تجهیزات پزشکی خانگی

دستگاه پالس اکسی متر چیست و نحوه کار با این دستگاه اکسیژن سنج چگونه است؟

پالس اکسیمتر

در این مقاله با دستگاه پالس اکسی متر، نحوه ی عملکرد ، انواع آن همچنین قیمت دستگاه پالس اکسی متر اشنا میشوید.

پالس اکسی متر چیست؟

پالس اکسی متر یک دستگاه کوچک است که میزان اشباع اکسیژن خون را با قرار دادن یک گیره روی انگشت، شست، گوش یا بینی اندازهگیری میکند.این دستگاه به پزشکان و بیماران کمک میکند تا بفهمند که چقدر اکسیژن به اندامهای دورتر از قلب، مانند دستها و پاها، منتقل میشود.این اطلاعات میتواند برای تشخیص و درمان بیماریهای مربوط به قلب و ریه، مانند COPD، آسم، سکته مغزی و غیره، مفید باشد.پالس اکسی متر یک روش غیر تهاجمی و بدون درد است که نتایج آن به صورت درصدی نمایش داده میشود. میزان نرمال اشباع اکسیژن خون بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد است. پس اگر قصد خرید پالس اکسی متر را دارید این محتوا را کامل بخوانید.

عملکرد پالس اکسی متر

عملکرد پالس اکسی متر بر اساس اندازه گیری نوری است که از طریق بافتها و شریان های یک قسمت از بدن، مانند انگشت یا گوش، عبور میکند. این دستگاه میزان جذب نور قرمز و مادون قرمز توسط هموگلوبین خون را اندازه گیری میکند و بر اساس آن میزان اشباع اکسیژن خون را به درصد نشان میدهد. همچنین تعداد ضربان قلب را نیز نمایش میدهد. که برای بررسی عملکرد قلب و ریه در انتقال اکسیژن به اندامهای بدن مفید است.

چگونه از دستگاه پالس اکسی متر استفاده می کنند؟

برای استفاده از پالس اکسی متر، باید دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:

  • اگر از انگشتان برای اندازه گیری استفاده می کنید، هر گونه جواهرات یا لاک ناخن انگشت خود را بردارید.
  • مطمئن شوید که دستتان گرم، آرام و زیر سطح قلب باشد.
  • دستگاه را روی انگشت، لاله گوش یا پا قرار دهید.
  • دستگاه را روشن کنید و چند ثانیه صبر کنید تا نتایج روی صفحه نمایش ظاهر شوند.

نتایج شامل دو عدد هستند: اشباع اکسیژن (SpO2) و ضربان قلب (PR). اشباع اکسیژن نشان می دهد

که چه مقدار خون شریانی اکسیژن را حمل می کند. میزان طبیعی این عدد بین 94 تا 100 درصد

است. ضربان قلب نشان می دهد که قلب چند بار در دقیقه می تپد. میزان طبیعی این عدد بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه است.



پالس اکسیمتر چیست

شیوه ی تفسیر پالس اکسی متر

برای تفسیر پالس اکسی متر، باید به سه معیار توجه کنید:

این معیار نشان می دهد که چه مقدار خون شریانی اکسیژن را حمل می کند. میزان طبیعی این معیار بین 94 تا 100 درصد است. اگر کمتر از 90 درصد باشد، نشان دهنده کمبود اکسیژن در خون است و نیاز به اکسیژن مکمل دارد.

این معیار نشان می دهد که قلب چند بار در دقیقه می تپد. میزان طبیعی این معیار بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه است. اگر بیشتر یا کمتر از این بازه باشد، ممکن است نشان دهنده اختلالات قلبی یا عروقی باشد.

این معیار نشان می دهد که قدرت سیگنال نبض چقدر است. میزان طبیعی این معیار بین 0.02 تا 20 درصد است. اگر کمتر از 0.02 درصد باشد، ممکن است نشان دهنده ضعف سیگنال نبض یا اختلال در دستگاه باشد.

برای استفاده از پالس اکسی متر، باید دستگاه را روی انگشت، گوش یا شست پا قرار دهید و از حرکت دست خودداری کنید. بعد از چند ثانیه، دستگاه مقادیر SpO2، PR و PI را نمایش می دهد.

pr در پالس اکسی متر

Pulse Rate در پالس اکسی متر مخفف pr یا ضربان قلب است که نشان میدهد قلب چه تعداد بار در دقیقه میتپد.میزان ضربان قلب بستگی به سن، وزن، فعالیت بدنی و وضعیت سلامت دارد. میزان نرمال ضربان قلب برای بزرگسالان بین ۶۰ تا ۱۰۰ دفعه در دقیقه است. اگر میزان ضربان قلب خیلی بالا یا خیلی پایین باشد، ممکن است نشانه ای از اختلالات قلبی یا ریوی باشد.

pi روی پالس اکسی متر

(Perfusion Index) روی پالس اکسی متر مخفف شاخص پرفیوژن pi است که نشاندهندهٔ قدرت پالس در محل حسگر ست. Pi نسبت جریان خون ضربانی به جریان خون ساکن غیر ضربانی در بافت محیطی بیمار، مانند نوک انگشت، انگشت پا، یا لبه گوش است. مقادیر Pi از 0.02٪ برای پالس بسیار ضعیف تا 20٪ برای پالس بسیار قوی متغیر است. Pi میتواند تحت تاثیر عواملی مانند دما، فشار، رطوبت، تغییرات رنگ پوست و اندازه عروق قرار گیرد. Pi میتواند برای ارزیابی وضعیت عروقی، تشخیص اختلالات گردش خون، تنظیم میزان اکسیژن مکمل و انتخاب محل مناسب برای نصب حسگر مفید باشد.

اعداد روی پالس اکسی متر

اعداد پالس اکسی متر نشاندهندهٔ میزان اشباع اکسیژن خون و تعداد ضربان قلب هستند. میزان اشباع اکسیژن خون به درصد بیان میشود و نشان میدهد که چه مقدار از هموگلوبین خون با اکسیژن متصل شدهاند. میزان نرمال اشباع اکسیژن خون بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد است. تعداد ضربان قلب به دفعات در دقیقه بیان میشود و نشان میدهد که قلب چه تعداد بار در دقیقه میتپد. میزان نرمال ضربان قلب بستگی به سن، وزن، فعالیت بدنی و وضعیت سلامت دارد.

قیمت بهترین پالس اکسیمتر

انواع پالس اکسی متر

پالس اکسی متر یک دستگاه است که برای برخی از بیماری ها استفاده میشود. سه نوع اصلی پالس اکسی متر وجود دارد:

این نوع کوچک و قابل حمل است و معمولاً بر روی انگشت، شست، گوش یا بینی قرار میگیرد. این نوع بیشتر در اورژانسها و منازل مورد استفاده قرار میگیرد.

این نوع بزرگتر و ثابت است و معمولاً بر روی بالین بیماران بستری در اتاقهای احیا یا بخشهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع دقیقتر و قابلیت اتصال به سایر دستگاههای نظارتی را دارد.

این نوع برای اندازه گیری میزان اشباع اکسیژن خون نوزادان مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع میتواند بر روی کف دست یا پا یا انگشت شست پا یا دست قرار گیرد

پالس اکسی متر نوزاد

پالس اکسی متر نوزاد یک دستگاه است که میزان اشباع اکسیژن خون نوزاد را اندازهگیری میکند. این دستگاه می تواند برای نظارت بر سلامت قلب و ریه نوزاد در بیمارستان یا خانه مفید باشد. برخی از مواردی که ممکن است نیاز به استفاده از پالس اکسی متر نوزاد باشد عبارتند از:

  • نارسایی تنفسی نوزادان
  • عفونتهای ریوی
  • بیماریهای قلبی مادرزادی
  • آپنه خواب
  • مداخلات جراحی
  • حمل و نقل در مسافتهای طولانی

برای استفاده از پالس اکسی متر نوزاد، باید گیره دستگاه را به نوک انگشت دست یا پای نوزاد متصل کرده و منتظر باشید تا دستگاه نتیجه را نشان دهد. میزان نرمال اشباع اکسیژن خون نوزاد بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد است. اگر میزان اشباع اکسیژن خون نوزاد کمتر از ۹۰ درصد باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

پالس اکسی مترانگشتی

پالس اکسی متر انگشتی یک دستگاه کوچک و قابل حمل است که می تواند میزان اشباع اکسیژن و ضربان قلب را با قرار دادن روی انگشت اندازه گیری کند. این دستگاه برای مراقبت از بیماران مبتلا به بیماری های تنفسی، قلبی، یا آنمی مفید است. همچنین می تواند برای افرادی که ورزش می کنند یا در ارتفاعات زندگی می کنند، کاربرد داشته باشد.

پالس اکسی متر برای چه بیماریهایی استفاده مي شود؟

پالس اکسیمتر معمولاً برای نظارت بر سلامت افراد مبتلا به بیماری هایی که بر سطح اکسیژن خون تاثیر می گذارند، مانند آسم، بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)، پنومونی، سرطان ریه، کم خونی، حمله قلبی، نارسایی قلبی و بیماری قلبی مادرزادی استفاده میشود. پالس اکسیمتر میتواند به پزشکان و بیماران کمک کند تا تشخیص دهند که آیا روشهای درمانی موثر هستند یا باید تغییر دهند. پالس اکسیمتر همچنین میتواند برای ارزیابی توانایی فردی برای تحمل افزایش فعالیت بدنی و ورزش، یا برای تشخیص آپنه خواب استفاده شود.

اجاره دستگاه پالس اکسی متر

اگر شما به این دستگاه به صورت موقت نیاز دارید، می توانید از مراکز خدمات پرستاری یا فروشگاه های تجهیزات پزشکی آن را اجاره کنید. هزینه اجاره پالس اکسیمتر به مدت زمان، نوع و کیفیت دستگاه بستگی دارد. برای مثال، میزان اجاره دستگاه پالس انگشتی در منزل برای یک ماه می تواند بین 100 تا 200 هزار تومان باشد . البته این قیمت بدون نرخ تورم روزانه حساب شده است.

قیمت دستگاه پالس اکسی متر

قیمت این دستگاه بستگی به برند، مدل، کیفیت و قابلیتهای آن دارد. بر اساس نتایج جستجوی وب من، قیمت پالس اکسی متر در بازار ایران از ۱۰۵٫۰۰۰ تومان تا ۲٫۵۹۲٫۰۰۰ تومان متغیر است. برخی از مدلهای معروف و مورد استفاده پالس اکسی متر عبارتند از:

این مدل دارای نمایشگر رنگی، نمودار سیگنال قلبی، نشانگر میزان باتری و قابلیت خاموشی خودکار است. قیمت این مدل در فروشگاه اینترنتی دیجی کالا ۳۹۹٫۰۰۰ تومان اس

این مدل دارای نمایشگر رنگی، نمودار سیگنال قلبی، نشانگر میزان باتری و قابلیت خاموشی خودکار است. قیمت این مدل در فروشگاه اینترنتی ترب ۱۰۵٫۰۰۰ تومان است.

این مدل دارای نمایشگر رنگی، نمودار سیگنال قلبی، نشانگر میزان باتری، هشدار صوتی و شاخص پرفیوژن است. قیمت این مدل در فروشگاه اینترنتی میمد ۱٫۰۹۹٫۰۰۰ تومان است.

اجزای دستگاه پالس اکسی متر

این دستگاه از دو قسمت اصلی تشکیل شده است:

قسمتی است که به بخشهای مختلف بدن، مانند انگشت، شست، گوش یا بینی، وصل میشود. پروب دارای یک دیود منتشر کنندهٔ نور قرمز و مادون قرمز و یک گیرندهٔ نوری است.

قسمتی است که نتایج اندازه گیری را نمایش میدهد. مانیتور دارای یک نمایشگر رنگی، یک بلندگو، یک باتری و یک پردازنده است.

پالس اکسی متر با اندازه گیری میزان جذب نور قرمز و مادون قرمز توسط هموگلوبین خون، میزان اشباع اکسیژن خون و تعداد ضربان قلب را به درصد و دفعات در دقیقه نشان میدهد.

پروب پالس اکسی متر چیست؟

پروب پالس اکسی متر قطعه ای گیره مانند است که روی قسمتی از بدن مانند انگشت، گوش یا پا قرار میگیرد و میزان اشباع اکسیژن و ضربان قلب را با استفاده از نور مادون قرمز و قرمز اندازهگیری میکند. این روش غیرتهاجمی و سریع برای نظارت بر عملکرد تنفسی و قلبی بیماران استفاده میشود. پروب پالس اکسی متر معمولا به یک دستگاه پالس اکسی متر متصل میشود که نتایج را روی صفحه نمایش میدهد. برخی از دستگاههای پالس اکسی متر دارای پروب جداگانه نیستند و پروب آنها بر روی خود دستگاه قرار دارد. برای استفاده از پروب پالس اکسی متر، باید مطمئن شوید که پروب مناسب برای اندازه و شکل قسمت بدنی که قرار میگیرد باشد و همچنین پروب را به درستی محکم کنید.جمع بندی

دفترچه راهنمای پالس اکسی متر

دفترچه راهنمای پالس اکسی متر یک منبع مفید برای آشنایی با کارکرد و استفاده از این دستگاه است. پالس اکسی متر یک دستگاه است که برای اندازه گیری و بررسی بعضی از بیماری ها مورد استفاده قرار میگیرد. برای استفاده از پالس اکسی متر، باید دستگاه را روی انگشت، گوش یا شست پا قرار دهید و از حرکت دست خودداری کنید. بعد از چند ثانیه، دستگاه مقادیر SpO2، PR و PI را نمایش می دهد. این مقادیر باید در بازه های طبیعی باشند. در غیر این صورت، ممکن است نشان دهنده اختلالات تنفسی یا قلبی باشند.

بهترین مدل پالس اکسی متر

برای انتخاب بهترین مدل پالس اکسی متر، باید به چند عامل توجه کنید، مانند:

  • دقت و کیفیت دستگاه
  • قابلیت خاموشی خودکار
  • قابلیت نمایش شاخص نبض و نمودار پالس
  • قابلیت تنظیم نور و صدای آلارم
  • قابلیت شارژ و نمایش وضعیت باتری
  • قابلیت استفاده برای کودکان و بزرگسالان
  • قیمت و گارانتی دستگاه

بر اساس این معیارها، می توانید بین مدل های مختلف پالس اکسی متر که در بازار موجود هستند، انتخاب کنید.

پالس اکسیمتر بهترین مدل

پالس اکسی متر یک دستگاه است که میزان اشباع اکسیژن و ضربان قلب را با استفاده از نور مادون قرمز و قرمز اندازه گیری می کند. این دستگاه از دو قسمت پروب و مانیتور تشکیل شده است. پروب روی قسمتی از بدن مانند انگشت، گوش یا پا قرار می گیرد و نور را از طریق بافت ها و شریان عبور می دهد. مانیتور نتایج را به صورت درصد اشباع اکسیژن (SpO2) و تعداد ضربان قلب (PR) نمایش می دهد. میزان طبیعی SpO2 بین 94 تا 100 درصد و میزان طبیعی PR بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه است. اگر این مقادیر خارج از محدوده طبیعی باشند، ممکن است نشان دهنده اختلالات تنفسی یا قلبی باشند. برای استفاده از پالس اکسی متر، باید مراعات کنید که پروب مناسب برای اندازه و شکل قسمت بدنی که قرار می گیرد باشد و همچنین بین پروب و بافت ها مانعی مانند لاک، تتو، جواهرات و غیره وجود نداشته باشد.

اطلاعات بیشتر در مورد قیمت و خرید آنلاین دستگاه پالس اکسی متر و یا محصولات دیگر می توانید به منوی تجهیزات مصرفی پزشکی تجهیزات مبارزه با کرونا  مراجعه کرده و لیست بهترین پالس اکسی متر را بررسی کنید و یا با کارشناسان مجرب تجهیزگستران ابوریحان جهت بررسی های بیشتر تماس حاصل فرمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *