دانستنی های ارتوپدی

تشک برقی چیست؟ آشنایی با فواید و عوارض و بهترین نوع تشک برقی

از آنجایی که زمان زیادی از عمر آدم ها با خواب میگذرد، لذا داشتن خوابی راحت و با آسایش امری بسیار مهم است. برای داشتن خوابی راحت، گرم و نرم ابزارهایی میتواند سبب ایجاد حسی خوب و خوابی دل انگیزتر باشد. یکی از این ابزارها، تشک برقی است که در فصل زمستان نیز بسیار دلچسب است.

اگر قصد خرید تشک برقی را دارید با ما همراه باشید تا شما را با تشک برقی و مزایای آن آشنا کنیم.

تشک برقی چیست؟

از نظر ظاهری شبیه تشک های معمولی هستند. در واقع تشک برقی وسیله ای است که با در اختیار داشتن سیم که از آن جهت اتصال به پریز برق استفاده می شود، به تولید و پخش گرما میپردازد. اگر در نظر دارید که از این وسیله استفاده کنید، باید بدانید که پس از اتصال آن به برق باید به مدت کوتاهی صبر کنید تا تشکچه مورد نظر شما گرم شود و سپس از فواید آن برای گرم شدن و تسکین درد استفاده کنید.


مطالعه بیشتر: اگر درد آرنج شما را کلافه کرده است ، برای رهایی از این درد مطلب درد آرنج را بخوانید.


مزایای استفاده از تشک برقی:

۱- کاهش هزینه های گاز مصرفی:

استفاده بیش از اندازه انرژی باعث افزایش در صورت حساب برق و گاز می شود. روشن بودن دائم بخاری در شبانه روز می تواند هزینه هایتان را به شکل زیادی افزایش می دهد. استفاده از تشک برقی به دلیل مصرف کم برق و کم نمودن سیستم های گرمایشی خانه مثل بخاری سبب کم شدن هزینه های مصرفیتان می شود.

۲- کمک به درمان دردهای عضلانی:

 تشک های برقی با گرم کردن بدن، سبب افزایش جریان خون در بدن به حد خوبی می شوند. بهتر شدن جریان خون باعث آرامش عضلات می شود.در ضمن تشک برقی کمک می کند که دردهای بدن به اندازه زیادی کم شود.

از مهم ترین حسن های تشک های برقی در قیاس با هرگونه وسیله گرمایشی مثل بخاری در این می باشد که تشک های برقی، گرما را به عضلات وارد می کنند. این حرارت کمک می کند که درد، اسپاسم، خستگی و…. مرتفع شود. این تشک ها می توانند انرژی الکتریکی را تبدیل به گرما کنند و به وسیله آن می شود دما را به قسمت های مشخصی از بدن از منتقل کرد.


مطالعه بیشتر: تسکین درد کتف ناشی از افتادگی شانه ، مطلب درد شانه را بخوانید


هنگام خرید یک تشک برقی خوب به چه نکاتی باید دقت کرد؟

معمولا برای خرید هر وسیله رعایت نکاتی ساده می تواند به انتخاب و خریدی مطمئن برای شما تبدیل شود. در نظر گرفتن این نکات نه تنها در انتخاب و خرید تشک برقی بلکه در تمامی خریدهای شما نیز می تواند موثر باشد.

  • در انتخاب تشک برقی حتما به امکانات آن توجه کنید. وجود هر نوع امکانات خاص می تواند برای شما خیلی مفید باشد و یا برعکس
  • در انتخاب تشک برقی به سایز آن دقت کنید. انتخاب سایز مورد نیاز شما یک موضوع ضروری است.
  • در انتخاب تشک برقی به قابلیت شستشو توجه نمایید. قابلیت جدا شده لایه رویی و شسته شدن آن می تواند به نظافت شما کمک کند.
  • همچنین توجه به نکاتی مانند:تایمر، خاموشی خودکار، کنترل درجه حرارت و مواد به کار رفته در ساخت آن میتواند حائز اهمیت باشد.

مطالعه بیشتر: برای تسکین درد زانو ، مطلب درد زانو را بخوانید.


مصرف برق تشک برقی :

مصرف برق تشک برقی بستگی به اندازه و نوع تشک برقی، تنظیمات دما، و مدت زمان استفاده از آن را دارد. در ادامه می‌توانید تخمینی از مصرف برق تشک برقی را محاسبه کنید:

  • توان تشک: توان تشک برقی مهمترین عامل در مصرف برق آن است. تشک‌های برقی معمولاً توان مشخصی (به وات) دارند که روی تشک نوشته شده است. برای مثال، یک تشک برقی با توان 100 وات در حالت عادی مصرفی به اندازه یک لامپ ساده را دارد .
  • تنظیمات دما: مصرف برق تشک برقی به دمایی که تشک تنظیم شده است بستگی دارد. اگر تشک برقی به دمای بالا تنظیم شود، مصرف برق بیشتری خواهد داشت.
  • مدت زمان استفاده: مدت زمانی که تشک برقی در حال استفاده است نبر مصرف برق این وسیله تاثیر مستقیم دارد. اگر تشک را برای مدت زمان طولانی روشن نگه دارید، مصرف برق بیشتری داشته خواهد شد.

برای محاسبه مصرف برق تشک برقی، از رابطه زیر استفاده می‌کنند:

مصرف برق (کیلووات‌ساعت) = توان (وات) × زمان (ساعت)

به عنوان مثال، اگر یک تشک برقی با توان 100 وات را به مدت 8 ساعت در حال استفاده داشته باشید، مصرف برق آن برابر با:

مصرف برق = 100 وات × 8 ساعت = 800 وات-ساعت یا 0.8 کیلووات-ساعت.


مطالعه بیشتر: اگر احساس درد در قوزک پای خود دارید، مطلب درد قوزک پا را بخوانید.


سایز مناسب تشک برقی:

اینکه تشک برقی را برای چه موضعی نیاز دارید، به انتخاب شما کمک خواهد کرد. تشک های برقی ابعاد متنوعی دارند و از سایزهای کوچک که برای مواضع کوچکتر تا سایزهای بزرگ مثلا 60 در 150 که برای گرم کردن همزمان کمر و پاها مورد استفاده قرار می گیرد مناسب است. استفاده از تشک با سایز بزرگتر از نیاز پیشنهاد نمی گردد. چرا که علاوه بر بی مورد گرم شدن سایر مواضع، هزینه های شما را نیز افزایش می دهد.

روش شستن‌ تشک برقی چگونه است؟

ابتدا ریموت کنترلی و سیم های برق را از تشکچه جدا کنید. اطمینان حاصل کنید که کلیه المنت ها درجای خود باشند و سپس به آرامی داخل ماشین لباسشویی قرار دهید. مایع لباسشویی به میزان کم ریخته و در دور ملایم ماشین بگذارید. در صورتیکه با دست میخواهید تشکچه را شستشو دهید، آن را در آب سرد به مدت ۱۵ دقیقه خیس کنید. کمی مایع ریخته و بدون مچاله کردن و تا کردن آن را آبکشی کنید. سپس در هوای آزاد خشک گردانید.


مطالعه بیشتر: اگر احساس درد در مچ دست خود دارید، مطلب درد مچ دست را بخوانید.


سوالات متداول:

۱- تشک برقی برای چه افرادی مناسب نیست؟

با این که همه‌ی افراد میتوانند از این وسیله استفاده کنند اما ترجیح بر این است که کودکان زیر ۵ سال و بانوان باردار در سه ماهه اول بارداری از تشک برقی استفاده نکند. همچنین افرادی که مشکل در گردش خون دارند و یا دیابت دارند بهتر است با نظر پزشک از آن استفاده کنند.

۲- آیا استفاده از تشک برقی برای بانوان باردار خطر دارد؟

شدت گرمای این تشک ها به حدی نیست که بتواند به ستون فقرات جنین آسیبی وارد کند. اما با این حال پزشکان توصیه میکنند در سه ماهه اول بارداری همه‌ی احتمالات در نظر گرفته شود و دمای بدن مادر از ۳۹ درجه توسط تشک های برقی بالاتر نرود.

۳- آیا تشک های برقی معایبی هم دارند؟

بدیهی است که هر وسیله میتواند مزیت ها و معایبی برای خود داشته باشد‌‌ . تشک های برقی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. سوختگی و برق گرفتگی نیز از معایب این وسیله است که البته احتمال وقوع آن کم است. همیشه سعی کنید این وسایل برقی را از فروشگاه ها و برندهای معتبر تهیه نمایید.

از بهترین برندهای تشک برقی میتوان به تشک برقی بیورر، نرمینه، امسیگ و… اشاره کرد.

سخن پایانی:

امروزه تشک ها و تشکچه های برقی نقش مهمی از نظر درمانی و کاهش درد های عضلانی در ضمن گرمای لذت بخش پیدا کرده اند. در هنگام استفاده از این تشک ها نکات ایمنی را باید در نظر گرفت.‌

امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. از اینکه تا پایان با تجهیز گستران ابوریحان همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *