دانستنی های عمومی و پرستاری

علت تب بالا در بزرگسالان چیست و بهترین روش پایین آوردن تب بالا کدام است؟

تب کردن از نشانه هایی است که میتوان وجود یک عفونت و یا یک عامل در بدن باشد. از زمان شیوع و گسترش کرونا نیز یکی از علائم این بیماری، تب است.‌

در حالت کلی تب کردن، نشانه‌ی بدی نیست( نشان دهنده‌ی مقابله‌ی بدن با عموامل تب زا است) اما اگر همین تب کنترل نشود و پایین نیاید میتواند خطرناک بوده و باعث تشنج و مشکلات دیگر شود.

در این مقاله از تجهیز گستران ابوریحان قصد داریم به بررسی علت تب کردن و چگونگی پایین آوردن آن بپردازیم. پیشنهاد میکنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

تب چیست؟

به بالا رفتن دمای بدن از حالت نرمال ۳۷ درجه ، تب میگویند. فردی که تب میکند معمولا خود احساس گرما و حرارت بیشتر را تجربه میکند. اما لزوما هر گرمایی نشانه‌ی تب نیست.

تب کردن، نشانه‌ی بروز یک مشکل در بدن است و نباید آن را دست کم گرفت چرا که تب های بالا بسیار خطرناک و چه بسا تب ۴۴ درجه میتواند سبب مرگ شود.

زمانیکه عاملی در بدن بوجود می آید، سیستم ایمنی سعی میکند برای مقابله با این عامل، کنترل فعالیت میکروبها را با افزایش دمای بدن نشان دهد.

علت تب چیست؟

عوامل متعددی میتوانند سبب بالارفتن حرارت بدن شوند از جمله:

۱- عفونت:

متداول ترین علت تب، وجود عفونت به سبب ورود میکروب ها و ویروس ها در بدن است. ویروس ها، قارچ ها و باکتری ها هر کدام میتوانند روی اندام های خاصی از بدن اثر بگذارند.

این نوع تب معمولا جای نگرانی نیست و با مصرف داروهای ضد تب و آنتی بیوتیک ها درمان میشوند.

۲- تزریق واکسن:

از زمان کودکی نیز دیده اید که نوزادانی که تازه به دنیا آمده اند و برای زدن واکسن های کودکی به مراکز مراجعه میکردند نیز گاها با تب مواجه میشدند. تزریق برخی واکسن ها مانند دیفتری، کزاز، ذات الریه و حتی کرونا نیز میتوانند باعث بروز تب موقت شوند.

۳- برخی بیماری های التهابی:

بیماری های التهابی مانند التهاب مفاصل نیز میتوانند سبب بروز تب شوند.

۴- مصرف برخی داروها:

استفاده از برخی داروهای ضد تشنج، آنتی بیوتیک ها و فشارخون نیز میتوانند زمینه ساز تب شوند.

۵- سرطان و تومورهای بدخیم:

تومورها میتوانند جلوی فعالیت غده هیپوتالاموس که وظیفه‌ی تنظیم دمای بدن را دارد بگیرد. گاهی تومورها به نوبه‌ی خود عفونت میکنند و باعث تب میشوند.

چگونه بفهمیم تب داریم؟

لازمه‌ی اطلاع از وضعیت دمایی بدن خود، اندازه گیری دمای بدن است. این کار توسط تب سنج و یا ترمومتر صورت میگیرد. بنابراین توصیه میشود حتما یک تب سنج در خانه داشته باشید.

همچنین با توجه به اینکه یکی از علائم اصلی ویروس کرونا، تب است بنابراین باید یک تب سنج خوب در خانه داشته و در صورت بروز علائم، اندازه گیری را انجام دهید. طبق شواهد و نتایج اندازه گیری شده دمای بدن در حالت طبیعی بین ۳۶/۶ تا ۳۷/۲ درجه سانتی گراد است. چنانچه این دما بیش از این مقدار باشد، به عنوان تب شناخته میشود.

اینکه از کدام یک از تب سنج ها استفاده میکنید اهمیتی ندارد، اما اگر قصد دارید یک تب سنج برای خود تهیه کنید شما را با انواع آن به صورت مختصر آشنا میکنیم.

۱- تب سنج جیوه ای:

قدیمی ترین و ارزان ترین نوع تب سنح است که از زمان های قدیم تابحال نیز وجود داشته اند. مکانیزم این تب سنج بر اساس حرکت جیوه داخل شیشه که در زیر زبان و یا زیر بغل قرار میگیرد می باشد‌.

برای استفاده از تب سنج جیوه ای لازم است آن را با الکل ضدعفونی کرده و چند بار تکان دهید تا خط جیوه به عدد حدود ۳۵ درجه برسد. سپس تب گیر را زیر بغل(برای کودکان) و یا زیر زبان(بزرگسالان) بگذارید و پس از زمانی حدود ۳ دقیقه خارج کنید. خط جیوه روی هر عددی قرار گرفت نشان دهنده‌ی دمای بدن است.

۲- تب سنج دیجیتالی تماسی:

تب سنج های دیجیتالی نسل جدیدی از ترمومترها هستند که به علت خطرات احتمالی تب سنج های‌جیوه ای، جایگزین آنها شده اند. این ترمومترها در انواع تماسی، غیر تماسی و مادون قرمز طراحی و تولید میگردند.

یکی از مناسب ترین و با دقت ترین تب سنج های موجود در بازار، تب سنج های دیجیتال تماسی هستند. نحوه‌ی سنجش با این تب سنج ها بدین صورت است که در زیر زبان یا زیر بغل گذاشته میشود و پس از گذشت چند ثانیه، عدد درجه حرارت روی صفحه نمایش ظاهر میشود.

۳- تب سنج دیجیتال غیر تماسی:

به این ترمومترهای دیجیتالی، ترمومتر تفنگی نیز گفته میشود. نحوه‌ی استفاده از این تب سنج ها از راه غیر تماس و با اندکی فاصله با پیشانی است. از زمان شیوع ویروس کرونا، استفاده از این نوع ترمومترها افزایش یافته است.

راه های کنترل و کاهش تب:

پس از دانستن و اطلاع از وجود تب به وسیله‌ی تب سنج، لازم است روش های زیر به کار گرفته شود.

۱- پاشویه کردن:

یکی از ساده ترین و موثرترین راه های پایین آوردن تب، پاشویه کردن است. بدین صورت که پاها را درون لگن یا تشت گذاشته و از زانو تا پایین پا را با آب سرد و یا ولرم رو به سرد شستشو بدهید. این کار تا زمان پایین آمدن تب انجام شود.

۲- استفاده از داروهای تب بر:

تب تا ۳۸ درجه معمولا خطرناک نیست و با روش های گفته شده قابل پایین آمدن است. درصورتیکه دمای بدن به بالای ۳۸-۳۹ رسید لازم است داروهایی شامل استامینوفن، ایبوبروفن و… با دستور پزشک مصرف شود

۳- آشامیدن مایعات و نوشیدنی:

از آنجایی که تب میتواند آب بدن را کم کرده و سبب کم آبی بدن شود، لذا نوشیدن مایعات زیاد اکیدا توصیه میشود.

۴- استفاده از یک پارچه‌ی مرطوب و خیس:

پارچه ای را با آب سرد مرطوب کرده و در نواحی از بدن مانند روی شکم، روی پیشانی و زیر بغل قرار دهید. این کار را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و با کنترل دمای بیمار به صورت مرتب تکرار کنید.

نکته: به تب ۳۷/۵ تا ۳۷/۹ درجه تب خفیف گفته میشود. تب ۴۰ درجه به بالا نیازمند مراجعه سریع به مراکز درمانی و پزشک است.

شما میتوانید برای خرید ترمومتر دیجیتالی بیورر آلمان به وبسایت تجهیز گستران ابوریحان مراجعه نمایید.

کلام آخر:

همانطور که گفته شد بروز تب امروزه به عنوان یکی از علائم اولیه ویروس کرونا شناخته میشود. شناخت علائم کمک به‌پیگیری روند درمان و درمان سریعتر میکند. پس حتما توصیه میشود یک تب سنج درمنزل تهیه نمایید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *