دانستنی های دیابت و فشار خون

منظور از کنترل فشار خون چیست و راههای پایین آوردن فشار خون بالا کدام است؟

فشار خون از جمله بیماری هایی است که به همراه قند خون توانسته اند رتبه بالایی از نظر میزان ابتلا در خانوار های زیادی کسب کنند.

فشار خون اگر نتواند کنترل شود میتواند دردسر ساز و زمینه‌ی ایجاد سکته‌ی مغزی را فراهم کند.

بر همین امر و به علت اهمیت موضوع فشار خون بر خود لازم دانستیم تا شما را با چگونگی کنترل این بیماری آشنا کنیم.

پس اگر خود و یا در اطرافیان خود فرد فشار خونی دارید توصیه میکنیم این مطلب را حتما بخوانید و در نظر داشته باشید اگر بیمار مبتلا به فشار خون دارید خرید دستگاه فشار خون برای شما بسیار ضروری است. در این محتوا ما شما را با مفهوم فشار خون، کنترل و اندازه گیری فشار خون و همینطور راهکارهای درمانی خانگی برای پایین آوردن فشار خون آشنا خواهیم کرد.

فشار خون چیست و چگونه رخ میدهد؟

فشار یا همان قدرتی که خون به دیواره رگ ها وارد میکند فشار خون نامیده میشود. این پارامتر جزء یکی از مهم ترین علائم حیاتی انسان شناخته میشود. اگر سرخرگ های بزرگ قلب حالت ارتجاعی خود را از دست بدهند و یا سرخرگ های کوچک به سمت باریک شدن بروند در این صورت فشار خون بالا را خواهیم داشت. فرد مبتلا به فشار خون در حالت استراحت نیز فشاری بالاتر از حد طبیعی دارد.

مهم ترین راه های کنترل فشار خون:

افرادی که بیماری فشار خون مبتلا هستند باید به شکل مستمر و مداوم فشار خون این افراد اندازه‌گیری شود. اگر می‌خواهید دقت را چاشنی اندازه گیری فشار خون کنید لازم است که با بهترین دستگاه فشار خون آشنا شوید و به دنبال تهیه فشار سنجی باشید که چنین ویژگی داشته باشد.

۱- کاهش استرس:

استرس میتواند سبب کاهش و یا افزایش فشار خون شود. در این زمان، هورمون هایی در بدن ترشح میشود که عموما باعث افزایش فشار خون میشود. البته این فشارخون موقتی است و پس از دوره‌ی‌زمانی به حالت طبیعی خود برمیگردد. افراد فشار خونی لازم است حتی الامکان استرس و عوامل استرس زا را از خود دور کنند.

همچنین توصیه میشود روش هایی همچون مدیتیشن و یوگا برای غلبه بر اضطراب و کاهش فشارخون موثر است.

۲- برنامه غذایی سالم:

داشتن یک تغذیه مناسب و سالم لازمه‌ی یک بیمار مبتلا به فشار خون بالا می باشد. در این برنامه لازم است مواد غذایی شامل پتاسیم، منزیم و کلسیم حتما در غذاها وجد داشته باشند. همچنین مصرف گوشت قرمز و غذاهای چرب را کاهش دهید. ماهی و گوشت سفید را جایگزین آنها نمایید.

۳- مصرف ویتامین ها:

مصرف کلیه ویتامین ها به خصوص ویتامین C نقش مهمی در کاهش فشار خون دارند. سبزیجات و میوه هایی که رنگ سبز دارند(مانند سبزی خوردن، کاهو، فلفل دلمه ای) نیز به عنوان گشادکننده‌ی عروق شناخته شده و از لخته شدن خون جلوگیری میکنند.

۴- تمرینات ورزشی‌منظم:

انجام فعالیت های ورزشی مانند پیاده روی روزانه حتما توصیه میشود. پیاده روی روزی ۳۰ دقیقه میتواند باعث تقویت رگ ها و عروق خونی شود. همچنین حجم اکسیژ دریافتی به قلب بیشتر شده و درنتیجه سبب کاهش فشار خون و یا پیشگیری از آن میگردد.

۵- عدم استفاده از سیگار و الکل:

از مضرات استفاده از سیگار، همانقدر میتوان گفت که نه تنها بر ریه و قلب خطرناک است، بلکه میتواند سبب افزایش فشار خون و ایجاد لخته خون گردد.

مطالعات نشان میدهد، مصرف هرگونه مواد دخانیات شامل قلیان، سیگار و الکل به علت وجود نیکوتین آن میتواند سبب فشار خون بالا شود‌.

با وارد شدن نیکوتین در بدن، این ماده سریعا جذب ریه ها شده و گردش خون افزایش می یابد. همین امر سبب اختلال در گردش خون، گرفتگی داخل رگ و فشار خون بالا میشود. بنابراین توصیه اکید میشود، فرد مبتلا به فشار خون مصرف هرگونه دخانیات را کنار بگذارد.

۶- کاهش مصرف کافئین:

اگر از آن دسته افرادی هستید که نسبت به کافئین و افزایش فشار خون آن حساس هستید پس باید میزان مصرف کلیه مواد کافئین دار ، اعم از قهوه و نوشابه و… را کاهش دهید‌ . گرچه هنوز به طور دقیق مشخص نیست که تا چه میزان کافئین بر افزایش فشار خون موثر است اما نتایج اشاره میکند که میتواند تاثیر کمی در روند اختلال فشار داشته باشد.

برای پی بردن به حساسیت ناشی از کافئین میتوانید پس از مصرف دو فنجان قهوه و حدود یک ساعت پس از آن، فشار خون خود را اندازه بگیرید. اگر تا ۵ میلی متر جیوه نیز فشارتان زیاد شد پس باید دز مصرف کافئین را کاهش و یا قطع کنید.

۷- کاهش مصرف نمک:

نمک و فشار خون رابطه‌ی بسیار مستقیمی با هم دارند. بطور کلی موادی که حاوی سدیم هستند و علی الخصوص نمک،‌ میتوانند فشار خون بالا را سبب شوند.

علت این است که با ورود سدیم و نمک به بدن، بخش زیادی از آب بدن جذب سدیم وارد شده میشتا بتواند سدیم اضافی را خارج کند. در بیماران فشار خونی این کار باعث افزایش فشار بر عروق خونی میگردد که بسیار خطرناک است.

نکته: میزان مصرف نمک در طول روز برای یک بیمار با فشار خون بالا می بایست در حدود ۵ گرم ( یک قاشق مرباخوری) باشد.

۸- خواب کافی:

هر عاملی که سیستم عصبی را تحت تاثیر و یا مختل کند میتواند باعث بهم ریختن فشار خون شود. خواب ناکافی نیز از جمله‌ی این موارد است.

افراد فشار خونی که در طول شب نمیتوانند به میزان لازم (۷-۸) ساعت بخوابند دچار کاهش فشارخون میشوند و خطرساز است. برای رفع کم خوابی و یا بی خوابی میبایست به پزشک خود مراجعه کرده تا دستور دارویی برای رفع این مشکل بدهد.

۹- اندازه گیری مرتب فشار خون:

از مهم ترین و اصلی ترین راه های کنترل فشار خون، میتوان به اندازه گیری فشار اشاره کرد.

یک بیمار فشار خونی لازم است هر روز و هر‌ بار که احساس افت فشار و یا افزایش فشار دارد، فشار خون خود را اندازه گیری کند و به پزشک اطلاع دهد.

داشتن یک دستگاه فشار خون در هر خانه ای الزامی می باشد. امروزه نسل جدیدی از فشارسنج هایی به بازار آمده اند که میتوانند اعداد و نتایج را در خود ثبت کنند. این مزیت سبب میشود تا نیازی به یادداشت نتایج فشار خون خود به صورت دستی نداشته باشید و پزشک با مرور دستگاه، بتواند به بررسی وضعیت بیمار طی روزهای گذشته بپردازد.

همچنین فشارسنج های دیجیتالی علاوه بر ضبط فشار خون تا چندین مقدار، میتوانند میانگین‌فشار خون را نیز نمایش دهند.

اگر تا به حال برای خرید یک دستگاه فشارسنج اقدام نکرده اید و یا نمی دانید کدام یک بهتر است، در ادامه به معرفی چند نوع آنها می پردازیم.

۱- فشارسنج دیجیتالی:

دقت اندازه گیری، راحتی در استفاده، بدون نیاز به فرد دیگر برای اندازه گیری فشار از مزیت های این نوع فشارسنج است. همانطور که گفته شد فشارسنج های دیجیتالی میتوانند تا تعداد دفعات بالایی از فشار را در حافظه‌ی خود ثبت کنند. با این حال از نظر قیمتی از سایر انواع دیگر گرانتر هستند. اگر قصد این نوع فشارسنج را دارید پیشنهاد ما به شما خرید فشارسنج های دیجیتال بازویی امرون و فشارسنج دیجیتال بازویی بیورر می باشد.

۲-فشارسنج عقربه ای:

این مدل از نوع قدیمی دستگاه فشار بوده و‌از نظر قیمت گزینه ای مقرون به صرفه می باشند. گرچه احتمال خطای اندازه گیری توسط کاربر وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه : از آنجاییکه طیف وسیعی از بیماران فشار خون مشکل دیابت و قند خون نیز دارند، لازم است که با بهترین دستگاه قند خون آشنا شوید تا اگر نیازی به خرید دستگاه قند خون داشتید بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

ارتباط کرونا با فشار خون:

افراد دارای فشارخون بالا از آنجایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند و طبق تحقیقات، این افراد اگر به کرونا مبتلا شوند خطرات جدی تری آنها را تهدید میکند حتی در برخی از آمارهای ارائه شده توسط سازمان جهانی بهداشت مرگ و میر در این گروه بیشتر است، پیشنهاد می شود به جهت حفظ تعادل فشارخون در منزل خود یک فشارسنج با کیفیت داشته باشید.

به طور کلی افراد با افزایش سن و وجود بیماری های زمینه ای مختلف مانند بیماری های قلبی، دیابت و فشارخون سیستم ایمنی ضعیفی دارند و به همین دلیل کرونا برای افراد با سابقه بیماری طولانی مدت خطرناکتر است .

 داروهایی که افراد دارای فشارخون بالا مصرف میکنند یکی دیگر از دلایل ابتلا این افراد به کووید 19  است.

در بدن ابتدا پیش ساز هورمون یعنی آنژیوتانسینوژن توسط کبد ساخته، در خون آزاد میشود. پروتئین آنژیوتانسینوژن توسط هورمون دیگری به نام رنین به آنژیوتانسین یک تبدیل میشود و آنژیوتانسین یک توسط آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) که بیشتر در مویرگهای ریه یافت میشود به آنژیوتانسین دو تبدیل میشود .

البته این آنزیم در سایر نقاط نیز یافت میشود ولی محل تجمع اصلی آن در مویرگهای ریه است. آنژیوتانسین دو هم یک عامل قوی انقباض عروقی )به خصوص شریان ها ( است و هم از راهکارهای مختلف ) مانند تحریک ترشح آلدسترون و هورمون ضد ادراری موجب احتباس آب و سدیم میشود لذا عملکرد نهایی هورمون آنژیوتانسین دو افزایش فشار خون است. بنابراین مصرف داروهای مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین مانند انا لاپریل این دارو با مهار آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین ،از تبدیل آنژیوتانسینI به آنژیوتانسینII جلوگیری میکند ( و بلوک کنندههای آنژیوتانسین دو مانند لوزارتانووالزارتان با انبساط رگهای خونی باعث میشود که خون راحتتر در رگها جریان پیدا کند همه داروهای کاهنده فشار خون هستند.

برای آلوده کردن سلولهای بدن ویروس کووید 91 به آنزیم تبدیلکننده ی آنژیوتانسین ۲ میچسبد و همانطور که قبلا گفته شد محل تجمع این آنزیم در ریه است. 

 این ها تنها فرضیه هایی هستند که بر روی نمونه حیوانی انجام شده و برای اثباتآن نیاز است تا تحقیقات بیشتر انجام شود بنابراین قطع مصرف داروهای فشار میتواند خطر سکته مغزی و حملات قلبی را برای بیمار به همراه داشته باشد.

ویروس کرونا علائم متفاوتی دارد ماند تب، سرفه،خستگی، درد و کوفتگی ،گلودرد، اسهال ، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی و بدن درد و التهاب ریه ها و….

زمانیکه ویروس کرونا ریه ها را درگیر کند و ریه دچار التهاب شود نیاز به قلبی سالم است تا بتواند خون و اکسیژن مورد نیاز تمام اندام های بدن را تامین کند و از این طریق بدن را در پاسخ به ویروس کرونا یاری کند این در حالیست که ویروس کرونا میتواند سبب التهاب قلب هم شود و مشکل را دو چندان میکند از طرفی فرد دارای فشارخون بالا دارای قلب ضعیفی است زیرا فرد دارای فشار خون بالا دارای عروق خونی غیرطبیعی است و خون کمتری به قلب میرسد و در نتیجه برای عملکرد درست قلب مجبور است که بیشتر کار کند تا بتواند خون کافی را به تمام اندام ها برساند و این مساله سبب تضعیف قلب می شود و ممکن است در نتیجه این عمل قلب بزرگ شود تا جایی که دیگر قلب دیگر قادر نیست که خون پر از اکسیژن را پمپ کند و داشتن سطح اکسیژن خون پایین در بین بیماران کووید19 بسیار شایع است. 

به همین دلیل اگر افراد با بیماری قلبی، به بیماری تنفسیهای مثل آنفلوآنزا یا ویروس کرونا مبتلا شوند در معرض خطر بالاتری برای حمله قلبی هستند.

کلام آخر:

فشار خون امروزه به عنوان قاتل خاموش شناخته میشود.‌پس اگر سلامتی خود و خانواده تان برایتان اهمیت دارد از هم اکنون با این قاتل مبارزه کنید.

از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم، امیدواریم این مطلب مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *