دانستنی های عمومی و پرستاری

تشک مواج چیست و چگونه باعث درمان زخم بستر می شود؟


یکی از مسائل و مشکلاتی که بسیاری از بیماران هنگام بستری در مدت زمان طولانی و یا افرادی که دچار دیابت شدید هستند، دچار آن میشوند زخم بستر است.
این عارضه که به چهار دسته تقسیم میشود میتواند بیماران را با مشکلاتی روبرو کند. در این مقاله به برسی راه درمان و پیشگیری از زخم بستر و انتخاب بهترین نوع تشک مواج پرداخته ایم. پس اگر قصد خرید یک تشک زخم بستر را دارید تا انتها با تجهیزگستران ابوریحان همراه باشید.


تشک مواج چیست و چگونه عمل میکند؟


تشک مواج یا همان تشک زخم بستر از دسته تجهیزات پزشکی مهمی هستند که در مواردی که فرد دچار زخم بستر شود و یا برای پیشگیری از آن باید از آن استفاده کند.
تشک مواج از یک تشک بادی از جنس پی وی سی و یک پمپ هوا تشکیل شده است که کمک میکند فشار وزن بیمار از یک قسمت برداشته شده و به قسمت های دیگر انتقال دهد. به این صورت فشار در یک نقطه برای مدت زیاد باقی نمانده و زخم تشکیل نمیشود.


زخم بستر چیست و چگونه رخ میدهد؟


زخم بستر به طور کلی در اثر نشستن و یا خوابیدن به مدت طولانی و بخاطر نداشتن فعالیت شکل میگیرد. علت این عارضه به این دلیل می باشد که در اثر فشار وزن در یک نقطه، خونرسانی به بافت ها کم میشود و زمانیکه این میزان خونرسانی به حداقل برسد و بسیار کم شود، باعث آسیب به بافت پوستی میشود و کم کم یک زخم شکل میگیرد. این زخم به طور عمده در نواحی استخوانی بدن که تجمع چربی کم بوده مانند، پشت کمر، پشت زانو و پشت شانه، پشت پا و مخصوصا در قسمت پاشنه و قوزک ، تشکیل میگردد.


چه کسانی مستعد ابتلا به زخم بستر می باشند؟


افرادی که مدت طولانی مجبورند خوابیده یا نشسته باشند
افرادی که به علت وجود بعضی بیماریها باید به مدت زیاد در تخت بمانند
افرادی که دائم در ویلچر هستند و مشکل حرکتی دارند
افرادی که بیماری های مزمن نظیر سابقه دیابت نوع ۱ دارند

برای پیشگیری از زخم بستر چه باید کرد؟


انجام مراحل زیر میتواند به پیشگیری و یا کنترل زخم بستر کمک کند از جمله:
۱-بیمارانی که قادر به تغییر وضعیت خود نیستند را در طی شبانه روز حداقل هر ۸ساعت یک بار جابجا کنید.
۲-دمای بدن بیمار و رنگ پوست را بررسی کنید. منطقه فشار نباید داغ باشد و برای کنترل رنگ پوست برای یک لحظه انکشت خود را کمی روی موضع فشار دهید وبردارید، باید سریع صورتی شود.


۳-ماساژ منطقه تحت فشار را بطور مستمر انجام دهید.
۴- ملافه تشک نباید خیس، چروک و لیز باشد که سبب سر خوردن بیمار شود. این عمل باعث ایجاد اصطکاک پوست و تشدید زخم میشود.
۵- بر روی زخم، نخوابید.
۶- در زمان خوابیدن به پهلو، سعی کنید فشار مستقیم بر روی استخوان لگن وارد نشود و با استفاده از یک بالش، فشار را از آن منطقه کم کنید.
۷- استفاده از یک تشک مواج ضد زخم بستر میتواند نگرانی های شما را از بابت تغییر وضعیت خود توسط خود و دیگران را برطرف کند. چراکه این وسیله بطور خودکار فشارها را از یک منطقه برداشته و به جلوگیری از ایجاد زخم کمک میکند.

انواع تشک مواج:

به طور کلی تشک های زخم بستر به دو دسته تخم مرغی(زنبوری) و سلولی تقسیم میشوند.

۱- تشک مواج تخم مرغی:

ساختار تشک مواج تخم مرغی مانند شانه تخم مرغ و یا لایه زنبور دارای پستی و بلندی هایی است. به همین جهت این تشک ها به این نام شناخته شده اند. ضد آب بودن، امکان انتقال و پخش فشار در تمام قسمت های تشک از ویژگی های این تشک ضد زخم بستر به شمار میرود.

از این تشک، صرفا جهت پیشگیری و یا احتمال ایجاد زخم بستر بر اثر مشکلات بیماری، بستری شدن و تحرک نداشتن استفاده میشود. برای کسانیکه میخواهند به صورت موقت و کمتر از یک سال استفاده کنند و هنوز زخم بستر به وجود نیامده، تشک مواج تخم مرغی توصیه میشود. لازم به ذکر است افرادیکه وزن متوسط و کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم دارند میتوانند از آن استفاده کنند.

۲- تشک مواج سلولی:

از نظر شکل ظاهری، این تشک ها شبیه به استوانه و سلول های کنار هم قرار گرفته هستند. ضخیم تر از نوع تخم مرغی هستند و برای درمان زخم بستر های شدید مورد استفاده قرار میگیرند.

از این تشک مواج برای افرادیکه دچار زخم بستر شده اند و یا نشانه هایی مانند قرمزی و لایه لایه شدن پوست ظاهر شده است استفاده میشود. هم چنین افرادیکه سنگین وزن هستند(بالای ۱۲۰ کیلو) و یا مجبورند مدت زمان زیادی مثلا چند سال و یا تا آخر عمر روی این تشک ها قرار بگیرند باید از این نوع استفاده نمایند.


برای خرید تشک مواج چه عواملی را باید در نظر بگیریم؟


۱-میزان سطح زخم بستر:

از آنجایی که یکی پارامترهای انتخاب تشک مواج شدت نوع زخم است لذا بهتر است قبل از آن درمورد انواع زخم بستر اطلاع داشته باشید. زیرا باتوجه به گرید زخم بستر میتوان تصمیم گرفت از چه تشکی باید استفاده کرد.


انواع زخم بستر:

زخم بستر در مرحله اولیه خفیف بوده اما میتواند به موقعیت وخیم نیز تبدیل شود که به ۴ دسته تقسیم میشود.

۱-نوع یک : در این نوع، بافت پوست سالم بوده و با فشردن انگشت بر روی آن، رنگ پوست به حالت صورتی شده و سریع سفید نمیشود. در این حالت احساس فشار بر روی منطقه بوجود می آید و زخم کوچک قرمزی شکل میگیرد

۲-نوع دو: در این حالت، لایه اولیه پوست ازبین رفته، التهاب و قرمزی تشکیل میشود. همچنین احتمال ایجاد تاول نیز وجود دارد.


۳-نوع سه: در این مرحله، زخم به بافت های عضلانی رسیده، زخم گود شده و چربی زیر پوست قابل مشاهده است. همچنین بافت های مرده به رنگ زرد به همراه عفونت بوجود می آید.

۴-نوع چهار: نوع شدید و عمیق زخم بستر در این مرحله بوجود می آید. جایی که از عمیق بودن زخم، میتوان بافت پوست مرده و خشک شده را دید. در نوع چهارم، زخم بستر به استخوان، عضله و تاندون نیز نفوذ کرده و قابل تشخیص است.

بنابراین افرادیکه دچار زخم بستر از گرید ۱ یا ۲ هستند باید از تشک مواج تخم مرغی و افرادیکه گرید ۳ و ۴ زخم بستر دارند باید از تشک مواج سلولی استفاده نمایند.


۲-میزان تحرک بیمار:

دراین مورد باید در نظر گرفت آیا بیمار هیچگونه تحرکی نمیتواند داشته باشد و یا تحرک اندکی دارد.


۳-میزان وزن بیمار:

بطور کلی هرچه وزن بیمار بیشتر باشد از تشک های باکیفیت بهتر و پیشرفته تر باید استفاده کرد. هم چنین برای وزن های بالای ۱۰۰ کیلوگرم باید از تشک مواج سلولی استفاده کرد و تشک مواج تخم مرغی مناسب نمی باشد.


۴-طول مدت بستری در تخت:

بسته به اینکه میزان مدت بستری کمتر از یک سال است یا تا آخر عمر، نوع تشک مورد نیاز متفاوت است.

تفاوت تشک بادی و تشک مواج چیست؟

تشک های بادی به طور معمول برای استراحت و خواب شبانه کاربرد دارند و نقشی برای بهبود زخم بستر ندارند. در حالی که تشک های مواج دارای لوله هایی برای گردش هوا در تمام نقاط بدن هستند و از ایجاد فشار بر روی یک نقطه جلوگیری میکنند.

سخن پایانی:

همانطور که گفته شد استفاده از تشک های ضد زخم بستر کمک شایانی برای پیشگیری و درمان زخم بستر میکنند. اینکه چه تشکی برای هرکس مناسب است کاملا بستگی به شرایط و وضعیت زخم بیمار دارد و قیمت آن نیز متفاوت است. پس قبل از اقدام به خرید آن حتما نکات مهم را قرائت کرده و سپس خرید نمایید.

از اینکه تا پایان با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “تشک مواج چیست و چگونه باعث درمان زخم بستر می شود؟

  1. محمد گفت:

    سلام.بعضی تشکهای سلولی قطر سلول 10 یا 11 سانت بعضی 8 یا7 سانت هست.دلیل خاصی داره؟مثلا افراد سبکتر قطرسلول کمتر باید باشه یا فرقی نمیکنه؟با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *