پانسمان و تزریقات

آنژیوکت چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

با یکی دیگر از مطالب آموزشی تجهیز گستران ابوریحان که امروزه بسیار پر کاربرد است در خدمت شما کاربران عزیز هستیم. موضوع این هفته، آشنایی با آنژیوکت، انواع آن و آموزش زدن آنژیوکت می باشد. پیشنهاد میکنیم خواندن این مطلب را از دست ندهید.

آنچه در این قسمت می آموزید:

  • آنژیوکت چیست؟
  • کاربرد آنژیوکت
  • انواع آنژیوکت
  • نحوه ی جایگذاری آنژیوکت
  • نکات مهم استفاده

آنژیوکت چیست ؟

کاتتر عروق محیطی یا همان آنژیوکت، وسیله ای بسیار کاربردی و مهم در حوزه‌ی تزریقات در پزشکی می باشد. این محصول که به نام برانول نیز شناخته میشود دارای باله های نرم و انعطاف پذیر است. آنژیوکت ها کاربرد مختلفی دارند و عموما برای تزریق مایعات داخل عروق، جهت تزریق دارو و سرم درمانی، داروهایی که نیاز است به مدت زمان طولانی تزریق گردند به کار برده میشوند.

* نیدل یا همان سر سوزن: تیز و نازک و از جنس فولاد ضد زنگ بوده و به راحتی داخل ورید قرار میگیرد.

* محفظه تزریق دارو : دریچه‌ی ورود دارو می باشد که از این دریچه هر بار که لازم باشد میتوان مایعات و یا دارو را وارد کرد.

*مجرای اصلی: کاتتر یا مجرای اصلی پلاستیکی که از جنس تفلون است و پس از درآوردن نیدل داخل رگ میماند.

* باله های آنژیوکت : بصورت پروانه ای بوده و جهت راحتی در دست قرار گرفتن و جابجایی آنژیوکت تعبیه شده است.

*محافظ سر سوزن: برای جلوگیری از ایجاد میکروب روی سر سوزن تعبیه شده و از جنس پلی اتیلن می باشد.

ویژگی های آنژیوکت :

۱- روشی بسیار موثر در تزریقات مکرر است. با استفاده از آنژیوکت، تنها یک بار پوست سوراخ میشود و میتوان توسط آن به دفعات زیاد، تزریق داخل رگ را انجام داد. بنابراین از سوراخ شدن پیاپی پوست جلوگیری میشود.

۲- وسیله‌ای چند منظوره است که علاوه بر تزریقات، جهت خون گیری نیز به کار میرود.

۳- به جهت وارد شدن داخل رگ، دارو ها در مدت زمان سریعی وارد بدن شده و تاثیر میگذارد.

۴- برای بیمارانی که نمیتوانند بلع داشته باشند، سرم های غذایی توسط این وسیله صورت میگیرد.

انواع آنژیوکت:

آنژیوکت ها بر اساس رنگ کلاهی که دارند و طول متفاوت سوزنشان، به سایز های مختلفی تقسیم میشوند. نکته‌ی بسیار مهم این است که از هر کدام بنا بر جایگاه و هدفی که داریم باید استفاده شود. برانول ها، از بزرگترین سایز و رنگ کلاهک نارنجی شروع میشوند و در نهایت به کوچکترین سایز و رنگ کلاهک بنفش، خاتمه پیدا میکنند.

تقسیم بندی سایز آنژیوکت ها :

سایز بندی این کاتترها بر اساس مدت زمانی است که یک برانول میتواند ۱۰۰۰ میلی لیتر آب را از خود عبور دهد. به عنوان مثال، سایز ۱۴ به این معناست که ۱۴ دقیقه طول میکشد تا برانول، ۱۰۰۰ میلی لیتر آب نمک را عبور دهد.نازک و کلفتی سر سوزن، با شماره سایز آن رابطه عکس دارد. یعنی هرچه شماره‌ی سایز برانول بیشتر شود، مدت زمان عبور آب نمک کمتر و بنابراین میزان ضخامت سر سوزن کمتر میشود.

۱- آنژیوکت نارنجی G14:

کلفت ترین سایز برانول های موجود در بازار ، آنژیوکت نارنجی می باشد. به دلیل قطور بودن سوزن این محصول، آب نمک در کمترین مدت ( ۱۴ دقیقه ) به نسبت سایر آنژیوکت ها، از آن عبور میکند. برانول نارنجی در اکثر موارد در دامپزشکی و تزریق مایعات به دام مورد استفاده قرار میگیرد.‌

همچنین در افراد بالغ نیز تنها برای تزریق مایعات کلوئیدی که غلظت بالایی دارند و تزریق مایع به مقدار زیاد، به کار برده میشود‌. استفاده از این نوع برانول، با مقداری درد برای بیمار (به دلیل کلفت بودن آن) همراه خواهد بود. دارای قطر خارجی ۲/۲ میلی متر ، قطر داخلی ۱/۷ میلی متر و طول سوزن ۵۰ میلی متر می باشد.

۲- آنژیوکت خاکستری G16 :

بعد از آنژیوکت نارنجی، آنژیوکت خاکستری یا همان طوسی دارای بالاترین ضخامت است که جایگذاری آن در ورید با درد همراه است. دارای قطر خارجی و داخلی ۱/۷ و ۱/۳ میلی متر و طول ۵۰ میلی متر هستند. از این نوع برانول زمانیکه نیاز است حجم زیادی از مایعات تزریق شوند استفاده میشود.‌ برانول خاکستری و نارنجی فقط برای بزرگسالانی که رگ های قوی دارند میتواند به کار رود و برای کودکان مناسب نمی باشد.

۳- آنژیوکت سبز G18:

از آنژیوکت سبز اغلب در بخش های اتاق عمل بیمارستان که بیمار تحت عمل های جراحی سنگین قرار میگیرد استفاده میشود. همچنین برانول های سبز، برای انتقال خون نیز مناسب هستند. دارای قطر خارجی ۱/۳ میلی متر ، قطر داخلی ۱ میلی متر و طول سوزن ۳۳ تا ۴۵ میلی متر می باشد.

نکته: سه نوع برانول پزشکی شامل برانول نارنجی، برانول خاکستری و برانول سبز، از مواردی هستند که ضخامت بالایی دارند و برای جایگذاری نیاز به دقت بالا می باشند. چرا که هنگام ورود به رگ، با درد همراه هستند.

۴- آنژیوکت صورتی G20 :

دارای قطر خارجی و داخلی ۱/۱ و ۰/۸ میلی متر و با طول سوزن ۳۳ میلیمتر می باشد. بطور کلی از آنژیوکت آبی و صورتی استفاده ی بیشتری برای تزریق دارو ها میشود و با ضخامت مناسبی که دارند برای بزرگسالان و کودکان به کار میرود‌. آنژیوکت صورتی، همچنین جهت سرم درمانی و تزریق دارو های بیمارستانی، مورد استفاده قرار میگیرد.

۵- آنژیوکت آبی G22 :

برانول آبی، پر کاربردترین انواع برانول ها برای بزرگسالان، کودکان کم تحمل و مناسب برای سالمندانی است که رگ های باریک و نازکی دارند. آنژیوکت آبی دارای قطر خارجی و داخلی ۰/۹ و ۰/۶ میلی متر می باشد. از این نوع برانول جهت تزریق دارو و مایعات استفاده میشود و برای خونگیری و عملیات انتقال خون مناسب نمی باشد.

۶- آنژیوکت زرد G24 :

این نوع از آنژیوکت ها، ضخامت کمی دارد و مناسب برای کودکان می باشد. به ترتیب دارای قطر خارجی ۰/۷ و داخلی ۰/۴ میلی متر و طول سوزن ۱۹ میلی متر می باشد. از آنجایی که آنژیوکت زرد، مقدار کمی از مایع را میتواند انتقال دهد بنابراین برای تزریق مستقیم مایعات به ورید مناسب نیستند. بنابراین بیشتر برای مدیریت کردن انتقال دارو به کار برده میشوند.

۷- آنژیوکت بنفش G26 :

نازک ترین ضخامت سر سوزن را آنژیوکت بنفش دارد. به دلیل نازک بودن سر سوزن آن، بنابراین مدت زمان بیشتری(۲۶ دقیقه) به نسبت سایر آنژیوکت ها طول میکشد تا ۱۰۰۰ میلی لیتر آب نمک از آن عبور کند. از این نوع برانول، تنها در بخش NICU(مراقبت ویژه نوزادان) و رگ گیری نوزادان استفاده میشود. به ترتیب دارای قطر خارجی و قطر داخلی ۰/۵ میلی متر و ۰/۲ میلی متر می باشد.

نحوه‌ی استفاده و جایگذاری آنژیوکت‌چگونه است؟

ابتدا محل رگ گیری می بایست توسط پنبه و الکل ضد عفونی شود. سپس تورنیکه در قسمت فوقانی رگ بسته میشود. نیدل آنژیوکت را بطور اوریب به میزان ۰/۵ سانتیمتر وارد رگی کنید که از مفصل ها فاصله دارد. با مشاهده‌ی مقداری خون در محفظه‌ی شفاف آنژیوکت، نیدل را بیرون بکشید و کاتتر(قطعه پلاستیکی) را داخل رگ تا قسمت باله های پروانه ای برانول وارد کنید. در نهایت از چسب برانول جهت فیکس کردن آن استفاده نمایید‌.

نکته : سوزن آنژیوکت، به دلیل تیزی و نازک بودن آن هنگام ورود به رگ، درد زیادی وارد نمیکند. پس از درآوردن نیدل، قطعه‌پلاستیکی داخل رگ باقی مانده و هر بار که نیاز باشد تزریق انجام شود به کمک این لوله‌پلاستیکی و دریچه تزریق، دارو وارد بدن میشود. در نتیجه نیازی به رگ گیری مجدد نیست.

آنژیوکت یک فرایند است که در آن دارو یا مایع به وسیله‌ی سوزن و تزریق به بدن انسان می‌شود. این روش از زمان‌های قدیمی مورد استفاده بوده و به دلیل کارآمدی و سرعت در تاثیر گذاری، همچنان یکی از مهمترین روش‌های درمانی محسوب می‌شود.

مدت زمان استفاده از آنژیوکت بستگی به نوع بیماری یا مشکل پزشکی دارد. برخی از موارد نیاز به تزریق‌های مکرر دارند که باید به صورت منظم و بر اساس دستورات پزشک انجام شود. در این صورت، مدت زمان استفاده از آنژیوکت برای هر بیمار متفاوت است.

به طور کلی، مدت زمان استفاده از آنژیوکت به نوع ، مقصد ،روش و شرایط بیمار بستگی دارد. در برخی موارد، ممکن است فقط چند دقیقه طول بکشد، در حالی که در دیگر موارد ممکن است چندین ساعت یا حتی بیشتر طول بکشد. برخی از آنژیوکت ها میتوانند تا یک ماه در رگ باقی بمانند، اما برخی دیگر باید هر ۷۲ ساعت یا حتی زودتر تعویض شوند
عواملی مانند وضعیت آنژیوکت، نوع مایع تزریقی، عفونت محلی یا سیستمیک، واکنش های التهابی، و نیازهای بیمار می توانند بر مدت زمان استفاده از آنژیوکت تأثیر بگذارند

این فرآیند اغلب توسط پرستاران و پزشکان انجام می‌شود و نیازمند دقت و مهارت است .برای درآوردن سرم از آنژیوکت، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دستان خود را با آب و صابون بشویید و خشک کنید.
  • رابط ست سرم یا ست خون را از آنژیوکت جدا کنید.
  • یک پد الکلی را روی پورت یا دریچه تزریق آنژیوکت بگذارید و فشار دهید.
  • سوزن را از داخل کاتتر بیرون بکشید و دور بیندازید.
  • کاتتر را به آرامی از رگ خارج کنید و یک پد استریل را روی محل زخم بگذارید و فشار دهید تا خونریزی متوقف شود.
  • یک چسب یا بانداژ را روی پد استریل بچسبانید و مراقب باشید که عفونت یا التهابی در محل زخم ایجاد نشود.

لطفاً توجه داشته باشید که این فرآیند ممکن است بسته به شرایط خاص بیمار و نوع آنژیوکت متفاوت باشد. برای اطلاعات دقیق‌تر، بهتر است با پزشک یا پرستار خود مشورت کنید. همچنین، اگر بیمار در خانه دارید و می‌خواهید بخشی از امور درمانی را خودتان انجام دهید، می‌توانید از ویدئوهای آموزشی موجود در اینترنت استفاده کنید

نکات مهم هنگام خرید و استفاده از آنژیوکت :

۱- همانطور که گفته شد، استفاده از سایز درست آنژیوکت بسیار مهم است. پرستار باید بداند هدف از به کار گیری آنژیوکت چیست و طبق آن از سایز متناسب استفاده کند. استفاده ی نادرست از سایز برانول، علاوه بر ایجاد درد برای بیمار، میتواند سبب پارگی رگ نیز شود.

۲- مدت زمانی که یک برانول باید داخل رگ بماند حداکثر تا ۷۲ ساعت است. تعویض آن پس از زمان مذکور به جهت جلوگیری از عفونت ضروری می باشد.

۳- آنژیوکت ها وسایل کاملا استریل شده ای هستند. بنابراین تا زمانیکه میخواهید از آن استفاده کنید از بسته بندی خارج نکنید.

۴- هنگام ورود آنژیوکت به رگ، چند دقیقه صبر کنید.مشاهده ی علائمی مانند قرمزی و یا تورم ،به معنای اتصال نادرست آنژیوکت است.

۵- از خرید آنژیوکت هایی که بسته بندی مخدوش شده دارند، خودداری کنید. برای خرید این وسایل، سعی کنید از منابع معتبر مانند داروخانه ها و یا فروشگاه های تجهیزات پزشکی معتبر تهیه کنید.

فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی تجهیز گستران ابوریحان با داشتن سابقه کاری درخشان، همواره بر آن سعی داشته تا بهترین و با کیفیت ترین تجهیزات مصرفی پزشکی نظیر آنژیوکت را در سبد کالایی خود قرار دهد. شما میتوانید برای خرید آنژیوکت در سایز های مختلف و سایر محصولات، به این وبسایت مراجعه کنید‌.

از اینکه تا پایان این مطلب با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *