دانستنی های عمومی و پرستاری

نیدل طب سوزنی چیست ؟


این هفته با یکی دیگر از مقالات تجهیزگستران ابوریحان در خدمت شما هستیم. موضوع این هفته اثرات طب سوزنی و آشنایی با نیدل های آن است. از آنجایی که امروزه برای درمان بسیاری از دردها از طب سوزنی استفاده میشود پس شما هم اگر دردهایی مانند کمردرد، پا درد، گردن درد و… دارید پیشنهاد میکنیم تا انتها خواندن این مطلب را از دست ندهید .


ساز و کار طب سوزنی چگونه است؟


طب سوزنی از روش های درمانی موثری است که از زمان قدیم تا به حال وجود داشته و بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. این روش در بسیاری از کشورها به عنوان مکملی برای طب پزشکی به کار گرفته میشود.
اساس کار با طب سوزنی بدین صورت است که سوزن های بسیار باریکی در نقاط خاصی از بدن که بر روی گذرگاه های انرژی بدن قرار دارد فرو رفته میشود و درواقع با جبران کردن کمبود انرژی در اندام های بدن به درمان ریشه اصلی بیماری می پردازد.


طب سوزنی چگونه انجام میشود؟


مهم ترین نکته ای که باید درمان در روش طب سوزنی انجام شود، نقاط قرار گیری سوزن است. نقاط کلیدی طب سورنی شامل شانه، گردن،بازو، کمر، زانو، پایین پا ، بالای لگن، شکم و… است. این نقاط، نقاط اصلی هستند که باز شدن شریان انرژی بدن، درد تسکین پیدا میکند.
پس از پیدا کردن این نقاط، متخصص طب سوزنی، سوزن های باریکی را به عنوان یک شوک الکتریکی وارد این نقاط کرده و در مغز، هورمونی به نام اندروفین آزاد میشود که میتواند درد را تسکین دهد. تعداد جلسات طب سوزنی بسته به نوع بیماری متفاوت است اما در هرجلسه بین ۱۵ دقیقه تا یک ساعت متغیر است.

لوازم طب سوزنی یکی از ابزارهای مهم در طب سوزنی است که برای انجام درمان های مختلف استفاده می شود. این لوازم شامل سوزن های طبی، نخ ها و دیگر وسایل مورد نیاز برای انجام این درمان است.

سوزن های طبی که برای این نوع درمان استفاده می شوند، از جنس استیل یا آلیاژ های دیگری ساخته می شوند تا به راحتی در پوست فرد فرو برود و از عوارض جانبی جلوگیری کند. این سوزن ها به طور حرفه ای تیز شده اند تا به راحتی و بدون درد وارد پوست شوند.

نخ های مورد استفاده در طب سوزنی نیز باید از جنس با کیفیت و مرغوب باشند تا به راحتی در پوست فرد فرو بروند و به مدت مورد نیاز در آنجا بمانند.

برخی از لوازم طب سوزنی عبارتند از:

  • سوزن طب سوزنی: این سوزنها از جنس استیل یا برنج هستند و در اندازه ها و شکلهای مختلفی تولید می شوند. سوزن طب سوزنی باید دارای استاندارد و کیفیت بالا باشد و قبل از استفاده استریل شود
  • موکسا: این یک نوع گیاه دارویی است که با سوزاندن آن روی پوست یا سوزنها، می تواند گرما و انرژی را به بدن منتقل کند. موکسا میتواند به شکلهای مختلفی مانند سیگار، چسب، رول، کیک و غیره باشد
  • سید: این یک نوع دانه کوچک است که با چسب یا بند به نقاط مختلف بدن متصل میشود. سید میتواند از جنسهای مختلفی مانند گیاهی، مغناطیسی، طلا، نقره و غیره باشد. سید با فشار دادن به نقاط بدن، میتواند اثرات درمانی داشته باشد
  • دستگاه الکترواکوپانچر: این یک دستگاه برقی است که با ارسال جریان الکتریکی به سوزنها، می تواند اثرات طب سوزنی را تقویت کند. این دستگاه میتواند نوع، شدت و فرکانس جریان الکتریکی را تنظیم کند


سوزن های طب سوزنی چه مشخصاتی دارند؟


نیدل های طب سوزنی، نیدل های بسیار نازک و باریک، با قطر تا0.3تا 0.2 میلیمتر و تو پر هستند. این سوزن ها انعطاف پذیر و صیقلی هستند که ماده ای در آنها تزریق نشده و سوراخ در مرکزشان ندارند. همین مشخصاتش باعث میشود که سوزن های مورد استفاده در طب سوزنی با سوزن های تزریق متفاوت باشند و بر خلاف آنها هیچگونه احساس دردی برای بیمار بوجود نیاید.


از دیگر ویژگی این سوزن ها که باعث عدم حس درد میشود، روکش پلاستیک مانندی به نام هادی است که سبب میشود سوزن به سرعت وارد نقاط اصلی شده واز پوست(که تراکم عصب ها در این قسمت بیشتر است) زودتر رد شوند. جنس این سوزن ها معمولا از استیل ضدزنگ با قطرهای متفاوتی به اندازه ضخامت یک تار مو دارند.

انواع سوزن طب سوزنی بسیار متنوع هستند و هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. یکی از انواع معروف سوزن‌ها، سوزن‌های فولادی است که بسیار نازک و تیز هستند و برای فعال‌سازی نقاط خاص در بدن استفاده می‌شوند. این نوع سوزن‌ها به دلیل نازکی و تیزی آن‌ها، قادر به نفوذ به طور دقیق در نقاط مختلف بدن هستند و انرژی را به جریان می‌اندازند.

سوزن‌های پلاستیکی نیز یکی دیگر از انواع سوزن‌های طب سوزنی هستند که برای افرادی که از ترس از سوزن‌های فولادی رنج می‌برند یا برای استفاده در نقاط حساس بدن مناسب هستند. این سوزن‌ها نیز بسیار نازک و انعطاف‌پذیر هستند اما به دلیل مواد ساخته شده‌ی آن‌ها، قابلیت نفوذ کمتری دارند.

سوزن‌های طلا و نقره نیز برای درمان‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سوزن‌ها برای افزایش انرژی و تقویت سیستم ایمنی بدن مناسب هستند و برخی افراد به دلیل حساسیت به فلزات دیگر، از این نوع سوزن‌ها استفاده می‌کنند.

در نهایت، سوزن‌های طب سوزنی یکی از ابزارهای مهم در درمان سنتی چینی هستند و انتخاب نوع سوزن مناسب بر اساس نیاز و وضعیت فرد و توصیه‌ی متخصص طب سوزنی بسیار اهمیت دارد.
شش نوع سوزن طب سوزنی مدرن عبارتند از:

  • سوزن رشته ای: این سوزنها از جنس استیل یا برنج هستند و در اندازه ها و شکل های مختلفی تولید میشوند. این سوزنها معمولا در یک لوله راهنمای پلاستیکی قرار میگیرند که امکان وارد کردن دقیق و بدون درد سوزن را فراهم میکند
  • سوزن سه لبه: این سوزن که از نوع ضخیم است، در قسمت بدنه گرد و در ناحیه نوک حالت مثلثی دارد. از این سوزن با هدف فصد خون یا حجامت استفاده میشود
  • سوزن هفت ستاره یا شکوفه آلبالو: این سوزن دارای یک دسته و یک سر است که در آن هفت سوزن کوچک به شکل یک دایره قرار دارند. از این سوزن با ضربه زدن به پوست برای تحریک سطحی استفاده میشود
  • سوزنهای درون جلدی: این سوزنها بسیار کوچک هستند و با یک چسب به پوست متصل میشوند. از این سوزنها برای تحریک مداوم نقاط طب سوزنی استفاده میشود
  • سوزنهای پرس یا فشاری: این سوزنها دارای یک دانه کوچک هستند که با یک چسب یا بند به پوست متصل میشوند. از این سوزنها برای فشار دادن به نقاط بدن استفاده میشود


نکات مهم برای‌استفاده از نیدل های طب سوزنی


• یکبار مصرف بودن: این سوزن ها کاملا یکبار مصرف هستند و باید برای هربیمار و پس از هربار استفاده دور ریخته شوند. سوزن های یک بار مصرف و نو به دلیل تیز بودنشان، میتواند برای بیمار کاملا بی درد باشد.
• سالم و نو بودن آنها: اگر نیدل ها کج شده اند، کند و یا شکل ظاهری درستی ندارند به جهت امکان شکسته شدن در بدن، نباید استفاده شوند.


میزان فرو رفتگی و زمان فرورفتن سوزن در بدن چقدر است؟


بطور کلی استفاده از هر سوزن بنا بر عواملی مانند محل مورد درمان و سن بیمار می باشد. هرچه بافت مورد نظر عمیق تر و تراکم چربی بیشتری داشته باشد، میزان فرورفتگی بیشتر است. برای مثال در بافت ران، نسبت به بافت دست بیشتر باید فرو برود.

سوزن های طب سوزنی دارای قطر و طول های مختلفی هستند که از هرکدام باتوجه به نوع نقطه درمانی استفاده میشود. اما بطور کلی برای نواحی از بدن که نازک هستند مانند نواحی صورت، جمجمه، دست و گوش از سوزن های با قطر کم(0.10 تا 0.18 میلیمتر )، نواحی پر حجم بدن مانند باسن و ران از سوزن با قطر ضخیم(0.30 تا 0.50 میلیمتر) و در سایر نقاط بدن از سوزن هایی با قطر متوسط (.020 تا0.25 ) استفاده می گردد.

آیا طب سوزنی ترس دارد و همراه با درد است؟


برخلاف تصور افراد مبنی بر اینکه این روش درد دارد، باید گفت طب سوزنی از روش های بدون درد و خونریزی است که ممکن است برای جلسه اول به دلیل آشنا نبودن با فضای کار کمی استرس آور باشد. اما چون این سوزن ها نرم هستند و درد ناشی از ماده تزریقی را ندارند(برخلاف سوزن های تزریق) لذا جای نگرانی نیست.

در این روش فقط حس تحریک نقاط عصبی وجود دارد که این حس در بیشتر افراد شامل گزگزشدن، سوزش، کرختی و سنگینی است. این احساس ممکن است در مسیر بازشدن ماهیچه با بالا و پایین رفتن سوزن بیشتر شود. هرچقد میزان تحریک سوزن بیشتر باشد، نتیجه درمان بهتر است.

طب سوزنی برای درمان چه بیماری هایی استفاده میشود؟


در این قسمت میخواهیم با تاثیرات طب سوزنی که در درمان بسیاری از دردها و مشکلات موفقیت آمیز است آشنا شویم.


بطور کلی از این روش برای رفع بی خوابی، استرس، کنترل وزن و چاقی، مشکلات روحی و عصبانیت، تسکین دردهای مزمن، زیبایی پوست و بسیاری از موارد دیگر استفاده میشود. طب سوزنی با تحریک نقاط و آزاد شدن هورمون آرامش، میتواند استرس، پرخاشگری و مواردی از این قبیل را برطرف کند.

درمان سر درد:

طبق تحقیقات انجام شده بسیاری از افرادی که دارای مشکلات سر درد و میگرن بوده اند با استفاده از طب سوزنی بهبود پیدا کرده اند. در این روش، سوزن ها در قسمت بالای لگن و بازو فرو می رود و درد تسکین پیدا میکند.

درمان کمر درد:

یکی دیگر از دردهایی که با طب سوزنی جواب داده است رهایی از درد کمر است. با فرو بردن نیدل های طب سوزنی در قسمت پایین گودی کمر، پس از چندین جلسه و بطور مستمر، میتوانید درد کمر خود را درمان کنید.


3 .درمان زانو درد و آرتروز:

بسیاری از سالمندان که با مشکل آرتروز زانو مواجه اند از فیزیوتراپی استفاده میکنند که این روش علی رغم موثر بودن، یک روش موقتی است و پالس های فیزیوتراپی نمیتواند به طور کامل آن را درمان کند. طب سوزنی با وارد کردن سوزن در قسمت مفصل زانو میتواند به درمان این درد کمک کند.

درمان آسم:

آلرژی یکی دیگر از مواردی است که با کمک طب سوزنی میتواند بهبود پیدا کند. با ترشحات ناشی از واکنش های آلرژی با استفاده از طب سوزنی در طی چندین جلسه به کمک تقویت ایمنی بدن ، درمان میشود.

درمان گردن درد:

یکی از نقاط کلیدی طب سوزنی نقاط مفصل شانه و ران بوده که با کانال گردن و جمجمه نیز در ارتباط هستند. طب سوزنی میتواند عارضه گردن درد را تسکین دهد.

درمان چاقی:

به کار بردن روش طب سوزنی در کنار سایر روش های کاهش وزن مانند رژیم لاغری در کنترل و تناسب اندام بسیار تاثیر گذار است. در این روش با تحریک نقاط کلیدی مانند شکم و گوش، متابولیسم بدن بالا رفته و سبب افزایش چربی سوزی میشود. همچنین با تحریک دستگاه گوارش، به مرور کاهش اشتها نیز بوجود می آید.

کاهش درد دندان:

برای درمان درد دندان نیز این روش موثر بوده است. از آنجایی که دندان دارای کانال های انرژی بوده که با سایر کانال های بدن در ارتباط است، لذا طب سوزنی با وارد کردن سوزن در قسمت اطراف فک میتواند به تسکین دندان درد کمک کند.

طب سوزنی برای زیبایی صورت:

طب سوزنی برای صورت یک روش جوانسازی و زیباسازی پوست است که با وارد کردن سوزنهای ریز به نقاط خاص صورت، میتواند به تنظیم جریان انرژی و افزایش تولید کلاژن کمک کند. طب سوزنی برای صورت میتواند مزایای زیر را داشته باشد:

  • کاهش یا محو شدن خطوط یا چروک ریز پوست صورت
  • تراز شدن خطوط عمیق تر، مانند خط خنده، اخم و پیشانی و دور لب
  • موجب برطرف شدن غبغب میشود
  • در افرادی که پوست در حال شل شدن است، میتواند خط آرواره را مشخص و متمایز کند
  • افراد مبتلا به جای آکنه یا جوش و سرخ شدگی صورت تغییراتی رفع اثرات زخم را احساس میکنند
  • پوست لطیف و شاداب تر و بدون منافذ باز پوستی میشود
  • گونه ها صاف تر یا برجسته تر می شوند و در افرادی چاقی صورت با طب سوزنی ایجاد میشود
  • سفتی کلی پوست می تواند ثبات بیشتری داشته باشد
  • در صورتی که پوست صورت سرخ و برافروخته می باشد به طرز قابل توجهی این سرخی را کاهش خواهد داد
  • بهبود تعادل هورمونی و بهبود آکنه هورمونی
  • کند نمودن فرایند پیری
  • از بین بردن آثار استرس از صورت
  • بهبود سلامت کلی بدن
  • خلق نسخه زیباتری از شما

فواید طب سوزنی چیست؟


 درمان ترکیبی بسیار مناسب در کنار سایر روش ها
 برای افرادی که علاقه به استفاده از داروهای مسکن ندارند
 برای افرادی که بدنشان در مقابل داروهای شیمیایی جواب نمیدهد
 روشی بدون ضرر و اثرات جانبی کم به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی


خطرات این روش در مقابل فواید آن بسیار ناچیز است اما در مواردی اگر:
• نیدل یکبار صرف و استریل نباشد
• بیمار مبتلا به اختلال خونریزی دهنده باشد
• نیدل نو نباشد و کج باشد
• افرادی که دستگاه ضربان ساز قلب دارند نباید از طب سوزنی استفاده کنند
• خانم های باردار قبل از انجام با پزشک مشورت کنند
احتمال ایجاد خطر وجود دارد که خوشبختانه در طب سوزنی مدرن این موارد رعایت میشود.

طب سوزنی سر یکی از روش‌های درمانی است که برای تسکین و درمان انواع دردها و بیماری‌های مربوط به سر مانند سردرد، میگرن، سینوزیت، افسردگی، اضطراب، و اختلالات خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، سوزن‌های نازک و بی‌حس در نقاط خاصی از پوست سر یا نواحی دیگری از بدن که با سر ارتباط دارند، فرو کرده می‌شوند تا با تحریک سیستم عصبی، تعادل و گردش انرژی در بدن را بهبود بخشند. طب سوزنی سر می‌تواند باعث کاهش التهاب، ترمیم بافت‌های آسیب دیده، افزایش ترشح هورمون‌های مثبت، و کاهش استرس و اسپاسم عضلانی شود طب سوزنی سر باید توسط متخصصان مجرب و متعهد انجام شود و همچنین با رعایت اصول بهداشتی و استریلیزاسیون سوزن‌ها.

طب سوزنی یکی از شیوه‌های درمانی طب سنتی چین است که با استفاده از سوزن‌های نازک در نقاط خاصی از بدن، انرژی و تعادل بدن را تنظیم می‌کند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که طب سوزنی می‌تواند در درمان برخی از بیماری‌ها و اختلالات دستگاه گوارش مفید باشد. طب سوزنی با تحریک سیستم عصبی، ترشح اسید معده را کنترل کرده و به بهبود ترشحات گوارشی و متابولیسم دستگاه گوارش کمک می‌کند. البته برای انجام طب سوزنی باید از مهارت و تجربه متخصص آن اطمینان حاصل کرد و همچنین با پزشک مشورت کرد. طب سوزنی معده میتواند در درمان بیماریهای مختلف مانند زخم معده، سوزش معده، ورم معده، گاستروپارزی و غیره مفید باشد.


انواع طب سوزنی:
روش های جدیدتری از طب سوزنی وارد شده اند که استفاده از سوزن در آنها حذف شده است. این روش ها میتواند برای افرادی که ترس زیادی از نیدل های طب سوزنی دارند مفید باشد.
• طب سوزنی فشاری
• لیزرهای کم توان
• ماساژ


میزان هزینه طب سوزنی و تعداد جلسات چقدر است؟


طب سوزنی روشی نسبتا کم هرینه‌، کم خطر و با ریسک درمان بالا است که ضمن درمان مشکلات دیگر میتواند تنش ها، استرس ها و مشکلات روحی را تسکین دهد و حس شادی و نشاط را پس از انجام کار برای شما بوجود آورد.

تعداد جلسات عموما بین ۸ تا ۱۵ جلسه توصیه میشود. که البته برای بعضی افراد میتواند در یک جلسه و در برخی بیش از ۱۵ جلسه درمان انجام شود که این امر بستگی به نظر متخصص باتوجه به وضعیت و سن بیمار دارد. هزینه هرجلسه نیز حدود ۲۰ تا ۴۰ هزارتومان میتواند در نظر گرفته شود.


سخن پایانی

امروزه از طب سوزنی در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده میشود که به علت اثرات جانبی کم میتواند مکمل روش های پزشکی نیز باشد. شما میتوانید انواع نیدل های طب سوزنی باکیفیت و اصل را از فروشگاه تجهیز گستران ابوریحان تهیه نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *