دانستنی های ارتوپدی

چند ساعت در روز از شکم بند استفاده کنیم، بررسی استفاده از شکم بند بعد از عمل هیسترکتومی


درد شکم یکی از دردهای نسبتا رایجی است که در طول زندگی بسیاری از افراد رخ میدهد و عموما به اسم دل درد رایج شده است. در این مقاله از تجهیزگستران ابوریحان به بررسی مشکلات ناشی از سیستم گوارشی و راهکار درمان آن پرداخته ایم پس تا پایان با ما همراه باشید. و اگر قصد خرید شکم بند را دارید، پیش از آن حتما این مطلب را بخوانید.


علت درد شکم چیست؟


از آنجایی که شکم، دارای ارگان های متعددی همچون معده، روده، کبد، کیسه صفرا، طحال و پانکراس است لذا بسیاری از دردهای شکمی ناشی از این اندام های سیستم گوارشی میشود.
1.ریفلاکس معده
2.سنگ صفراوی
3.سنگ کلیه
4.سندروم روده تحریک پذیر
5.زخم معده
6.آپاندیس

درمان مشکلات شکم چیست؟


معمولا مشکلات ناشی از درد شکم،پهلو و روده در مراحل ابتدایی زیاد جدی و خطرناک نیستند و ممکن است بر اثر سوءهاضمه، نفخ و یا گرفتگی عضلات بوجود آمده باشند که با استراحت اغلب بهبود پیدا میکنند. اما اگر میزان درد در طی چند روز زیاد شد میبایست با مراجعه به پزشک و دادن اطلاعات درمورد محل دقیق درد(منطقه راست شکم،داخل ناف، درد در قسمت سمت چپ) به تشخیص و درمان کمک کرد.
طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی مانند( عرق نعنا) از روش هایی است که از قدیم تا به حال برای درمان شکم درد و مخصوصا شکم درد کودکان تجویز شده است.
چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
زمانیکه درد خفیف به درد شدید تبدیل شد به طوریکه حالت تعادل نداشتید و یا نشستن برایتان دشوار شد و این درد با اسهال و استفراغ نیز همراه شد حتما به متخصص داخلی باید مراجعه کنید.

اگر درد مزمن باشد پزشک با گرفتن شرح حال از بیمار و بررسی وضعیت او معمولا شروع به تجویز داروهای ضد التهابی و آنتی بیوتیک کرده و درصورت عدم بهبودی و در مراحل حاد و پیشرفته تر از طریق آندوسکوپی،کولونوسکوپی وضعیت روده و معده بیمار را بررسی و اقدام به درمان میکند.
*درصورتیکه مشکلات بیمار وخیم باشد و پزشک تشخیص دهد، جراحی برای جلوگیری از انسداد روده، فتق و یا اندام های مخرب) تجویز میشود.
یکی از راهکارهای بسیار موثر که برای دردهای ناحیه شکم، لگن، کلیه و کمر مورد استفاده قرار میگیرد استفاده از شکم بند است.
شکم بند ها امروزه هم جنبه ی درمانی و هم جنبه زیباسازی مناطق شکم را پیدا کرده اند و در واقع با بستن آنها میتوان با یک تیر دو نشان زد.


چه زمانی از شکم بند طبی استفاده کنیم؟


همانطور که در قسمت فوق ذکر شد یکی از دلایل درد شکم میتواند گرفتگی عضلات باشد که معمولا با اسهال، یبوست و نفخ شکم همراه است. که در خانم ها میتواند همراه با قاعدگی و یا سقط جنین نیز باشد.
درمواقع مشکلات گرفتگی عضلانی که سبب درد در ناحیه شکم میشود ، بستن شکم بند میتواند موثر باشد.
در بسیاری از خانم ها درد شدید در ناحیه کمرشان ممکن است به دلیل ضعف در عضلات شکم بوده که این امر میتواند بخاطر التهاب در قسمت لگن و شکم و یا به دلیل مشکلات قسمتc باشد. همچنین در زمان نقاهت پس از عمل های جراحی مانند هیسترکتومی و یا عمل های دیگر که شکم برش داده شده و دچار دردهای زیادی شده است استفاده از شکم بند بسیار مناسب است.
این وسیله با حفاظت از عضلات پایین کمر و لگن و با وارد کردن فشار مناسب بر قسمت های میانی به حل مشکلات و مراقبت از عضلات کمک شایانی کرده و در بهبودی سریعتر کارامد است.


شکم بند طبی چیست؟

یکی از وسایل محافظت از ناحیه های میانی بدن شامل شکم، لگن، کلیه و کمر، شکم بند طبی میباشد. این شکم بندها و از جمله شکم بند لاغری با افزایش گردش خون و ایجاد تعرق باعث زیبایی و تناسب اندام شده و به تقویت عضلات و تسکین دردها و تورم های ناحیه شکم پس از عمل جراحی کمک شایانی میکنند.


فواید استفاده از شکم بند طبی چیست؟


 درمان آسیب های شکمی
 تقویت عضلات شکم
 حفظ زیبایی و کوچک کردن ناحیه شکمی
 برطرف کردن دردهای ناشی از گرفتگی کمر و پهلو
 جلوگیری از افتادگی شکم پس از عمل های جراحی
بطور کلی شکم بندهای طبی در انواع مختلفی تولید میگردند که از هرکدام باتوجه به موقعیت درنظر گرفته شده توسط پزشک استفاده میگردد که شامل موارد زیر است:

*شکم بند ساده کشی: از این شکم بند جهت حفاظت از ناحیه های کمر و شکم، جلوگیری از افتادگی شکم پس از زایمان، برطرف کردن درد ناشی از گرفتگی عضلات و حفظ تناسب شکم استفاده میشود. این شکم بندها در دو نوع ساده و پل دار تولید میشوند.

*شکم بند بارداری: یکی از ناراحتی های زمان بارداری، تغییر فرم و شکل ناحیه شکم و کمر میباشد که برای بانوان مسئله آزار دهنده ای میباشد. شکم بند بارداری به گونه ای طراحی شده تا علاوه بر حفظ جایگاه جنین ، به حمایت و محافظت شکم در زمان بارداری کمک کنند. در این شکم بندها قسمت جلویی بزرگتر از قسمت پشت بوده تا از بروز صدمه به جنین جلوگیری شود و از پشت بسته میشوند. همچنین بصورت کشی و چسبی بوده که با افزایش سایز شکم ، کش می آیند و از ماه اول بارداری تا آخر قابل استفاده هستند.

مزایای استفاده از شکم بند بارداری:
*کمک به کاهش درد در ناحیه کمر و شکم

  • کمک به توزیع وزن جنین در پشت و شکم
  • موثربودن در انجام فعالیت های روزانه و ورزشی
  • کاهش فشار بر روی عضلات و کمک به استراحت کردن عضله شکم و کمر
  • کاهش خستگی و کمک به تنفس راحت تر

شکم بند بارداری را از چه زمانی باید استفاده کنیم؟


برای استفاده از شکم بند بارداری باید باتوجه به دستور پزشک و نوع بخیه انجام شده عمل کنید اما بطور کلی میتوان گفت در:
در زایمان طبیعی پس از یک روز از گذشت زایمان میتوان از شکم بند استفاده کنید.
سزارین: به دلیل زخم ها و بخیه های به کار رفته در عمل سزارین تا بهبود این شرایط بهتر است حدود ۶-۷ هفته صبر کرده و سپس از شکم بند استفاده کنید.

*شکم بند لاغری: استفاده از گن های لاغری سبب جمع شدن فیزیکی معده و شکم شده و کم کم حجم این نواحی کاهش می یابد. لازم به ذکر است بهترین راه حل برای چربی سوزی این مناطق، استفاده از شکم بند و تمرینات ورزشی و هوازی میباشد. این شکم بندها میبایست در زیر لباس و دور شکم و پهلو بسته شوند و سپس توسط چسب های تعبیه شده میزان سفتی آن را تنظیم کرد. بطورکلی شکم بندهای لاغری به طور موقت میتوانند ظاهر شکم را کوچک تر از آنچه که هست نشان دهند اما برای داشتن تناسب اندام و لاغری همیشگی باید یک رژیم غذایی خوب را تنظیم کنید.


چگونه شکم بند لاغری باعث لاغرشدن میشود؟


این شکم بندها به دلیل اینکه از جنس نئوپرن یا الیاف مشابه آن مانند نایلون تشکیل شده اند بسیار کشسان بوده و با تحت فشارقرار دادن چربی های شکم و پهلو به آب شدن آن کمک میکنند. همچنین هنگامیکه شکم بند لاغری را میبندید، بدن به میزان بیشتری عرق کرده و باعث دفع شدن آب بدن میشود که همین امر در کاهش وزن موثر است.


چند نکته در مورد استفاده از شکم بند لاغری:


*شکم بند لاغری را در مدت زمان معینی در طول روز ببندید و از استفاده بیش از حد آن در شبانه روز به دلیل تشدید عوارض ناشی از آنها پرهیز کنید.
*به دلیل احتمال داشتن بروز مشکلات تنفسی سعی کنید از گن های لاغری، موقع خواب استفاده نکنید.
*هنگام بستن شکم بند، بهتر است روی یک لباس نازک بپوشید که احتمال بروز حساسیت های پوستی کاهش یابد.
*از بستن شکم بندهای لاغری که از جنس لاتکس یا لاستیک هستند هنگام تمرینات ورزشی خودداری کرده زیرا سبب کاهش چربی سوزی بدن میشود.
*گن ساعت شنی: این شکم بند یکی از گن های پرطرفدار در بین خانم ها میباشد که برای بانوانی که شکم های بزرگ دارند و میخواهند شکمشان صاف و تخت به نظر برسد مناسب است. این گن به دلیل ساخته شدن از الیاف لاتکس طبیعی و داشتن فنرهای تعبیه شده در آن به فرم دهی عضلات شکم و تعرق بالای بدن کمک میکنند.

*شکم بند پس از عمل جراحی لیپوساکشن: انجام عمل های جراحی زیبایی مانند لیپوساکشن که برای برداشتن چربی های اضافه ناحیه شکم صورت میگیرد ، سبب افتادگی و شل شدن عضلات ناحیه شکم و لگن میشود و زیبایی این منطقه را از دست میدهد. به همین منظوراستفاده از شکم بندهای مخصوص لیپوساکشن باتوجه به دستور پزشک توصیه میشود. این شکم بند ها کش مناسب و قابل تنظیم داشته و میبایست پس از عمل جراحی تا هفته سوم از آن استفاده کرد تا عضلات شکم به بهبودی و سفتی خود برگردند.

هنگام‌ خرید شکم بند طبی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟


۱-درست بودن سایزشکم بند: مهم ترین فاکتور خرید یک شکم بند کارآمد، مناسب بودن سایز آن است. شکم بندی موثر است که دقیقا استاندارد و اندازه درستی مطابق با دور شکم شما داشته باشد. برای این کار میتوانید با استفاده از جدول اندازه گیری که در ادامه به آن اشاره میکنیم سایز درست خود را تشخیص دهید.
۲-جنس مناسب: شکم بندی که میخواهید از آن استفاده کنید باید غیر حساسیت زا باشد و از نظر نوع پارچه مطلوب باشد. درصورت مرغوب نبودن جنس شکم بند، احتمال رخ دادن حساسیت های پوستی نظیر خارش و یا قرمزی وجود دارد.
۳- قابل تنظیم بودن و راحتی در استفاده: به دلیل اینکه ممکن است بخواهید تا مدت زمان زیادی حتی چندین ماه از شکم بند استفاده کنید پس باید راحتی در استفاده را از گزینه های مهم هنگام خرید قرار دهید.همچنین بهتر است شکم بندی تهیه کنید که با استفاده از بندهای متصل به آن میزان شل یا سفتی آن را مطابق شکم خود تنظیم کنید.
۴-قیمت شکم بند: باتوجه به اینکه شکم بندها انواع مختلفی داشته و هرکدام جنس، ساختار و برندهای مختلفی دارند، پس میتوانید هنگام خرید باتوجه به میزان بودجه و نوع نیاز، شکم بند ارزان یا گران انتخاب کنید.


چگونه هنگام خرید سایز شکم بند را درست انتخاب کنیم؟


ابتدا متر را از دور شکم بطوریکه روی ناف قرار بگیرد گذاشته و اندازه بگیرید و سپس عدد بدست آمده را در جدول زیر گذاشته و سایز مورد نظر خود را انتخاب کنید.

نحوه بستن شکم بند طبی:


*بطور کلی نحوه بستن شکم بندها باتوجه به نوع شکم بند، اینکه چسبی است یا بندی و یا دارای قزن است متفاوت است. اما برای بستن این گن ها باید روی زمین یا روی تخت دراز کشیده و سپس شکم بند را دور کمر خود قرار دهید و میزان شل یا سفتی آن را تنظیم کنید. توجه داشته باشید که شکم بند به هیچ عنوان نباید فشار زیادی روی عضلات شکم و پهلو وارد کند.
همچنین بعد از هربار استفاده بهتر است شکم بند با آب سرد شستشو گردد.
توجه : معمولا گن های طبی برای مدت زمان خاصی باتوجه به نظر پزشک استفاده میشوند و برای جلوگیری از وابستگی بهتر است در طول روز بیشتر از چند ساعت بسته نشوند.
سوالات رایج:

• علل درد شکم در مردان چیست؟


منشا درد شکم در مردان اغلب به خاطر سیستم گوارشی(یبوست، سندرم روده تحریک پذیر) و یا سیستم ادراری و تناسلی(سنگ کلیه و مجاری ادراری، مشکلات ناشی از بیضه مانند عفونت، ضربه و یا پیچ خوردگی) است. سرطان روده بزرگ که در مردان شیوع بیشتری دارد نیز میتواند از نشانه های درد در زیر شکم در آقایان باشد.


• علت درد شکم هنگام صبح چیست؟


مهم ترین علت درد صبحگاهی معده میتواند ناشی از نامناسب بودن غذای شب گذشته باشد. با این حال عوامل دیگری مانند نفخ شکم، فتق، مسمومیت غذایی، یبوست، گاز معده و مشکلات سیستم گوارشی از دلایل دیگر دل درد در اول صبح میباشد.

• علت درد شکم بعد از مدفوع چیست؟


بطور کلی عوامل مختلفی مانند بواسیر، یبوست، اختلالات گردش خون، التهاب روده و… در دردهای ناشی از پس از اجابت مزاج موثر هستند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *