بهداشت زنان و زایمان

کاپ قاعدگی چیست و طرز استفاده از آن چگونه است؟

کاپ قاعدگی، راهی جدید و پایدار برای مدیریت قاعدگی زنان، یکی از مسائلی که همواره کنار خانم ها می باشد، قاعدگی است. از سختی های این دوره همانقدر می توان گفت که علاوه بر درد در این دوران، استفاده از نوار بهداشتی مسئله ای آزار دهنده است. مشکلات استفاده از نوار بهداشتی مانند: پس دادن به لباس، جذب کم و عوامل دیگر سبب شد تا محصولی روی کار بیاید که بتواند این مشکلات را حل کند.

در این مقاله، به بیان مهم ترین نکات در خصوص استریلایزر کاپ قاعدگی، نحوه انتخاب سایز کاپ قاعدگی، انواع کاپ قاعدگی، عوارض استفاده از کاپ قاعدگی و همینطور نکاتی در مورد خرید کاپ قاعدگی، قیمت کاپ قاعدگی و بهترین برند کاپ قاعدگی خواهیم پرداخت.

با معرفی کاپ قاعدگی در این مقاله از تجهیز گستران ابوریحان در خدمت شما هستیم. پیشنهاد میکنیم خواندن این مطلب را از دست ندهید.

کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ یا همان فنجان قاعدگی وسیله ای از جنس سیلیکون، پلاستیک یا لاستیک بوده که برای زمان پریودی خانم ها طراحی شده است. این کاپ، جایگزین نوار بهداشتی در این دوران است و درون واژن قرار میگیرد.

کاپ پریودی در مقایسه با تامپون‌ها و پد‌ها، راه حلی پایدارتر به حساب می‌آید. زیرا قابل استفاده مجدد بوده و تولید کمتری از زباله را به دنبال دارد. همچنین، کاپ قاعدگی قابلیت جذب بیشتری نسبت به تامپون و پد داشته و عملکرد طولانی‌تری دارد.

تفاوت کاپ پریودی با نوار بهداشتی و تامپون در این است که کاپ، خون های خارج شده از بدن را جمع کرده و در خود نگهداری میکند و پس از پر شدن تخلیه میگردد. در حالیکه نوار و تامپون تنها خون را جذب میکنند. مدت زمان باقی ماندن کاپ در واژن بین ۶ تا ۱۲ ساعت متغیر است. برای افرادیکه خونریزی زیادتر دارند در طول روز نیاز به ۳ یا ۴ بار تعویض و برای کسانیکه خونریزی کمتری دارند ۲ تا ۳ بار تعویض، کفایت میکند.

کاپ قاعدگی وسیله ای است که میتواند به محیط زیست و به حداقل کردن استفاده از نوار بهداشتی کمک کند و همچنین قابل استفاده برای ۱ تا ده سال و قابل شستشو می باشد و جایگزین نوار بهداشتی است.



کاپ قاعدگی سیلیکونی

تعریف باکرگی:

باکرگی معمولاً با وجود پرده بکارت تعریف می‌شود. پرده بکارت یک غشای نازک است که ورودی واژن را می‌پوشاند و می‌تواند در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی وجود داشته باشد. استفاده از کاپ قاعدگی ممکن است به پرده بکارت فشار وارد کند یا آن را به شکل جزئی پاره کند.

کاپ‌های قاعدگی در اندازه‌های مختلفی موجود هستند. برای زنان و دخترانی که هنوز رابطه جنسی نداشته‌اند، انتخاب کاپ‌های کوچک‌تر ممکن است راحت‌تر باشد و احتمال آسیب رساندن به بکارت را به حداقل برساند. در کنار استفاده از کاپ قاعدگی با اندازه مناسب، تمرین گذاشتن و خارج کردن صحیح و بدون آسیب کاپ قاعدگی برای باکره ها از کاپ قاعدگی مهم و موثر است.

انتخاب سایز مناسب کاپ قاعدگی برای هر خانم بستگی به عوامل مختلفی از جمله: خارج شدن خون در طول دوره قاعدگی، عمق واژن، سن، تولید مخاط و تجربه شخصی دارد. در ادامه، چند مرحله برای انتخاب سایز کاپ قاعدگی را شرح می‌دهیم:

کاپ قاعدگی چجوری استفاده میشه

سایز کاپ پریودی معمولاً با استفاده از یک سیستم سایز‌بندی اعلام می‌شود. هر شرکت سازنده ممکن است سیستم سایز‌بندی خود را داشته باشد. به عنوان مثال، برخی از سیستم‌های سایز‌بندی شامل اعداد (مانند 1، 2، 3) یا حروف مانند: S ،M ،L هستند.

بهتر است با مشاهده کاپ‌های پریودی و اندازه‌گیری طول و قطر واژن خود، به صورت تجربی سایز مناسب را بیابید. می‌توانید با استفاده از کاپ قاعدگی با سایز متوسط (مثلاً سایز 2) شروع کنید و سپس بر اساس تجربه خود، به سایز بزرگتر یا کوچکتری تغییر دهید.

حجم خونی که در طول دوره قاعدگی خارج می‌شود نیز می‌تواند در انتخاب سایز کاپ قاعدگی تأثیرگذار باشد. اگر جریان خون شما زیاد است، ممکن است نیاز به یک سایز بزرگتر داشته باشید تا کاپ بتواند خون را به طور کامل جمع آوری کند.

هر خانم تجربه خود را در استفاده از کاپ پریودی دارد. بعضی از خانم ها ترجیح می‌دهند کاپ پریودی با سایز کوچکتری استفاده کنند و بعضی دیگر ترجیح می‌دهند کاپ با سایز بزرگتری را استفاده کنند. پس از استفاده تجربی، شما می‌توانید سایزی را که برای شما راحت و مناسب است تعیین کنید.

انواع کاپ قاعدگی

هنگامی که به کاپ پریودی اشاره می‌کنیم، در واقع به نوعی وسیله جمع‌آوری خون دوره قاعدگی از واژن اشاره داریم. این کاپ‌ها عموماً از جنس نرم و انعطاف‌پذیر تهیه می‌شوند و به صورت جایگیری داخل واژن قرار می‌گیرند. در بازار، چند انواع کاپ قاعدگی متفاوت جایگزین نوار بهداشتی وجود دارد، از جمله:

این نوع کاپ پریودی از جنس سیلیکون بوده و بسیار انعطاف‌پذیر و نرم است. کاپ سیلیکونی به خوبی داخل واژن قرار می گیرد و خون را درون خود جمع می‌کنند. آن‌ها قابل استفاده مجدد و تمیز کردن هستند و معمولاً برای مدت طولانی‌تری مناسب می باشند.

این نوع کاپ پریودی از جنس لاتکس ساخته شده است. آن‌ها نیز انعطاف‌پذیری خوبی دارند و خون را جمع می‌آورند. با این حال، برخی از افراد ممکن است به لاتکس حساسیت داشته باشند و در این صورت استفاده از کاپ قاعدگی لاتکس توصیه نمی‌شود.

این نوع کاپ پریودی از جنس مواد ترموپلاستیک الاستومر تهیه می‌شود. آن‌ها نیز انعطاف‌پذیری خوبی دارند و قابلیت تنفس واژن را حفظ می‌کنند. همچنین، معمولاً ضد حساسیت بوده اند و برای افراد حساس به لاتکس مناسب هستند. توجه داشته باشید که هر نوع کاپ پریودی در اندازه‌ها و سایزهای مختلفی عرضه می‌شود. همچنین، هر شرکت سازنده ممکن است سیستمی خاص برای سایزبندی کاپ‌ها خود داشته باشد. بنابراین، ممکن است برای انتخاب سایز مناسب برای خود، نیاز به مشاوره با متخصص یا مطالعه دقیق راهنمای سایزبندی شرکت سازنده داشته باشید.

کدام مدل کاپ قاعدگی بهتره؟

مزایای کاپ قاعدگی:

کاپ پریودی به عنوان یکی روش جایگزین نوار بهداشتی در دوران پریودی برای خانم ها مزایایی دارد، از جمله این مزایا شامل:

۱- راحتی و ایمنی بیشتر:

برای همه‌ی خانم ها این مسئله مهم است و جای نگرانی دارد که خون به لباس و یا جاهای دیگر نشت نکند و بتوانند با خیال راحت به انجام کارهای شخصی خود بپردازند. همچنین استفاده از این فنجان سبب آسودگی خاطر هنگام خوابیدن در شب و تکان خوردن میشود‌.

علاوه بر این با این کاپ میتوان کارهایی نظیر ورزش کردن و دویدن را با خیال راحت انجام داد.

برای کسانیکه که دوران قاعدگی سختی را پشت سر میگذارند و نیازمند استفاده از پد و نوار های بهداشتی زیاد هستند، استفاده از کاپ قاعدگی میتواند بسیار سودمند بوده و هزینه های خرید نوار را به صفر برساند. کاپ های قاعدگی چندبار مصرف را میتوان پس از هربار استفاده تا چندین سال بعد استفاده کرد.

۳- کاهش عفونت و سلامتی بیشتر:

بسیاری از مشکلات و عفونت های ناشی از تامپون و نوار بهداشتی مانند خشکی و عفونت واژن و عفونت های قارچی، با استفاده از کاپ قاعدگی برطرف میشود. همچنین به علت عدم استفاده از مواد شیمیایی در این کاپ ها( بر خلاف نوار بهداشتی) سالمتر هستند و عفونت ایجاد نمیکنند.

۴- احساس بهتر و مثبت:

اینکه تمیزی و بوی بدی نداشته باشید امری بسیار مهم برای خانم ها است. نوار بهداشتی و تامپون با در معرض قرار گرفتن در هوا میتوانند باعث بوی بد شوند. کاپ های قاعدگی نه تنها باعث کثیفی نمیشوند بلکه بوی بدی هم ایجاد نمیکنند.

5-زیست‌محیطی:

کاپ‌های قاعدگی قابل شستشو و استفاده مجدد هستند، بنابراین نسبت به تامپون ها و نوارهای بهداشتی یکبار کمتر به محیط زیست آسیب می‌رسانند

استفاده از کاپ‌های قاعدگی به نظر می‌رسد که خطر کمتری برای ابتلا به سندرم شوک سمی نسبت به تامپون‌ها دارد.

کاپ‌های قاعدگی بسته شدت جریان قاعدگی معمولاً می‌توانند برای ۶ تا ۱۲ ساعت درون بدن باقی بمانند.

خطرات کاپ قاعدگی

عوارض استفاده از کاپ قاعدگی

استفاده از کاپ پریودی می‌تواند برای بسیاری از زنان موثر و راحت باشد، اما همچنین ممکن است در برخی افراد عوارض یا مشکلاتی ایجاد کند. در زیر، برخی از عوارض استفاده از کاپ قاعدگی را بررسی می‌کنیم:

برخی از خانم ها ممکن است در ابتدا احساس ناخوشایند یا ناراحتی در طول استفاده از کاپ قاعدگی داشته باشند. این ممکن است به دلیل عدم عادت به استفاده از کاپ، سایز نامناسب یا روش نادرست قرار دادن کاپ باشد. با تمرین و آزمون روش‌های مختلف، بیشتر خانم ها به راحتی کاپ را استفاده می‌کنند.

استفاده ناصحیح یا نگهداری نامناسب از کاپ قاعدگی می‌تواند خطر عفونت‌های واژن را افزایش دهد، به خصوص اگر کاپ به درستی تمیز نشود یا به مدت طولانی در واژن باقی بماند. برای جلوگیری از عفونت‌های واژن، حتماً دست‌ها را قبل از وارد کردن و خارج کردن کاپ بشویید و کاپ را به طور منظم تمیز کنید.

در برخی موارد، کاپ قاعدگی ممکن است به طور ناخواسته از واژن خارج شود، به خصوص در صورت عدم قرار گرفتن درست یا سایز نامناسب. اگر این اتفاق بیفتد، می‌توانید کاپ را مجدداً قرار دهید یا به جای آن از روش دیگری برای جمع‌آوری خون استفاده کنید.

برخی از خانم ها ممکن است در طول استفاده از کاپ قاعدگی احساس فشار یا درد در ناحیه واژن یا عروق فرجی داشته باشند. این ممکن است به دلیل سایز نامناسب کاپ یا حساسیت فردی باشد. در این صورت، توقف استفاده از کاپ و مشاوره با پزشک می‌تواند مناسب باشد.

برخی از خانم ها ممکن است در طول استفاده از کاپ قاعدگی احساس خشکی و تحریک در ناحیه واژن داشته باشند. این مشکل ممکن است به دلیل کم شدن رطوبت طبیعی واژن در تماس با سطح کاپ یا حساسیت به جنس کاپ (مانند لاتکس) باشد. در این صورت، استفاده از یک لوسیون مرطوب کننده مخصوص واژن می‌تواند کمک کند.

برخی از خانم ها ممکن است مشکلاتی را تجربه کنند که مربوط به قرار گرفتن و خارج شدن کاپ از واژن است. این ممکن است به دلیل عدم تطابق سایز کاپ با واژن، ضعف عضلات لگنی، یا عوامل دیگر باشد. در این موارد، ممکن است نیاز به تغییر سایز کاپ یا مشاوره با پزشک داشته باشید. در هر صورت، مهم است که هنگام استفاده از کاپ قاعدگی شرایط بهداشت شخصی را رعایت کنید و در صورت بروز هرگونه عوارض یا نگرانی، به پزشک یا متخصص زنان مراجعه تا راهنمایی و مشاوره لازم را دریافت کنید.

روش استفاده از کاپ قاعدگی:

قبل از اینکه در مورد روش‌جایگذاری کاپ صحبت کنیم‌باید این نکته را بدانیم‌ که طول واژن حدود ۸ تا ۱۲ سانتیمتر است. ارتجاعی بودن آن باعث میشود کاپ بتواند داخل آن وارد شود. واژن در آخرین نقطه‌ی خود بسته است که به این قسمت سرویکس یا همان دهانه‌ رحم میگویند. پس فنجان قاعدگی تا همین قسمت بیشتر جلو نمیرود.

ابتدا بهترین موقعیت وارد شدن کاپ داخل واژن را انتخاب کنید. این موقعیت ها میتواند به صورت ایستاده، نشسته و… باشد. دستان خود را با آب و صابون بشویید.

کاپ را بهتر است برای اولین بار داخل آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید تا ضدعفونی شود. برای راحت تر وارد شدن کاپ به داخل واژن، آن را با آب خیس کنید. سپس مانند تصویر زیر کاپ را تا کرده و به صورت عمودی داخل واژن کنید و بچرخانید تا کاملا در جای خود قرار بگیرد. برای اطمینان از صحیح قرار گرفتن کاپ، نباید آن را اصلا احساس کنید. به راحتی راه بروید و بنشینید.

آموزش گذاشتن کاپ قاعدگی

در بازار، چندین برند معروف و با کیفیت کاپ قاعدگی وجود دارد. اما بهترین برند کاپ قاعدگی بستگی به ترجیحات شخصی و نیازهای شما دارد. در انتخاب بهترین برند کاپ قاعدگی می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

یکی از برندهای معروف کاپ پریودی است که توسط بسیاری از زنان استفاده می‌شود. این کاپ با مواد با کیفیت و طراحی منحصر به فرد ارائه می‌شود و در اندازه‌های مختلف قابل تهیه است.

یکی دیگر از برندهای محبوب کاپ پریودی است. این کاپ توسط خانم هایی که از آن استفاده می‌کنند، برای طراحی خوب، راحتی و کیفیت بالا تحسین شده است.

یک برند معروف و محبوب در بازار کاپ پریودی است. این کاپ با جنس سیلیکون بالا کیفیت طراحی شده و ارائه می‌شود و در سایزهای مختلف قابل تهیه است.

این برند نیز محبوب و با کیفیت است که انواع مختلفی از کاپ‌های پریودی را ارائه می‌دهد. این کاپ با مواد بهداشتی و در نظر گرفتن نکات مهم محیط زیستی ساخته شده است.

برای خرید کاپ پریودی می‌توانید روش‌های مختلفی را انتخاب کنید. در اینجا دو روش رایج برای خرید کاپ پ را بررسی می‌کنیم.

  • خرید آنلاین: یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای خرید کاپ قاعدگی استفاده از خرید آنلاین است. شما می‌توانید به سایت‌های فروشگاهی آنلاین یا سایت‌های معتبری که به فروش کاپ قاعدگی می‌پردازند، مراجعه کنید. در این سایت‌ها، معمولاً مشخصات کاپ‌ها، اندازه‌ها، مواد ساخت، راهنمای استفاده و نظرات مشتریان در دسترس هستند. قبل از خرید، مطمئن شوید که انتخاب کاپ با اندازه و نیاز شما سازگار است.
  • سایر فروشگاه‌ها: اگر تمایل دارید قبل از خرید کاپ قاعدگی آن را ببینید و اندازه‌گیری کنید، می‌توانید به فروشگاه‌های زنانه یا فروشگاه‌های بهداشتی مراجعه کنید. در این فروشگاه‌ها، معمولاً بخشی اختصاص داده شده به محصولات بهداشتی و به ویژه محصولات مرتبط با دوران قاعدگی وجود دارد. شما می‌توانید با کمک کارمندان فروشگاه، اندازه مناسب کاپ را پیدا کنید و از آن خریداری کنید.

قیمت کاپ پریودی به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل برند، مواد ساخت، ویژگی‌ها و تکنولوژی، سایز و بسته‌بندی می‌شود. برندهای معروف و مواد ساخت با کیفیت بالا ممکن است قیمت بالاتری داشته باشند. همچنین، ویژگی‌ها و تکنولوژی‌های خاصی مانند حفظ بو و طراحی چندلایه می‌توانند به افزایش قیمت کاپ منجر شوند. بعلاوه، سایز و بسته‌بندی می‌توانند نقشی در قیمت داشته باشند. بنابراین، قبل از خرید کاپ پریودی نیاز است مقایسه قیمت و ویژگی‌ها را انجام داده و انتخابی مناسب و متناسب با نیازهای شما داشته باشید.

کاپ پریودی

سوالات متداول :

بله، همه‌ی خانم ها که مشکلاتی از بابت حساسیت و یا عفونت واژینال ندارند میتوانند استفادا کنند. برای نوجوانان و دخترانی که تازه پریود شده اند نیز در صورت عدم اهمیت به آسیب رساندن به پرده‌ی بکارت نیز قابل استفاده است.

خیر، استفاده از این کاپ ممانعتی با تنگ و گشاد شدن واژن ندارد.

همانطور که گفته شد این وسیله بین یک تا ده سال میتوانند مصرف شوند و به طور کلی در صورت احساس چسبندگی زیاد و یا سوراخ شدن باید از فنجان دیگری استفاده شود.

برای کسانیکه تابه حال از این محصول استفاده نکرده اند و یا برای اولین بار قصد دارند استفاده کنند این نگرانی ها طبیعی است. اما همانطور که گفته شد برای اطمینان از سایز خود بهتر است با یک پزشک زنان قبل از خرید مشورت کنید. همچنین قبل از استفاده به بروشور این محصول دقت نمایید.

کلام آخر:

امروزه کاپ قاعدگی از روش های موثری است که بانوان زیادی به آن علاقه مند شده اند، اگر تابحال از این وسیله استفاده نکردید بد نیست آن را امتحان کنید.

از اینکه تاپایان این مطلب نیز همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “کاپ قاعدگی چیست و طرز استفاده از آن چگونه است؟

  1. الی گفت:

    چقدر جالب
    تا حالا نشنيده بودم و اصلا نمیدونستم همچنین چیزی وجود داره، حتما استفاده میکنم باید وسیله کاربردی خوبی باشه.
    واقعا دوران پریودی واس ما خانمها دوران سختیه از معرفی و توضیحات بابت این محصول تشکر میکنم

    1. تجهیز گستران ابوریحان گفت:

      ممنون از نظر ارزشمندتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *