دانستنی های ارتوپدی

علت درد گردن چیست و بهترین گردنبند طبی برای درد گردن کدام است؟

علت درد گردن

علت درد گردن چیست؟ درد گردن یکی از مشکلات رایج در جوامع مدرن امروزی است و می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد داشته باشد. علل درد گردن می‌تواند شامل نشستن طولانی در موقعیت نامناسب، استفاده بیش از حد از تجهیزات الکترونیکی، فعالیت‌های ورزشی نامناسب و تنش‌های روحی و عصبی باشد. به منظور کاهش این دردها و بهبود وضعیت گردن، استفاده از گردنبندهای طبی به عنوان راهکاری موثر مطرح می‌شود. گردنبند طبی با ایجاد پشتیبانی و استحکام در ناحیه گردن، به کاهش درد و تسکین علائم مرتبط با مشکلات گردن کمک می‌کند.
مهمترین نقش گردنبندهای طبی ایجاد پشتیبانی مناسب برای عضلات گردن و جلوگیری از فشار غیرطبیعی بر روی مهره‌های گردنی است. با توجه به نوع درد و علائم مربوطه، می‌توان نوع مناسبی از گردنبند را انتخاب کرده و از آن بهره‌برداری کرد. در این مقاله، به بررسی انواع گردنبندهای طبی و کاربردهای آنها، تأثیر استفاده از آنها بر کاهش درد گردن و بهبود علائم مرتبط می‌پردازیم. همچنین، راهکارها و توصیه‌هایی برای استفاده بهینه از گردنبندهای طبی به منظور بهبود کیفیت زندگی و کاهش درد گردن مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

دلایل گردن درد به عوامل مختلفی بستگی دارد برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌باشد:

  • دیسک گردن
  • آرتروز
  • بیماری (روماتیسم مفصلی، آرتریت)
  • فشار عصبی

گردن درد عصبی یکی از مواردی است که ممکن است به علت استرس و یا شوک عصبی رخ دهد. برای درمان گردن درد عصبی، طب سنتی ، داروهای آرامبخش(استامینوفن، دیکلوفناک، ناپروکسن،ایبوبروفن ازجمله بهترین قرص های گردن درد هستند)، ماساژ و… توصیه میشود.

  • سفت شدن عضلات
  • فتق دیسک
  • آسیب دیدگی مانند تصادفات، شکستگی
درد پشت گردن نشانه چیست

برای درمان درد پشت گردن روش های متفاوتی وجود دارد. مهم ترین فاکتوری که برای درمان مورد تجویز قرار میگیرد تشخیص نوع درد است. روش های ساده مانند ورزش، کمپرس سرد و گرم، فیزیوتراپی، استفاده از قرص های ضد التهاب، ماساژ تا روش های پیچیده ای همچون تزریق و جراحی برای درمان گردن درد مورد استفاده قرار میگیرد. اینکه کدام یک از روش ها مناسب درمان است کاملا بستگی به نوع نیاز بیمار و شدت آسیب دارد.
یکی از روش های درمانی که در کنار سایر روش ها توسط متخصصین ارتوپد تجویز میشود استفاده از گردنبند طبی است.
گردنبند طبی: این روش یک روش غیر تهاجمی و ایمن برای درمان و پیشگیری از آسیب های گردنی است. ارتز گردن یا همان گردنبند طبی برای محافظت از مهره‌ی گردن و کمک به کاهش درد ستون فقرات گردن مورد استفاده قرار میگیرد.



بررسی انواع گردنبند طبی و کاربردهای آنها

در این بخش، به بررسی انواع رایج گردنبندهای طبی و کاربردهای آنها می‌پردازیم. گردنبندهای طبی به منظور بهبود علائم و کاهش دردهای گردن توسط ایجاد پشتیبانی و استحکام در ناحیه گردن طراحی شده‌اند. این گردنبندها می‌توانند به شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی وجود داشته باشند، به طوری که هر یک برای نیازهای خاصی مناسب باشد. در ادامه، به برخی از انواع گردنبندهای طبی و کاربردهای آنها می‌پردازیم:

این نوع گردنبند درمواقع آسیب خفیف و جزئی گردن و برای محافظت و ثابت نگه داشتن مهره گردن و کاهش درد به کار میروند.
برای افرادی که گردن آنها در اثر فعالیت زیاد دچار فرسایش شده و دچار درد در این ناحیه شده اند، گردنبند نرم میتواند مشکل آنها را حل کند. جنس این نوع از فوم نرم میباشد که داخل آن با لاستیک اسفنجی پوشانده شده است و به کمک چسبی که دارد میتوان میزان شل و سفتی آن را تنظیم کرد. این نوع گردنبند به نسبت گردنبند سخت ، حرکات گردن را کامل متوقف نکرده و تنها آن را کنترل میکند.

علت درد گردن سمت چپ

 کنترل حداقلی حرکات سر و گردن
 کاهش دردهای گرفتگی و عضلانی گردن
 کمک به بهبود ورم بوجود آمده
 درمان آسیب های مربوط به بافت نرم مانند لیگامان ها

برای بستن گردنبند نرم بدین صورت عمل میشود که، در حالی که چانه خود به موازات سطح زمین است، گردنبند را دور گردن خود قرار داده و چسب آن را طوری ببندید که فشار زیادی روی گردن قرار نگیرد و تنفس راحت باشد. درصورتیکه پوست شما با گردنبند اذیت میشود، میتوانید بین گردن و گردنبند خود یک پد پنبه ای بگذارید.

گردن بندهای طبی سخت عموما در دو نوع سخت چانه دار و بدون چانه با توجه به نوع نیاز بیمار طراحی و تولید میگردند که به خوبی میتوانند به روند بهبودی کمک کنند.جنس گردنبند سخت، از مواد پرسی با آستر پوشش دار متحرک که بصورت دو تکه بوده که یک بخش در عقب و یک بخش در جلو و بوسیله‌ی زیپ چسبی بهم متصل میشوند. قسمت بیرونی گردنبند از یک ماده سفت مانند پلاستیک و لایه درونی که در تماس با پوست است از یک لایه نرم مانند پد فومی تشکیل شده است.

از این نوع گردنبند درمواقعی که فرد دچار شکستگی مهره گردن شده و یا پس از عمل جراحی، دوره ریکاوری را باید پشت سر بگذارد استفاده میشود. این نوع گردنبند، به نسبت نوع نرم، گردن را تحت فشار بیشتری قرار داده و حرکات گردن را متوقف میکند.

علت گردن درد ناگهانی چیست

 کاهش دردهای ناشی از دیسک و آرتزوز
 مراقبت از گردن پس از عمل جراحی
 در زمان شکستکی استخوان گردن
 جابجایی مهره های گردن

یکی از انواع گردنبندهای سخت که درمواقع جابجایی و لغزش مغزه ها، جراحی های ستون فقرات مورد استفاده قرار میگیرد گردنبند فیلادلفیا است.
این بریس دارای دو قسمت بوده که روی گردن و روی قفسه سینه قرار میگیرد و موجب حفظ پایداری بیشتری برای بیمار میشود. همچنین در وسط این گردنبند یک فضای خالی جهت انجام عمل تراکستومی وجود دارد. این حفره سبب رد و بدل شدن راحتتر هوا داخل گردنبند میشود.

علت درد پشت گردن و شانه

برای بستن گردنبند سخت بدین صورت عمل میشود که؛
-ابتدا روی تخت یا سطح صاف دراز کشیده و قسمت جلویی گردنبند را ازسمت قفسه سینه تا بالا حرکت بدهید تا جایی که دقیقا زیر چانه قرار بگیرد.
-سپس بخش پشتی گردنبند را در پشت گردن بگذارید
زیپ چسبی را محکم ببندید.

این گردنبند دارای سه لایه بوده که با پمپ باد میشود و جهت کشش مهره های گردن کاربرد دارند. نحوه بستن گردنبند طبی بادی بسیار آسان بوده و شما میتوانید باتوجه به ارتفاع گردن خود، آن را باد کنید. از یکباره تخلیه کردن آن درهنگام استفاده خودداری کنید.
گردنبند پنوماتیکی کشش دهنده گردن( تراکشن گردن) با ایجاد ارتفاع مناسب و اعمال فشار روی گردن از دردهای تیر کشیدنی در ناحیه شانه و گردن جلوگیری کرده و درد را تسکین میدهد. همچنین مناسب برای جلوگیری از آرتروز گردن نیز میباشد.

علت درد پشت سر و گردن

چه زمانی باید از گردنبند طبی استفاده کنیم؟

اولین قدم برای استفاده از گردنبند، تشخیص نوع آسیب دیدگی و علت درد گردن توسط پزشک است و قبل از هرگونه تشخیص، استفاده خودسرانه آن به هیچ عنوان توصیه نمیشود.
بطور کلی استفاده از گردنبند فقط بصورت مقطعی و برای اصلاح راستای ستون فقرات و کاهش درد گردن میباشد و به دلیل ضعیف شدن عضلات گردن، به هیچ عنوان نباید برای مدت طولانی استفاده گردد. توجه داشته باشید که درصورت استفاده از گردنبند نامناسب و بدون مشورت با پزشک ممکن است صدمات زیادی به مهره های گردن وارد شود.

استفاده از گردنبند طبی برای تسکین درد دیسک گردن بسیار خوب است. اما میزان زمان استفاده از آن حدودا تا دو هفته باید باشد و پس از آن به طور متناوب در صورت فعالیت و یا کار با کامپیوتر میبایست بسته شود.
استفاده از گردنبند نرم تا زمان التیام درد در بازه زمانی 4 تا 6 هفته توصیه میشود.
پیشنهاد میشود از گردنبندهای سخت نهایتا تا 10 روز استفاده کرده و پس از آن حتما با پزشک مشورت کنید.

استفاده از گردنبد طبی در مواقعی که مشغول کاری هستید که احتمالا سر خم میشود توصیه شده و در بقیه موارد و هنگام خواب میبایست باتوجه به نظر پزشک و میزان آسیب دیدگی مورد استفاده قرار گیرد. بستن گردنبد موقع خواب نیز توصیه نمیشود. سعی کنید در طول روز بیش از حد 7-8 ساعت از گردنبند استفاده نکرده و تا زمانیکه به مرور درد گردن شما تسکین پیدا کند از آن استفاده کنید.

در بخش قبلی ما درباره انواع گردنبندهای طبی صحبت کردیم. در این بخش، به بررسی تأثیر این گردنبندها بر کاهش درد گردن و بهبود علائم مرتبط با آن می‌پردازیم. مطالعات و تحقیقات متعددی انجام شده است که نشان می‌دهد استفاده از گردنبند طبی می‌تواند موثر واقع شود و به تسکین دردهای گردن کمک کند.

استفاده از گردنبندهای طبی می‌تواند به کاهش دردهای گردن کمک کند. این گردنبندها با ایجاد پشتیبانی و استحکام در ناحیه گردن، می‌توانند فشار غیر طبیعی بر روی مهره‌های گردنی را کاهش داده و به عضلات گردن کمک کنند تا بهبود قوام و قدرت خود را بهبود بخشند. همچنین، با ایجاد یک حالت استحکام برای ناحیه گردن، این گردنبندها می‌توانند از تحریک‌های ناخواسته و ناشی از حرکات غیر مطلوب جلوگیری کنند که ممکن است منجر به درد و مشکلات بیشتری شود.

استفاده منظم از گردنبندهای طبی می‌تواند به بهبود عملکرد عضلات گردنی کمک کند. این گردنبندها با ایجاد پشتیبانی و استحکام در ناحیه گردن، عضلات را تحریک کرده و تقویت آنها را تسهیل می‌کنند. با تقویت عضلات گردن، فشار و وزن بیشتری که بر روی مهره‌های گردنی می‌آید، توسط عضلات جذب می‌شود و این می‌تواند به کاهش درد و بهبود عملکرد کلی گردن کمک کند.

گردنبندهای طبی می‌توانند بهبود پشتیبانی ناحیه گردن را فراهم کنند. با ایجاد یک حالت استحکام و پشتیبانی در ناحیه گردن، این گردنبندها می‌توانند بهبود قدرت ناحیه گردن را تسهیل کنند و از فشار غیر طبیعی بر روی مهره‌های گردنی جلوگیری کنند. این می‌تواند به افرادی که به علت ضعف گردن یا مشکلات دیسکی با مشکلات پشتیبانی مواجه هستند، کمک کند.

مهم است بدانید که استفاده از گردنبند طبی باید با دستورات و راهنمایی‌های پزشکی صورت گیرد. اندازه‌گیری صحیح گردنبند، استفاده مناسب از آن در زمان‌های مشخص و مدت زمان مناسب جهت استفاده از عوامل مهم در تاثیرگذاری استفاده از گردنبند طبی می باشند. همچنین، ممکن است در برخی موارد مشاوره و توصیه‌های فیزیوتراپیست یا متخصص توانبخشی نیز لازم باشد تا بهترین نتیجه از استفاده از گردنبند طبی حاصل شود.

دلیل گرفتگی گردن

در این بخش، توصیه‌ها و راهکارهای مربوط به استفاده از گردنبند طبی برای کاهش درد گردن را بررسی خواهیم کرد. این توصیه‌ها و راهکارها می‌توانند به شما کمک کنند تا از گردنبند طبی بهره‌وری مطلوبی ببرید و درد گردن را به حداقل برسانید.

برای استفاده موثر از گردنبندهای طبی، باید گردنبندی را انتخاب کنید که به نیازهای شما بیشترین تطابق را داشته باشد. در نظر داشته باشید که هر فرد ممکن است شرایط و نیازهای متفاوتی داشته باشد. برای مثال، اگر درد گردن شما به علت فشار غیر طبیعی بر روی مهره‌های گردنی است، گردنبندی که قوام عضلات گردن را افزایش داده و فشار را تسهیل کند، ممکن است برای شما مناسب باشد.

برای بهبود درد گردن و کاهش علائم مرتبط، باید گردنبند را به صورت صحیح و منظم استفاده کنید. رعایت دستورالعمل‌های تولیدکننده و راهنمایی‌های پزشکی در مورد استفاده از گردنبند می‌تواند به شما کمک کند. همچنین، باید به تعداد و مدت زمان استفاده متناسب با راهنمایی‌های پزشکی پایبند باشید.

استفاده از گردنبند طبی می‌تواند به تسکین درد گردن کمک کند، اما در بعضی موارد ممکن است نیاز به درمان‌های دیگری نیز باشد. در صورتی که درد گردن شما شدید است یا با استفاده از گردنبند بهبود چشمگیری نداشته اید، توصیه می گردد با پزشک خود مشورت کنید تا درمان‌های دیگری مانند فیزیوتراپی، تمرینات استرچینگ، یا داروهای تسکین درد را در نظر بگیرید.

برخی عادات نامناسب مانند نشستن طولانی در موقعیت نامناسب، استفاده بیش از حد از تجهیزات الکترونیکی، یا فعالیت‌های ورزشی نامناسب ممکن است به درد گردن منجر شوند. بررسی و اصلاح این عادات نامناسب می‌تواند بهبود قابل توجهی در وضعیت گردن شما ایجاد کند. بهتر است در صورت نیاز، با متخصصان مربوطه مانند فیزیوتراپیست یا مشاور حرفه‌ای صحبت کنید تا شما را راهنمایی کنند.

برخی تمرینات ورزشی می‌توانند به کاهش درد گردن کمک کنند. تمریناتی مانند تمرینات تقویت عضلات گردن و شانه، تمرینات استرچینگ و افزایش انعطاف‌پذیری، و تمرینات تقویت عضلات پشتی و شکمی می‌توانند به کاهش فشار و تنش در منطقه گردن کمک کنند. قبل از شروع هر برنامه ورزشی، بهتر است با پزشک یا مربی مشورت داشته تا تمریناتی را که برای شما مناسب هستند، تعیین کنند.

به گردن و بدنتان استراحت کافی بدهید. از استراحت مناسب در طول روز و خواب کافی در شب برخوردار شوید. همچنین، تکنیک‌های آرامش بخشی مانند ماساژ، تنفس عمیق، یوگا، و مدیتیشن را امتحان کنید تا به کاهش تنش و استرس کمک کنند.

در نهایت، توصیه می‌شود قبل از اتخاذ هر تصمیمی مرتبط با درمان و کاهش درد گردن، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما می‌تواند با توجه به وضعیت شما، تشخیص دقیق تری داشته باشد و راهنمایی‌هایی ارائه دهد که برای شما مناسب هستند. همچنین، اگر درد گردن شما شدید است یا بهبود چشمگیری ندارد، باید به موضوع نگاه جدی تری داشته باشید و در صورت امکان به متخصصان مراجعه کنید.پ

چه نکاتی را هنگام خرید گردنبند باید رعایت کنیم؟

نکات زیر در هنگام خرید یک گردنبند طبی مناسب ضروری است:

  1. برای خرید سایز مناسب خود ابتدا دور محیط گردن را اندازه گرفته و سپس با کمک جدول زیر اقدام به انتخاب سایز مناسب خود کنید.
جدول سایزبندی گردنبند طبی

توجه داشته باشید که بهترین گردنبند طبی، گردنبندی است که حرکات گردن را کنترل کرده و گردن را فیکس کند اما نباید زیاد شل یا زیاد تنگ باشد که فشار خیلی زیادی به گردن وارد کند.

برخلاف سایر اورتوزهای طبی که استفاده خودسرانه آن ممکن است زیاد خطر جدی نداشته باشد، گردنبد طبی از وسایلی است که حتما پزشک باید نوع آن را تجویز کند.

• از شستن گردنبندهای طبی داخل ماشین لباسشویی و چنگ زدن آن با دست به دلیل از دست رفتن الیاف داخلی آن خودداری کنید.
• برای خشک کردن گردنبند، سعی کنید زیر نور مستقیم آفتاب قرار نداده و در سایه خشک کنید.
• قسمت داخلی گردنبند(که در تماس با پوست است) را روزانه با آب و صابون و اگر گردنبند، دارای محافظ پلاستیکی است هفته ای یکبار با صابون تمیز کنید.

در نتیجه، استفاده از گردنبندهای طبی می‌تواند بهبود قابل توجهی در کاهش درد گردن و بهبود علائم مرتبط با آن به ارمغان بیاورد. تحقیقات نشان داده است که استفاده منظم و صحیح از گردنبندهای طبی می‌تواند عملکرد عضلات گردنی را بهبود داده و فشار غیر طبیعی بر روی مهره‌های گردنی را کاهش دهد. با انتخاب درست گردنبند طبی و تطبیق آن با نیازهای فرد، می‌توان از این تجهیزات بهره‌برداری بهینه کرده و نتایج مطلوبی در کاهش درد گردن و تسکین علائم آن داشت. همچنین، پیگیری درمان‌های دیگر مورد نیاز به همراه استفاده از گردنبند طبی می‌تواند بهبودی سریع‌تر و ماندگارتری را در بهبود کیفیت زندگی فرد ایجاد کند.
در نهایت، اصلاح عادات نامناسب مانند نشستن صحیح، استفاده مناسب از تجهیزات الکترونیکی و فعالیت‌های ورزشی متعادل نیز به عنوان راهکارهای همراه با استفاده از گردنبندهای طبی می‌توانند در بهبود درد گردن و ارتقای کیفیت زندگی مؤثر باشند. با توجه به این نکات، استفاده از گردنبندهای طبی به عنوان یک راهکار موثر در کاهش درد گردن و بهبود وضعیت عمومی گردن مورد توصیه است.

برای خرید گردن بند طبی مناسب کافی است از منوی تجهیزات خانگی، در تجهیزات ارتوپدی اقدام به ثبت سفارش انواع گردن بند نمایید.

درصورت نیاز به مشاوره بیشتر میتوانید با کارشناسان مجرب فروشگاه اینترنتی تجهیزگستران ابوریحان دیدن نمایید

گروه پژوهشی ، صنعتی ، بازرگانی تجهیز گستران ابوریحان  به عنوان یکی از به ‌روزترین فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه تجهیزات پزشکی می باشد . از پر فروش ترین محصولات این فروشگاه می توان به  : مچ بند دست ، کتف بند ، آرنج بند ، شکم بند ، قوزک بند پا ، گردن بند طبی ، زانو بند طبی و کمر بند طبی اشاره کرد .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *