دانستنی های ارتوپدی

درد آرنج و راهکار درمان درد آرنج تنیس بازان

همانطور که زانو نقش مهمی در حفظ و تعادل پا دارد، آرنج نیز در قسمت فوقانی بدن این نقش را ایفا میکند. امروزه درد در ناحیه‌ی آرنج به دردی شایع تبدیل شده که در صورت تشخیص علت آن، میتوان راه های درمانی زیادی را روی آن انجام داد.

در نطر داشته باشید استفاده و خرید آرنج بند به عنوان یک راهکار موقت درمانی جهت تسکین درد آرنج شما می‌تواند گزینه مناسبی باشد، اما جهت پیدا کردن منشا درد آرنج باید از پزشک متخصص کمک بگیرید.

بر همین منظور در این مطلب از تجهیز گستران ابوریحان قصد داریم به علت های درد آرنج و بهترین روش های درمانی آن بپردازیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

شایع ترین علت های درد آرنج:

مفصل آرنج که میتواند استخوان زیرین بازو و استخوان ساعد را دربرگیرد بطور عمده بر اثر ورزش و فعالیت های زیاد روزمره مورد آسیب قرار میگیرد.از شایع ترین مشکلات آرنج میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

۱-‌ تنیس البو یا آرنج تنیس بازان:

یکی از اصلی ترین دردهای این ناحیه که مربوط به استخوان خاجی میشود آرنج تنیس بازان است. نام گذاری این اسم به این علت است که از آنجایی که تنیس بازان با راکت فعالیت زیادی میکنند و ساعد و آرنجشان دائما در حال باز و بسته شدن است، لذا درد در ناحیه استخوان خاجی شیوع پیدا‌ کرده و التهاب پیدا میکند.

از این همین روی، افرادی که فعالیت زیادی با دستشان انجام میدهند و عضلات در حال کار زیادی هستند مانند افرادیکه با رایانه زیاد کار میکنند،‌معلمانی که زیاد روی تخته مینویسند و… در معرض این آسیب دیدگی هستند.



۲-شکستگی آرنج:

شکستگی استخوان زند زبرین و زند زیرین که ممکن است بر اثر ضربه‌ی شدید مانند تصادف به وجود آید از دیگر علت های درد آرنج است که همراه با درد شدید است.

۳- آرتروز آرنج:

شاید این اسم را نسبت به آرتروز گردن و یا آرتروز زانو کمتر شنیده باشیم. اما حقیقتا آرتروز آرنج نیز همانند بقیه آرتروزها به دلیل فرسایش و کهولت سن رخ میدهد. در این خصوص غضروف بین سه استخوان آرنج از بین رفته و باعث کشیده شدن آنها روی هم میشود.‌ این علت نیز با یک درد کهنه و همیشگی همراه خواهد بود.

۴- سندرم تونل کابیتال:

در زیر آرنج عصبی وجود وارد که از کانالی به نام کابیتال عبور میکند. در اثر فشار زیاد روی این عصب، علاوه بر درد، مشکلاتی مانند بی حسی و گزگز شدن پدیدار میشود. این درد از ناحیه‌ی آرنج شروع شده و به ساعد تا دست نیز کشیده میشود.

راه های درمان درد آرنج:

قبل از هرچیز باید بدانید که با ایجاد درد در آرنج، نباید کارهای سنگین و یا برداشتن اجسام سنگین را انجام دهید. بهترین درمان درد، استراحت کردن و فرصت دادن به آرنج است.

۱- انجام تمرینات تقویتی:

تمرینات کششی و قدرتی هستند که برای درمان درد آرنج به کار میروند. این تمرینات باعث چرخش و کشش مچ دست شده و میتواند روند توان بخشی را سرعت دهد. در صورت نداشتن دمبل یا وزنه، میتوانید بطری آب معدنی را پر از آب کرده تا سنگین شود و از آن استفاده کنید.

۲- استفاده از کمپرس سرد:

اگر درد به علت التهاب به وجود آمده باشد، گذاشتن کیسه یخ روی موضع و ماساژ دادن با آن میتواند در تسکین درد موثر باشد.



۳- فیزیوتراپی:

فیزیوتراپی که همزمان میتواند شامل ماساژ، تمرینات ورزشی و گرما و سرما درمانی باشد از دیگر راهکار های درمانی درد آرنج است.

۴- بستن آرنج بند طبی:

یکی از بهترین و موثرترین راه های درمانی، استفاده از آرنج بند طبی است. محدود کردن فعالیت عضلات دست و استراحت دادن به آرنج باعث بهبودی و ترمیم بافت های آسیب دیده میگردد. بنابراین درد به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد. میزان مدتی که باید در طول روز آرنج بسته شود بسته به تجویز پزشک است. اما بهتر است حدود ۳-۴ ساعت بسته شود.

۵- تزریق کورتون:

اگر هیچکدام از این روش ها جواب نداد، تزریق داروهای استروئیدی و کورتون تجویز میشود. درد با این تزریق به طور چشمگیری کاهش می یابد.

انواع آرنج بند طبی:

۱- تنیس البو ساپورت:

همانطور که گفته شد بیماری تنیس البو یا آرنج تنیس بازان یکی از اصلی ترین علت های درد در این ناحیه است. محصولی به نام آرنج بند تنیس البو جهت درمان این عارضه طراحی گردیده است.

این وسیله با قرار گرفتن در استخوان خارجی آرنج و ناحیه اپی کندیل، التهاب و درد این قسمت را بهبود می بخشد.

برای بستن این آرنج بند بدین صورت عمل میشود که ابتدا نقطه‌ی آسیب را با مالش دست پیدا کنید. بریس را داخل دست کرده و تا ساعد بالا بیاورید. بندهای بریس در قسمت پایین بازو قرار دهید. پد فشاری را دقیق روی نقطه‌ی پیدا کرده گذاشته و چسب ها را ببندید.

۲- آرنج‌بند نئوپرن:

آرنج بند نئوپرن یکی از انواع ساپورت های آرنج است که کاربرد زیادی در بهبود رگ به رگ شدن، التهاب و یا کشیدگی تاندون دارد. محصولی بسیار نرم ک سبک است که به فرد اجازه‌ی انجام فعالیت های روزانه را داده و فقط حرکات را کنترل میکند. تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود. این آرنج بند هنگام فعالیت های ورزشی نیز قابل استفاده است و فشار اضافی روی مفصل وارد نمیکند. نئوپرن بودن این نوع از آرنج بند از ویژگی های مثبت آن نیز به شمار میرود.

نئوپرن از جمله الیاف کشسانی و سازگار با پوست بوده که گرما را در خود نگهداشته و گردش خون را افزایش میدهد.



همین امر باعث استراحت کردن بیشتر آرنج، گردش بیشتر هوا و بهبودی سریعتر میشود.

از دیگر انواع آرنج بند میتوان به آرنج بند ورزشی، آرنج بند فوتسال و والیبال اشاره کرد.

نکات قابل توجه:

– از آنجایی که آرنج باید دقیقا روی پوست قرار گیرد لذا مهم است که جنس آن مرغوب و ضدحساسیت باشد.

– الیافی مانند نئوپرن کاملا سازگار با پوست هستند و خارش و حساسیت ایجاد نمیکنند.

موارد استفاده از آرنج بند طبی:

۱- کاهش درد و تورم

۲- کاهش التهاب تاندونی

۳- جلوگیری از آسیب های ورزشی

۴- حمایت از آرنج در ضمن اجازه حرکت به آرنج

۵- کشیدگی و رگ به رگ شدن

بطور کلی این وسیله سبک و راحت بوده، اجازه حرکت را به آرنج میدهد و با گرم کردن منطقه آسیب دیده به روند بهبودی کمک میکند.



درمان درد آرنج در خانه :

بسته به علت بروز درد در آرنج ممکن است بتوانید این درد را در منزل و بدون نیاز به پزشک تسکین دهید . استفاده از کیسه یخ روی آرنج می‌تواند به تسکین درد کمک کند. یخ را در یک کیسه پلاستیکی بگذارید و آن را به آرنج خود بچسبانید. این کار را چند دقیقه (حدود 15-20 دقیقه) هر 2-3 ساعت یک بار انجام دهید. در نظر داشته باشید که برای هرگونه اقدام درمانی لازم است به آرنج خود استراحت دهید و از انجام هرگونه فعالیتی که می‌تواند سبب تشدید با بروز مجدد درد در آرنج شود، بپرهیزید. سعی کنید با تمرینات مختصر ورزشی عضلات این قسمت را تقویت کنید تا با قویتر شدن عضلات فشار از روی مفصل برداشته شود و به مرور درد در قسمت آرنج دست از بین برود. اگر التهاب سبب بروز درد شده باشد استفاده از داروهای مسکن ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن توصیه می شود.

درمان درد آرنج

کلام آخر:

تشخیص درد آرنج پس از معاینات و با انجام عکس برداری و MRI تعیین میگردد. در صورت درمان این عارضه معمولا تا کمتر از سه ماه درد حاد با موفقیت بهبود می یابد. و در صورت تبدیل شدن به درد مزمن بین ۳ تا ۶ ماه روند درمانی به طول خواهد کشید.

در پایان خوشحال‌میشویم سوالات و تجربیات خود را در زمینه درد آرنج با تجهیز گستران ابوریحان و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *