پانسمان و تزریقات

تیغ جراحی (تیع بیستوری) چیست و هرکدام از انواع تیغ جراحی چه کاربردی دارند؟

در این مطلب از تجهیز گستران ابوریحان با معرفی یکی از ابزار های مهم جراحی به نام تیغ بیستوری در خدمت شما کاربران عزیز هستیم. پس اگر دوست دارید نکات مهمی در مورد این وسیله بدانید، تا پایان با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می آموزید:

تیغ بیستوری چیست؟

کاربرد تیغ بیستوری:

انواع سایز تیغ بیستوری:

نکات مهم هنگام خرید تیغ:

تیغ بیستوری چیست؟

تیغ جراحی یا همان تیغ بیستوری که اسکالپل نیز نامیده میشود، یک نوع تیغ بسیار برنده و تیزی است. در پزشکی و حتی در حوزه های دیگر نیز کاربرد دارد. تیغ جراحی از جنس آلیاژ ضد زنگ کربن و یا فولاد ساخته میشود و به علت ویژگی هایی که دارد هنگام اعمال جراحی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

به جهت حساس بودن جراحی های مختلف و عدم ایجاد عفونت لازم است کلیه‌ وسایل جراحی اعم از تیغ جراحی استریل باشند.

لذا این تیغ بصورت بسته بندی تک استریل شده تولید و سپس در یک بسته‌ی کامل قرار می گیرند. تیغ های بیستوری عموما به صورت یکبار مصرف هستند و می بایست از هر تیغ یک بار استفاده شود. البته تیغ هایی وجود دارند که تیغه قابل تعویض دارند و پس از کند شدن، مجددا آنها را میتوان تیز کرد. که عموما این نوع تیغ ها از رده خارج شده اند.

تیغ جراحی یا بیستوری یک نوع تیغ برنده است که برای برش بافتهای بدن در عملهای جراحی استفاده میشود. تیغ جراحی یکی از ابزارهای حیاتی در هر اتاق عمل است. این ابزار باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد که بتواند به درستی و به صورت ایمن از آن استفاده کرد. تیغ جراحی باید بسیار تیز و با کیفیت بالا باشد تا بتواند به درستی بافت‌های بدن را برش دهد و همچنین باید دارای مقاومت و استحکام کافی برای انجام عملیات‌های مختلف باشد.

تیغ جراحی اتاق عمل می‌تواند از جنس‌های مختلفی مانند استیل ضد زنگ یا کربن استیل ساخته شود که در اندازه ها و شکلهای مختلفی تولید میشودهر یک ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. برای مثال، تیغ جراحی استیل ضد زنگ دارای مقاومت در برابر زنگ زدگی و عفونت بیشتری است، در حالی که تیغ جراحی کربن استیل دارای تیزی بیشتری است.

استفاده از تیغ جراحی با کیفیت و مناسب بسیار حیاتی است زیرا از آن بستگی دارد که عملیات جراحی به درستی و به صورت ایمن انجام شود. همچنین، تعویض و استریل کردن تیغ جراحی نیز بسیار مهم است تا از انتقال عفونت به بیمار جلوگیری شود.

در نهایت، باید توجه داشت که استفاده از تیغ جراحی باید توسط افراد ماهر و متخصص انجام شود و همچنین باید با دقت و احتیاط بالا انجام شود تا از وقوع حوادث و مشکلات جدی جلوگیری شود.

کاربرد تیغ بیستوری:

*هنگام جراحی و برای ایجاد شکاف در قسمت های مختلف بدن * در دندانپزشکی و برای جراحی لثه *حجامت کردن بدن * در دامپزشکی * در حوزه صنایع دستی مانند منبت کاری که نیاز به حکاکی روی چوب است*هنگام کالبد شکافی

تیغ بیستوری چه ویژگی هایی دارد؟

۱- از مواد و متریال با کیفیت ساخته شده اند که تمامی استاندارد های لازم در آنها به کار گرفته شده است ۲-دارای سایز بندی متفاوت است که این ویژگی به پزشک این امکان را میدهد که با توجه به نیاز خود برای ناحیه مورد نظر از تیغ مخصوص همان قسمت استفاده کند ۳- بصورت استریل شده است و نیازی به استریل کردن قبل از استفاده ندارد ۴- تیغ های جراحی برای استفاده باید روی دسته های جراحی قرار بگیرند و سپس به کار برده شوند ۵- از تیزی و برندگی مطلوبی برخوردار هستند.

انواع سایز تیغ بیستوری:

به منظور راحتی هنگام استفاده و متفاوت بودن میزان صخامت پوست در قسمت های مختلف بدن، این تیغ ها در سایز بندی های مختلف طراحی می گردند. هرکدام از تیغ ها دارای شماره منحصر به فرد و کاربرد متفاوتی است. این تیغ ها بر اساس طراحی لبه‌ی آن شماره گذاری شده و از شماره های ۱۰ – ۱۱- ۱۵ شروع و تا شماره ۳۶ ساخته می شوند.

نکته : پرکاربرد ترین نوع این تیغ ها، شماره های ۱۰-۱۱ و ۱۵ می باشد. در شکل زیر، انواع سایز های اسکاپل ها قابل مشاهده می باشد.

تیغ بیستوری سایز ۱۰ : ظریف ترین تیغ جراحی بوده که ضخامت کم آن برای انجام کار هایی که نیاز به دقت و ظرافت بالا است مورد استفاده قرار میگیرد. از کاربرد این تیغ میتوان به اعمال کاشت مو ، حجامت و صنایع دستی و حکاکی اشاره کرد.

تیغ بیستوری سایز ۱۱ : یکی از پر کاربرد ترین انواع تیغ های جراحی، تیغ شماره ۱۱ می باشد. لبه‌ی نازکی دارد و برای ایجاد برش های سطحی روی پوست و شریان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تیغ بیستوری سایز ۱۲ : این تیغ با داشتن یک برآمدگی که قسمت تیز خود را در بر میگیرد، باعث شده علاوه بر متمایز بودن از سایر تیغ ها، ، پزشک تسلط بیشتری هنگام دست گرفتن آن داشته باشد و از آن برای انجام برش های حساس در قسمت های مختلف بدن و در دندانپزشکی استفاده کند.

تیغ بیستوری سایز ۱۵ : همانند تیغ شماره ۱۱، این تیغ جزء پر مصرف ترین و پر کاربرد ترین انواع تیغ ها در حوزه پزشکی محسوب میشود. تیغ شماره ۱۵ از ویژگی خاصی برخوردار است که آن، منحنی بودن لبه‌‌ی تیغ است.

این ویژگی سبب میشود برای انجام عمل هایی که نیاز است برش به صورت منحنی زده شود، بتوان از این تیغ کمک گرفت. ایجاد برش در اعمال جراحی چشم مانند جراحی پلک ، جراحی های قلبی عروقی و کرونر قلب و در دندانپزشکی نمونه هایی از کاربرد تیغ شماره ۱۵ به شمار میرود.

تیغ بیستوری شماره ۲۲: در قسمت هایی از بدن که ضخامت بیشتری دارد مانند ران ها از این تیغ استفاده میشود. همچنین برای انواع جراحی ها و کالبد شکافی نیز میتوان از تیغ شماره ۲۲ بهره گرفت.

تیغ بیستوری شماره ۲۴ : یکی دیگر از تیغ های مورد استفاده برای مناطق با بافت ضخیم، کالبد شکافی و دامپزشکی ها، تیغ جراحی ۲۲ است. این تیغ نسبت به تیغ شماره ۲۲، لبه‌ی گرد تری دارد.

دسته بیستوری چیست؟

تیغ های جراحی به خودی خود قابل استفاده نیستند و حتما برای استفاده باید بر روی دسته های مخصوصی به نام دسته اسکالپل یا دسته بیستوری تنظیم شوند. این دسته ها از جنس، استیل ضد زنگ، برنج یا آلیاژ کربن هستند و بر خلاف تیغ ها، قابلیت چند بار استفاده را دارند.

دسته بیستوری عموما در سایز های ۱ تا ۷ شماره گذاری میشوند که شماره ۴ و ۳ کاربرد بیشتری دارند‌ . تیغ های شماره ۹-۱۰-۱۱-۱۲-۱۴-۱۵ بر روی دسته بیستوری شماره ۳ و تیغ های شماره ۲۰ – ۲۱ -۲۲ -۲۳ -۲۴ بر روی دسته بیستوری شماره ۴ منطبق می شوند. دسته اسکالپل در دو نوع صاف و قلمی طراحی شده اند.

بطور کلی هرچه عمق ناحیه مورد نظر بالاتر رود، از تیغ و دسته‌ی بالاتری استفاده میشود که در اینصورت دسته‌ی تیغ نازک تر و بلندتر خواهد بود.

نحوه‌ی منطبق کردن تیغ بیستوری بر روی دسته‌آن چگونه است؟

در قسمت انتهایی تیع و دسته، یک شیار جهت منطبق شدن آنها باهم تعبیه شده است. دقت شود که برای جا انداختن تیغ در دسته، نیاز به یک پنس سوزنگیر نیز می باشد. سپس ابتدا قسمت کند و غیر بران تیغ را با سوزنگیر در دست بگیرید و به صورت موازی داخل شیار دسته قرار دهید. برای درآوردن تیغ نیز، انتهای آن را با پنس بگیرید و به جلو فشار دهید تا خارج شود‌.

به چه نکاتی برای خرید تیغ بیستوری و استفاده از آن باید دقت کنیم؟

۱- همانطور که گفته شد، تیغ های جراحی از جمله وسایل استریلی هستند که نیاز به استریل کردن مجدد ندارند. دقت کنید که تا زمانیکه نخواهید از تیغ استفاده کنید آن را از بسته خارج نکنید.

۲- از تیغ مناسب برای انجام عمل مورد نظر استفاده کنید. هر عملی نیاز به تیغ مخصوص به خود و دسته‌ی مورد نظر دارد. هماهنگی بین این دو را نیز باید در نظر بگیرید.

۳- تیغ های جراحی بسیار برنده هستند، هنگام کار با آن تمام دقت خود را به کار گیرید تا آسیبی به پوست خود یا دیگران وارد نشود‌.

۴- تیغ های بیستوری در برند ها و نشان های مختلفی تولید می گردند‌. به علت حساس بودن عمل های جراحی، از تیغی استفاده کنید که برند شناخته شده ای باشد. و تمام استاندارد های لازم در آن به کار برده شده باشد.

درحال حاضر از بهترین برندهای موجود در بازار میتوان به تیغ بیستوری موریس ، تیغ بیستوری های کات(hi-cut) و تیغ بیستوری سوان مورتون اشاره کرد.

برای خرید تیغ بیستوری موریس و تیغ بیستوری های کات میتوانید به فروشگاه اینترنتی تجهیز گستران ابوریحان مراجعه نمایید. همچنین میتوانید از سایر وسایل مصرفی پزشکی نیز دیدن نمایید.

سخن پایانی :

امروزه وسایل جراحی و انواع تیغ های جراحی کاربرد زیادی در پزشکی و حتی در صنایع دیگر مانند صنایع دستی پیدا کرده اند. اینکه از کدام سایز و کدام نوع استفاده شود بستگی به شخص استفاده کننده دارد‌. امیدواریم این مطلب، مورد پسند شما کاربران عزیز واقع شده باشد.

گروه پژوهشی ، صنعتی ، بازرگانی تجهیز گستران ابوریحان  به عنوان یکی از به ‌روزترین فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه تجهیزات پزشکی می باشد . از پر فروش ترین محصولات این فروشگاه می توان به  : مچ بند دست ، کتف بند ، آرنج بند ، شکم بند ، قوزک بند پا ، گردن بند طبی ، زانو بند طبی و کمر بند طبی اشاره کرد .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *