دانستنی های عمومی و پرستاری

تنبلی چشم چیست و بهترین روش درمان قطعی تنبلی چشم در بزرگسالان کدام است؟

تنبلی چشم از جمله بیماری ها و مشکلات ناحیه چشم است که اغلب در کودکان به وجود می آید. حدود ۳ درصد افراد ممکن است به این عارضه دچار شوند. تنبلی چشم اگر درمان نشود و یا تشخیص داده نشود میتواند سبب از دست رفتن بینایی فرد شود‌ بر همین امر به دلیل اهمیت این مسئله تصمیم گرفتیم تا شما را با علت و نشانه های تنبلی چشم و راه های درمان آن آشنا کنیم. پس تا پایان با تجهیز گستران ابوریحان همراه باشید.


تنبلی چشم چیست؟


بسیاری از افراد درک درستی از تنبلی چشم ندارند و گاها عارضه های دیگری مانند لوچی و یا انحراف چشم را همان تنبلی میدانند. در صورتی که این مورد صحیح نیست. تنبلی چشم به عارضه ای گویند که توانایی یک چشم برای دیدن کم شده و عملا هیچ پیغامی از مغز برای دیدن دریافت نمیکند. به مرور زمان، فقط چشم سالم کار کرده و فعالیت میکند و عملا چشم مشکل دار هیچ تلاشی‌ برای دیدن نمیکند. به این عارضه که در یک چشم اتفاق می افتد تنبلی چشم گویند.


عوامل تنبل شدن چشم:


به طور کلی این عارضه ناشی از اختلال در عملکرد مغز است و به بروز مشکل در بخش بینایی مغز مربوط میشود. هر عاملی که باعث این اختلال شود میتواند به ضعیف شدن یک چشم منجر شود مانند:
سابقه خانوادگی در تنبلی چشم
ضربه وارد شدن به چشم
عمل جراحی آب مروارید
آستیگماتیسم شدید، دور بینی و نزدیک بینی چشم
انحراف و چرخش دائم چشم ها


نشانه های تنبلی چشم:


در مراحل ابتدایی، تشخیص این عارضه به راحتی و از روی ظاهر امکان پذیر نیست و حتما باید توسط پزشک و معاینات چشمی صورت بگیرد. اما به طور کلی با دیدن این نشانه ها در کودک خود به پزشک حتما مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که بهترین سن برای درمان و برطرف کردن این مشکل، بین سن ۷ تا ۹ سالگی است.
۱-انحراف پیدا کردن چشم به یک سمت
۲-تاری دید
۳-نیاز به کج کردن سر برای وضوح و دیدن بهتر
۴-دوبینی و دو تا دیدن اشیاء


راهکار های درمانی:


۱-استفاده از چشم بند تنبلی چشم:

بهترین و موثر ترین راه درمان تنبلی چشم، زدن چشم بند است. این عارضه زمانی برطرف میشود که چشم معیوب و دچار مشکل بتواند دید خود را با چشم سالم یکسان کند و به مرور از نظر میزان دید به یک میزان واحد برسند.

چشم بند تنبلی چشم با پوشاندن چشم سالم، به فعالیت کردن چشم تنبل کمک میکند.‌ توجه داشته باشید که چشم سالم باید بسته شود نه چشم تنبل تا مغز محبور شود از چشم مشکل دار استفاده کند و سیگنال ها را به آن ارسال و دریافت کند. بهتر است با بستن‌ چشم، فعالیت هایی مانند رنگ آمیزی و یا خواندن و نوشتن صورت گیرد.


مدت زمانی که باید از این چشم بند ها استفاده شود بسته به شدت بیماری بین چند هفته و یا چند ماه متغیر است. همچنین در طول روز نیز حداکثر مدتی که باید از چشم بند استفاده کرد ۳ تا ۶ ساعت است و بیشتر از آن نه تنها جنبه‌ی درمانی ندارد بلکه میتواند مضر نیز باشد.

توجه به این نکته ضروری است که در مواردی مانند کم سن و سال بودن کودک که هنوز سیستم بینایی کودک به طور کامل شکل نگرفته ، اگر در تمام ساعت بیداری کودک از چشم بند استفاده شود و در مواردی که یک چشم بصورت کامل پوشانده شود که هیچ چیز را نتواند ببیند آن گاه استفاده از چشم بند به دلیل احتمال افزایش تنبلی چشم توصیه نمیشود.


ویژگی های چشم‌ بند تنبلی چشم:

۱- کمک به استفاده بیشتر و قوی تر شدن چشم ضعیف
2- برابر شدن وضعیت هردو چشم
3- استفاده مغز از چشم ضعیف تر
4- قابل شستشو و ضد حساسیت

۲-استفاده از عینک تنبلی چشم:

به منظور برطرف شدن عیوب انکساری چشم و کمک به درمان سریعتر، استفاده از عینک توسط

پزشک تجویز میشود. معمولا یک بازه زمانی طولانی مدت برای زدن عینک به کار برده میشود.

۳- عمل جراحی:

زمانی عمل جراحی انجام میشود که آسیب چشم به علت های مربوط به تنبل شدن چشم نبوده و به خاطر مشکلات ساختمانی چشم مانند افتادگی پلک، مادرزادی و… به وجود آمده باشد.

درمان قطعی تنبلی چشم در بزرگسالان

درمان تنبلی چشم (آمبلیوپی) در بزرگسالان سخت‌تر است، چرا که این شرایط معمولاً در کودکی بهتر درمان می‌شود. اما، گزینه‌های درمانی برای بزرگسالان نیز وجود دارند که می‌توانند یه شکل قطعی تنبلی چشم را در بزرگسالان درمان کنند. از جمله این درمان‌ های می‌توان به انجام تمرینات تقویت عضلات چشم، استفاده از انواع لنزها و عینک‌های مخصوص، جراحی و در نهایت استفاده از عینک های VR به تقویت عضلات چشم‌های تنبل کمک می‌کند اشاره کرد.
با اینکه درمان این مشکل در بزرگسالی نیز ممکن است اما باید در نظر داشت که درمان موثر تنبلی چشم در بزرگسالان ممکن است به زمان بیشتری نسبت به درمان تنبلی چشم در کودکان نیاز داشته باشد.


سوالات متداول:


آیا تنبلی چشم در بزگسالان قابل درمان است؟


گرچه زمان طلایی درمان این عارضه در کودکی و در زیر ۱۰ سال است اما خوشبختانه علم ثابت کرده که تنبلی چشم در هر سنی قابل درمان است. برای تشخیص تنبلی چشم بزرگسالان و قطعیت آن توسط پزشک روش های گوناگونی بسته به شدت بیماری تجویز میشود. اصولا تمرینات چشمی، عینک تنبلی چشم و در موارد شدید عمل جراحی تعیین میگردد.


۲-آیا تنبلی چشم عوارضی هم دارد؟


عارضه‌ی تنبلی چشم در ابتدا کاهش بینایی در چشم ضعیف است. در صورت عدم درمان شدت کاهش بینایی تشدید و حتی ممکن به نابینایی کامل نیز میشود. بهترین روش پیشگیری برای این مشکل، معاینه بینایی سنجی و دقت والدین در این زمینه هنگام کودکی است.


۳-عینک تنبلی چشم چیست؟


این عینک توسط پزشک و پس از معاینات تجویز میگردد و لنزهای هر عینک برای هرکس متفاوت است. این لنزها کمک به کارکرد
و هماهنگ شدن دو چشم میکند.

۴- تنبلی چشم ‌چگونه تشخیص داده میشود؟

از آنجا که بطور ظاهری تنبلی چشم ، نشانه ای ندارد، اغلب تشخیص آن سخت است. تشخیص زودهنگام به جهت درمان قطعی تا سن زیر ۶ سالگی باید صورت بگیرد.‌ کودک باید قبل از رفتن به مدرسه و معمولا در سنین ۵-۳ سالگی معاینات چشم را انجام دهد. در صورت بروز مشکل، انجام آزمایشات جهت بررسی بیشتر تجویز میشود.


کلام آخر :


بیماری تنبلی چشم ، ممکن است از هر ۱۰۰ کودک دچار ۳ یا ۴ نفر شود. بهترین راه درمان، پیشگیری و معاینات دوره ای در بدو تولد و تا شش سالگی است. بسیاری از کودکان‌ احتمالا با بستن چشم و راه های درمانی مخالفت میکنند. وظیفه‌ی والدین است تا کودک را متقاعد کرده تا بتوانند سریعا و قبل از بزرگ شدن کودک، این مشکل را درمان کنند. زیرا بهترین نتیجه معمولا در سنین کم بدست می آید.

شما میتوانید برای خرید چشم بند تنبلی چشم طب و صنعت به وبسایت تجهیزگستران ابوریحان مراجعه نمایید.


امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. شما تجربه ای درمورد تنبلی چشم کودکتان دارید؟ تجربیات خود را با ما و سایر کاربران تجهیز گستران ابوریحان به اشتراک بگذارید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *