار
4- حذف فست فود و استفاده از میان وعده های سالم
5- ورزش و پیاده روی روزانه
در ادامه این مطلب میخواهیم در مورد ترازو صحبت کنیم. پس اگر قصد خرید یک ترازو خوب را دارید تا پایان با تجهیزگستران ابوریحان همراه باشید.

ترازو چیست و چه کاربردی در زندگی دارد؟


ترازو یا همان ابزار توزین وزن یا مقیاس وزن، وسیله ای بسیار کاربردی و از تجهیزات‌خانگی مورد نیاز بوده که با آن میتوان وزن مایعات ، وزن بدن و وزن اجسام را اندازه گرفت. به عبارتی دقیق تر، این تصور که ترازو، وزن اجسام را اندازه میگیرد عبارتی غلط است( وزن توسط نیروسنج اندازه گیری میشود)، به معنای صحیح ترازو وسیله ای است که جرم مواد را اندازه میگیرد.
بطور کلی از ترازو در صنعت های مختلفی همچون، فروشگاهی، صنعتی، آزمایشگاهی، خانگی، کلینیک و بیمارستان و بسیاری دیگر از حرفه ها استفاده میشود و در واقع این وسیله جزء یکی از ابزار حیاتی صنایع تبدیل شده است.
روند تکامل ترازوها بدین صورت بود که ترازوها در قدیم به شکل سنتی و دارای دو کفه بودند که در یک طرف کفه، مواد قرار میگرفت و برای ایجاد تعادل در طرف دیگر باید وزنه آنقدر قرار میدادند تا دو کفه هم تراز شوند. سپس ترازوهای عقربه ای و دیجیتالی جایگزین آنها شدند. اگرچه مکانیزم اندازه گیری در همه ترازوها یکی بوده و وزن را اندازه میگرفتند، اما پیشرفت فناوری، آسانی در استفاده و عوامل دیگر سبب شدند ترازوهای مدرن تر با قابلیت و امکانات بیشتر طراحی و روانه بازار شوند.
امروزه استفاده از ترازوهای دیجیتالی ، کار را بسیار راحت کرده اند. بطوریکه علاوه بر راحتی در استفاده از خطای کمتری نیز برخوردار هستند.

کاربرد ترازو:


همانطور که گفته شد در بسیاری از حرفه ها از ترازو استفاده میشود .واحدهای وزنی عمومی ترازو شامل گرم، مثقال ، پوند و..‌ میشود. موارد اندازه گیری ترازو شامل :
۱-ابزاری برای اندازه گیری اجسام
۲-مقیاسی برای سنگینی وزن
۳-اندازه گیری بر حسب واحدهای مختلف: باتوجه به واحد انتخابی، ترازوی متناسب با آن مورد استفاده قرار میگیرد.

انواع ترازو:


به طور کلی ترازو ها دارای انواع مختلفی هستند که از هرکدام باتوجه به موقعیت درنظر گرفته شده استفاده میشود که شامل موارد زیر میباشد.
 ترازوی وزن کشی
 ترازوی دو کفه ای
 ترازوی هوشمند
 ترازوی آشپزخانه
 ترازوی صنعتی
 ترازوی طلافروشی
 ترازوی آزمایشگاهی
 ترازوی گوشی های اندروید
 ترازوی جیبی

ترازوی وزن کشی: بطور کلی ترازوهای خانگی که برای وزن کشی افراد مورد استفاده قرار میگیرد به دو نوع ترازوی عقربه ای و ترازوی دیجیتالی تقسیم میشوند.


الف)ترازوی عقربه ای:

این ترازو که به نام ترازوی مکانیکی نیز شناخته میشود، دارای یک عقربه مانند ساعت و یک صفحه نمایش است که هنگامیکه فرد روی ترازو قرار میگیرد، عقربه درجایی که بایستد به منزله ‌ی میزان وزن شخص است. همچنین ترازوی عقربه ای از جنس پلاستیک فشرده بوده ودر بیشتر مطب ها و بیمارستان استفاده میشود.
بدلیل اینکه این ترازوها خاصیت ضد رطوبت دارند و در برابر آب و رطوبت حساسیت بالایی دارند میتوان در مکان هایی همچون استخر و حمام نیز استفاده شوند.‌ از دیگر ویژگی این ترازوها، مقاومت خوبی که نسبت به ضربه دارند میباشد.همچنین تا وزن ۱۲۰ کیلو را میتوانند اندازه بگیرند. ترازوهای مکانیکی نیازی به باطری ندارند و عموما دیر خراب میشوند.
نکات مثبت ترازوی عقربه ای:
*قابلیت اندازه گیری وزن موادغذایی
*قابلیت اندازه گیری وزن اشخاص
*از نظر اقتصادی مقرون به صرفه و ارزان

نکات منفی ترازوی عقربه ای:
*تنوع کم در ظاهر و زیبایی شکلی
*دقت کم اندازه گیری ودرصد خطای نسبی اندازه گیری در حدود ۱کیلوگرم
*تنوع کم در جنس ساخت
*احتمال خرابی در اثر جابجایی زیاد ترازو
توجه : بسته به اینکه چه مواد اولیه و خامی در اجزای داخلی ترازو استفاده شده باشد، ترازو دارای گارانتی باشد و همچنین به جای پلاستیک از مواد مستحکم تری مانند فولاد استفاده شده باشد، قیمت ترازوهای مکانیکی متفاوت است.


ب)ترازوی دیجیتالی:

از این ترازو نیز جهت تعیین وزن استفاده میشود. ترازوهای دیجیتالی نوع پیشرفته تری از ترازوهای وزن کشی بوده که به دلیل تنوع زیاد در طراحی ظاهری و رنگ بندی مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است. همچنین برخی ترازوهای دیجیتالی قابلیت حافظه داشته و میتواند وزن چند کاربر را در خود ذخیره کند و در نهایت بین وزن هرکاربر تفاوت قائل شود.

نکات مثبت ترازوی دیجیتالی:
*خواندن آسان نمایشگر
*دقت بالای اندازه گیری تا حدود ۱۰۰ گرم اعشار و سبک بودن ترازو
*قابلیت انتخاب براساس سبک و قیمت
*امکانات زیاد
نکات منفی ترازوی دیجیتالی:
*این دستگاه باتری خور بوده و هرازگاهی نیاز به تعویض باتری دارد
*از نظر اقتصادی قیمت بالایی داشته و نسبتا گران هستند

ترازوی تشخیصی: نسل جدید و پیشرفته ترازوهای دیجیتال که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است، ترازوی تشخیصی است. این ترازو قابلیت و امکانات زیادی را دارا است مانند:
 قابلیت تعیین وزن، چربی، آب، ماهیچه و توده استخوان
 نمایشگرLCD با نور رنگی
 قابلیت انتقال اطلاعات به موبایل با استفاده از بلوتوث
 دارای چندین جایگاه حافظه برای افراد مختلف
 اندازه گیری وزن در سطح های مختلف فعالیت( از فعالیت صفر تا فعالیت های بسیار بالا)

ترازوی عقربه ای برای خرید بهتر است یا دیجیتالی؟


درست است که هردوی این ترازوها عمل اندازه گیری وزن را انجام میدهند اما اندازه گیری هر صد گرم برای کسانیکه قصد لاغر شدن دارند بسیار حائز اهمیت است.
ترازوی عقربه ای تنها وزن را اندازه گرفته و درصد خطایی حدود یک کیلوگرم را دارند و زیاد دقیق نیستند، درحالیکه ترازوی دیجیتال میتواند تا ۱۰۰ گرم اعشار را اندازه بگیرند.
از دیگر عواملی که ترازوی دیجیتال را نسبت به ترازوی عقربه ای ممتازتر میکند این است که ترازوهای دیجیتالی که امروزه به بازار وارد شده اند دارای امکانات زیادی بوده و علاوه بر وزن، میتوانند شاخص های زیر را اندازه بگیرند.
 شاخص توده بدنی BMI (نسبت قد به وزن)
 محاسبه وزن ماهیچه
 محاسبه وزن استخوان
 BMR (میزان کالری مورد نیاز در حالت استراحت و بدون احتساب فعالیت)
 AMR( میزان کالری مصرفی در حالت فعالیت و استراحت)
 محاسبه میزان آب بدن
 محاسبه میزان درصد چربی (BF)
از مزیت های دیگر ترازوی دیجیتال میتوان به قابلیت چند حافظه ای و اتصال به کامپیوتر اشاره کرد که ترازوی عقربه ای فاقد این امکانات است
نکته بعدی این است که در ترازوی عقربه ای، هنگام وزن کشی حتما باید ترازو، تراز بوده و روی عدد صفر قرار گرفته باشد و همچنین از زاویه درست باید عدد قرائت شود تا هنگام خواندن دچار مشکل نشوید.
همانطور که گفته شد ترازوی عقربه ای بسیار حساس اند و درصورتیکه ضربه ببینند باید به طور کلی قطعاتشان عوض شوند و درواقع زیاد قابل تعمیر نیستند.
پس بطور خلاصه میتوان نتیجه گرفت علی رغم گرانتر بودن قیمت ترازوهای دیجیتالی(که این گرانی دربرابر امکانات تقریبا برابری میکند) اگر قصد خرید یک ترازوی با امکانات و جدید را دارید ترازوی دیجیتالی گزینه مناسب تری است.


هنگام خرید یک ترازوی خوب به چه نکاتی باید توجه کرد؟


اندازه گیری شاخص سلامت: این ترازوها گرچه گرانتر هستن اما میتوانند عملکرد دقیقی درمورد تمام ابعاد وزنی شما از نظر آب، چربی و عضله به شما بدهند.
تحمل وزن: خرید ترازویی با ظرفیت تحمل بیشتر از 150کیلو باعث میشود همه افرادیکه قصد دارند از ترازو استفاده کنند بتوانند با آن خود را وزن کنند.
دقت بالا: سعی کنید ترازویی با دقت حدود0.01 کیلو گرم خریداری کنید.
کم مصرف بودن و خاموشی خودکار: این قابلیت سبب شده عمر باتری دستگاه به زودی تمام نشود و در صورت عدم استفاده از ترازو به صورت اتوماتیک خاموش شود.
جنس بدنه دستگاه: ترازوهای دیجیتالی که به بازار آمده اند اغلب از جنس شیشه، پلاستیک و یا فلزی هستند. ترازویی که جنس فلزی دارد در برابر آسیب ها مقاومت تر است و احتمال خرابی آن دیرتر است.
داشتن گارانتی و خدمات پس از فروش: قبل از خرید از داشتن ضمانت و اصالت کالا مطمئن بشوید تا درصورت هرگونه خرابی نگرانی در مورد تعمیر آن نداشته باشید.

نحوه استفاده از ترازوی دیجیتال چگونه است؟


ترازوهای دیجیتال به دلیل اینکه از مدار و قطعات الکترونیکی تشکیل میشود لذا لازم است هنگام استفاده از آن به چند نکته توجه کرد تا عمر دستگاه افزایش یابد از جمله:

قبل از استفاده از ترازو، دفترچه راهنمایی که داخل آن گذاشته شده است را مطالعه کنید تا با کارکرد و هشدار های آن آشنا شوید.
*ترازو را روی یک سطح صاف و بدون رطوبت بگذارید(درصورتیکه حباب تراز، روی ترازو وجود دارد جهت تنظیم استاندارد ترازو از حباب کمک بگیرید)
*برای جلوگیری از نوسانات برق و آسیب به ترازو، ترازو را توسط کابل اتصال به یک پریزی که دارای محافظ استاندارد است وصل کنید.

از گذاشتن کالا مخصوصا کالای سنگین خودداری کنید زیرا سبب فشار آوردن به باسکول ترازو شده و ترازو آسیب میبیند.

کاوری که روی ترازو کشیده شده است برای جلوگیری از کثیف شدن ترازو هنگام ریختن مایعات ناگهانی و یا گرد و غبار است. درصورت پارگی و ازبین رفتن کاور، برای خرید یک کاور جدید اقدام نمایید.
*یکی از مهم ترین اقداماتی که میتواند باعث افزایش طول عمر ترازو شود، استفاده از باتری پشتیبان است. ترازوهای دیجیتالی که عموما با تغذیه توسط برق کار میکنند، دارای باتری پشتیبان نیز هستند. جهت حفظ سلامت دستگاه، هفته ای یک بار ترازو را از برق خارج کرده و باتری آن را فعال کنید. توجه داشته باشید درصورت عدم استفاده از باتری، احتمال پوسیدگی باتری وجود دارد.


نکات مهم هنگام استفاده از ترازو وزن کشی:


هنگامیکه ترازو دیجیتال را جابجا میکنید باید مجددا آن را تنظیم کنید. برای کالیبره کردن آن کافی است ترازو را روی یک سطح سفت بگذارید، سپس یک پای خود را روی آن بگذارید تا عدد نمایشگر ظاهر شود، اکنون پای خود را از روی ترازو برداشته و صبر کنید صفحه نمایش خاموش شود.
بهترین زمان وزن کردن، صبح اول وقت و ناشتا است. سعی کنید برای کنترل و محاسبه دقیق وزن خود، در ساعات مشخصی آن را ثبت کنید تا شاهد اختلاف وزن در روزهای مختلف باشید.
برای اندازه گیری وزن، ترازو را روی یک سطح سفت مانند سرامیک یا موزاییک بگذارید. قرار دادن ترازو روی فرش یا موکت و یا پارکت میتواند عدد دقیقی را نشان ندهد.

کلام آخر:
امروزه ترازوها نقش مهمی برای کنترل وزن پیدا کرده اند. پس اگر برای سلامتی و داشتن تناسب اندام خود مصمم هستید میتوانید با مرجعه به فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی تجهیزگستران ابوریحان انواع ترازوی وزن کشی را دیدن و اقدام به خرید کنید.

گروه پژوهشی ، صنعتی ، بازرگانی تجهیز گستران ابوریحان  به عنوان یکی از به ‌روزترین فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه تجهیزات پزشکی می باشد . از پر فروش ترین محصولات این فروشگاه می توان به  : مچ بند دست ، کتف بند ، آرنج بند ، شکم بند ، قوزک بند پا ، گردن بند طبی ، زانو بند طبی و کمر بند طبی اشاره کرد .

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *