پانسمان و تزریقات

ویبریل ( باند پنبه ای ) چیست و طریقه استفاده از آن چگونه است؟

احتمالا بسیاری از افراد در طول زندگی با شکستن اندام های بدن خود، روبرو شده اند. این مسئله که همراه با درد و ناراحتی است، می بایست توسط گچ گرفتن درمان شود.در این قسمت از مطالب آموزشی تجهیز گستران ابوریحان، به معرفی باند زیر گچ، کاربرد و نحوه استفاده‌ی آن می پردازیم. پیشنهاد میکنیم تا پایان با ما همراه باشید.

باند زیر گچ یا ویبریل چیست؟

باند زیر گچ که به نام باند ویبریل نیز شناخته میشود، از باند های پزشکی مورد استفاده هنگام گچ گرفتن می باشد. از آنجا که در عملیات گچ گرفتن، به دلیل مواد به کار رفته در گچ، اختمال خارش و حساسیت پوستی وجود دارد، لذا استفاده از باند ویبریل ضروری است.باند زیر گچ بطور مستقیم روی پوست قرار میگیرد و از ایجاد حساسیت و تورم به دلیل عدم تماس با پوست جلوگیری میکند. همچنین به دلیل اینکه گچ در صورت خشک شدن، امکان باز شدن به آسانی ندارد، بنابراین حتما باید از ویبریل استفاده شود. این باند از جنس پنبه خالص است و هیچگونه حساسیتی ایجاد نمیکند.

یک توضیح برای آشنایی بهتر با ویبریل:

ویبریل یک نوع باند پنبه ای است که برای پوشاندن و محافظت از پوست در زیر گچ استفاده میشود. ویبریل باعث میشود که پوست از خشکی، خارش، عفونت و زخم جلوگیری شود. ویبریل معمولا از پنبه ۱۰۰ درصد خالص تهیه شده و بسیار نرم و بادوام است
ویبریل غیر آبگیر بوده و باعث بروز حساسیت یا آزردگی و بثورات پوستی نمی‌شود. ویبریل اولین باند زیر گچ ارتوپدی تولید شده در ایران است
ویبریل قبل از گچ گیری روی اندام مورد نظر پیچیده میشود تا گچ به صورت مستقیم با پوست در تماس نباشد و از چسبیدن گچ به موهای بدن جلوگیری شود. ویبریل همچنین باعث میشود که گچ به خوبی به اندام بچسبد و فشار مناسب را به بافتها اعمال کند. ویبریل قابل استریل تحت ۱۳۴ درجه سانتیگراد پس از باز کردن پوشش سلفون میباشد. ویبریل در عرض های مختلفی مانند ۱۰، ۱۵ و ۲۰ سانتیمتر تولید میشود و برای اندام های مختلف مناسب است.

ویژگی های باند زیر گچ:

۱- در بسته بندی بهداشتی تولید و قابلیت استریل شدن توسط اشعه گاما را دارد.

۲- مقاوم در برابر نفوذ رطوبت و آب است.

۳- نرم و با دوام است.

۴- هنگام استفاده، چین نخورده و جمع نمیشود.

۵- از استحکام خوبی برخوردار است و با محافظت از منطقه‌ی آسیب دیده، سبب آرامش برای بیمار میشود.

۶- در محیط های خشک و مرطوب، مقاومت بالایی دارد.

۷- به راحتی میتوان آن را باز کرد.

۸- تهیه شده با دستگاه های پیشرفته و بدون دخالت دست

۹- دارای طول ۲۷۴ سانتی متر و ساخته شده در عرض های ۱۰ و ۱۵ و ۲۰ سانت

۱۰- از جنس صد درصد پنبه است و برای پوست هیچ حساسیتی ایجاد نمیکند.

مزیت استفاده از باند زیر گچ چیست؟

*همانطور که گفته شد، این باند هنگام عملیات گچ گیری، در زیر گچ قرار میگیرد. بنابراین از تماس مواد گچی روی پوست جلوگیری میشود.

  • * چسبندگی خوبی دارد
  • * به دلیل لطافت و نرمی آن، به توزیع فشار یکسان باند گچ در تمام قسمت های منطقه آسیب کمک میکند.
  • * استفاده از این محصول، از چسبیده شدن موهای پوست به گچ جلوگیری میشود.
  • * با بهره بردن از باند ویبریل، از سر خوردن و جابجا شدن گچ دور منطقه آسیب، ممانعت به عمل می آورد.

نحوه استفاده از باند زیر گچ چگونه است؟

ابتدا وسایل لازم جهت گچ گیری که شامل باند گچی، باند زیر گچ و آب است تهیه میشود. از انجام این کار قبل از گچ گرفتن باید توسط پزشک مطمئن شد و از گچ گرفتن در خانه و بطور خودسرانه پرهیز کنید. وضعیت بیمار را در حالتی راحت است قرار دهید.

ابتدا باند زیر گچ دور منطقه آسیب، به آرامی بسته میشود. از این باند با عرض متناسب با محل استفاده کنید. سپس باند گچی را در آب گذاشته تا کاملا خیس شود. آب های اضافی آن را بگیرید. باند گچی را روی باند ویبریل قرار دهید و منطقه آسیب دیده را جهت ثابت شدن گچ گیری کنید.

بدین منظور، خیال بیمار از ایجاد حساسیت، سوزش و خارش راحت میشود.

مقایسه باند گچی و باند زیر گچ:

باند گچی تشکیل شده از گچ ساختمانی که به نام کست( cast )هم میگویند می باشد و برای بی حرکت کردن و ثابت نگهداشتن عضو شکسته شده به کار میرود. باند گچی قابلیت شکل پذیری در انواع مختلفی را دارد. همچنین از این باند میتوان برای درمان رگ به رگ شدن و در رفتگی استخوان ها نیز استفاده کرد. باند گچی ارتوپدی در دو نوع باند گچی معمولی و باند گچی فایبر گلاس طراحی میشود. گچ فایبر گلاس، کم وزن تر و سبک تر بوده و برای بیمار راحتی بیشتری به همراه می آورد.

برای استفاده از باند گچی، کافیست آن را در آب غوطه ور کنید و اطمینات حاصل کنید که‌تمام قسمت ها خیس شده اند. سپس آن را از آب در بیاورید و فشار دهید.

باند زیر گچ از جنس پنبه که فاصله ای بین پوست و گچ ایجاد میکند و بدین ترتیب از خارش پوستی و حساسیت جلوگیری به عمل می آورد.

باند گچی یک نوع باند پزشکی است که برای بی حرکت کردن اندام های شکسته یا آسیب دیده استفاده میشود. برای استفاده از باند گچی، میتوانید از روش های زیر پیروی کنید:

  • ابتدا اندام مورد نظر را با یک باند زیر گچ یا ویبریل پوشانده و محافظت کنید. این کار باعث میشود که پوست شما از خشکی، خارش و عفونت جلوگیری شود
  • سپس باند گچی را به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه در آب ولرم یا اتاق خیس کنید و اضافه آب را از آن خارج کنید. این کار باعث میشود که باند گچی نرم و قابل شکل دهی شود
  • بعد از آن باند گچی را به طور محکم و یک نواخت دور اندام مورد نظر بپیچید. از اینکه باند گچی خیلی سفت یا شل باشد خودداری کنید. این کار باعث میشود که باند گچی به خوبی به اندام بچسبد و فشار مناسب را به بافتها اعمال کند.
  • در طول گچ گیری، باند گچی را با دست خود مدل کنید و هر گونه چین و چروک را از بین ببرید. این کار باعث میشود که باند گچی صاف و زیبا شود
  • بعد از اتمام گچ گیری، اندام را در یک وضعیت راحت قرار دهید و منتظر بمانید تا باند گچی خشک شود. این فرایند ممکن است بین ۵ تا ۴۵ دقیقه طول بکشد. این کار باعث میشود که باند گچی سفت و مقاوم شود

در صورت بروز چه علائمی پس از گچ گیری لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

۱- احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی در انگشتان

۲- تغییر رنگ پوست، کبود شدن پوست

۳- سخت شدن حرکت دادن انگشتان

۴- احساس درد شدید و فزاینده در منطقه آسیب

۵- احساس سوزش، تنگی و فشار بیش از حد

مراقبت های بعد از گچ گیری:

۱- تا زمانیکه گچ به طور کامل خشک نشده است، با آن راه نروید. باند های گچی معمولی بین ۲-۳ روز و گچ فایبر گلاس حدود یک ساعت خشک میشوند.

۲- باند زیر گچ را از داخل گچ در نیاورید.

۳- مراقب باشید منطقه شکسته شده، ورم نکند‌. همواره آن را بالا نگه دارید.

۴- همواره سعی کنید باند گچی مرطوب و خیس نشود. خیس شدن گچ میتواند سبب خراب شدن آن شود. برای استحمام، دور گچ را با پلاستیک بپوشانید و جلوی نفوذ آب را بگیرید.

کلام آخر:

هنگام شکستگی عضو، گچ گرفتن توسط پزشک تجویز میشود‌. برای این کار از باند گچی و برای جلوگیری از ایجاد خارش و حساسیت پوستی برای بیمار، از باند زیر گچ استفاده میشود. باند زیر گچ bpi یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین باند های موجود در بازار است که از کیفیت بالایی برخوردار می باشد.

شما میتوانید برای خرید باند زیر گچ (ویبریل) به فروشگاه اینترنتی تجهیز گستران ابوریحان مراجعه نمایید. همچنین میتوانید از سایر محصولات مراقبت از زخم و پانسمان نیز دیدن کنید.

از اینکه تا پایان با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم این مطلب مورد پسند شما کاربران عزیز قرار گرفته باشد.

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “ویبریل ( باند پنبه ای ) چیست و طریقه استفاده از آن چگونه است؟

  1. نرگس گفت:

    اگه باند را از تو گچ دربیاریم مشکلی داره؟

    1. admin گفت:

      بله باعث زخم شدن و حساسیت میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *