دانستنی های ارتوپدی

علت درد مچ دست و راهکارهای درمان آن


اندام فوقانی دست که شامل مچ، آرنج، ساعد و انگشت میشود ، همواره درحال فعالیت و حرکت هستند و به همین خاطر احتمال بروز آسیب دیدگی در این منطقه زیاد است و میتوان گفت تقریبا بیشتر افراد ممکن است با این دردها روبرو شوند اگر از این درد رنج می‌برید و قصد خرید مچ بند را برای درمان و تسکین درد مچ دست خود دارید، این محتوا را بخوانید.

مهم ترین علت درد مچ دست:


۱-سندروم تونل کارپال( التهاب عصب های مچ به انگشت که سبب گزگزشدن و بی حسی انگشتان میشود)
۲- شکستگی استخوان مچ دست
۳- در رفتگی و رگ به رگ شدن مچ
۴- در رفتگی و آسیب در ناحیه انگشتان و به خصوص انگشت شست
5- تاندونیت
6- آرتروز

درمان درد مچ دست:


بطور کلی برای درمان درد مچ دست، روش های درمانی ساده مانند ورزش، فیزیوتراپی، قرص مسکن(ایبوپروفن،ناپروکسن)، طب سوزنی، طب سنتی تا روش های پیچیده تری مانند انواع تزریق ها و عمل جراحی به کار گرفته میشود.
یکی از موثر ترین روش های درمانی که توسط متخصصان ارتوپدی تجویز میشود بستن مچ بند طبی است.
پس اگر قصد خرید یک مچ بند طبی خوب را دارید تا پایان با تجهیزگستران ابوریحان همراه باشید.
مچ بند ها از تجهیزات ارتوپدی هستند که انواع مختلفی داشته که از هرکدام بنابر موقعیت عضو آسیب دیده، نوع و جنس مچ بند و باتوجه به شرایط فرد آسیب دیده استفاده میگردد.

مچ بند طبی دست: بطور کلی دست ( شامل تعداد زیادی غضروف، رباط و لیگامان بوده) و یکی از مهم ترین و آسیب پذیرترین نقاط بدن است که به علت فعالیت های زیاد در طول روز و استفاده مکرر از آن دچار آسیب میشود.

چگونه مچ بند طبی دست، باعث بهبودی و درمان میشود؟


این وسیله با وارد کردن فشار مناسب بر روی قسمت آسیب دیده به ترمیم و بهبودی کمک کرده و میتواند تورم و درد بوجود آمده را تسکین دهد.
مچ بند طبی یا همان اسپلینت دست، حرکات اضافه و زیادی که در طول روز بر روی مچ دست وارد میشود را با داشتن فنرهای تعبیه شده در آن کنترل کرده و با ثابت نگه داشتن و محدود کردن حرکات دست ، فشار وارد شده به اعصاب دست را کاهش میدهد.

انواع مچ‌ بند دست:


مدل های مختلفی از اورتزهای دست وجود دارد که هرکدام باتوجه به نقطه ای که آسیب دیده مورد استفاده قرار میگیرند از جمله:
۱-مچ بند ساده کشی: این اورتز با ایجاد فشار مطلوب و گرم نگهداشتن بافت آسیب دیده و کمک به افزایش گردش خون به تسریع بهبودی کمک میکند. این مچ بند بصورت گرمکن و کشی بوده و برای هردو دست قابل استفاده است و مناسب مشکلات خفیف مانند مچ دست ضعیف و دردهای خفیف وارد شده در اثر فعالیت های روزانه میباشد.

2-مچ بند ورزشی: این مچ بند به ورزشکاران هنگام تمرینات بدنسازی و وزنه برداری کمک کرده تا علاوه بر جلوگیری از آسیب به تاندون های دست ، فشارهای وارد شده به دست را به حداقل برساند. مچ بندهای ورزشی عموما قابل تنظیم هستند و متناسب به نوع ورزش و مچ دست هرکس میتوان شل یا سفتی آن را تنظیم کرد.


3-مچ بند آتل دار: مچ بندهای آتل دار دارای دو فنر در قسمت کف و پشت دست هستند که در بعضی مدل ها قابلیت تنظیم برای هردو دست وجود دارد. این وسیله با ثابت نگهداشتن مچ ، این قسمت را در وضعیت آناتومیک قرار داده و اجازه فعالیت را به سایر انگشتان میدهد. مچ بند آتل دار که با نام مچ بند آتل دار فانکشنالCTS شناخته میشوند و در موارد تنگی کانال مچی مورد استفاده قرار میگیرند، با قرار دادن مچ در زاویه مناسب، از ایجاد فشار حداکثری بر روی عصب مدیان دست جلوگیری میکند.




پینشهاد مطالعه : اگر در قوزک پای خود درد دارید برای آشنا شدن با علل و تسکین در خود مطلب درد قوزک پا را بخوانید.


موارد استفاده از مچ بند آتل دار:
 آرتروز مچ دست
 التهاب تاندون ها
 سندروم تونل کارپال
 شکستگی استخوان

چگونه مچ بند آتل دار را برای هردو دست استفاده کنیم؟


بعضی از بریس های آتل دار دست قابلیت استفاده برای هردو دست چپ و راست را دارند. بدین صورت که فنر داخل آن به راحتی میتوان از مچ بند درآورد و برای دست دیگر جابه جا کرد. سپس فنری که دارای انحنا است را در کف دست و فنری که صاف است را روی دست قرار دهید. سپس مچ بند را پوشیده و توسط چسب های آن میتوانید مچ بند را محکم کنید.

4-اورتز شست (شست بند): زمانیکه ناحیه شست دست به علت برگشت شدن و دررفتن هنگام فعالیت های ورزشی دچار آسیب شده باشد استفاده میگردد. ضمن محفاظت از مچ دست، استفاده از این وسیله و قرار گرفتن انگشت شست در اورتز و محدود شدن حرکت توسط آتل به کار رفته به درمان و تسکین درد کمک بسیاری میکند.

5-مچ شست بند: از این وسیله جهت حمایت و کمک به آسیب دیدگی ناحیه مچ و شست به طور همزمان استفاده میشود. طراحی این اورتز به گونه ای بوده که دارای دو فنر قابل تنظیم در قسمت مچ و شست است و همچنین محدودیتی برای ۴انگشت دیگر ایجاد نکرده و برای هردو دست نیز میتوان استفاده کرد. استفاده از این وسیله برای التیام تورم بوجود آمده در تاندون های مچ، حفاظت و توانبخشی در زمان پس از جراحی و بعد از بازکردن گچ موثر است.

فواید استفاده از مچ بند طبی چیست؟


 درمان صدمه های کشیدگی مکرر دست
 درمان سندروم تونل کارپال
 درمان نیمه دررفتگی دست
 مراقبت از مچ دست و انگشت شست پس از شکستگی یا پیچ خوردگی

هنگام خرید یک مچ بند خوب به چه ویژگی هایی باید دقت کنیم؟


هنگام خرید یک مچ بند مناسب باید به چند نکته مهم زیر دقت کنید.
1.نوع مچ بند: از آنجا که مچ بندها در انواع و مدل های مختلفی تولید شده و در مغازه و داروخانه ها نیز یافت میشوند لذا حتما حتما قبل از خرید با پزشک خود مشورت کرده و نوع آسیب را متوجه شوید و سپس با توجه به نوع آسیب در قسمت های مختلف دست اقدام به خرید کنید.
2.مرغوب بودن جنس مچ بند: پنبه، پلی استر، جیر نرم از جمله مواد پرکاربردی هستند که در پوشش داخلی مچ بندها استفاده میشود و به راحتی هوا از میانشان عبور کرده سبب گرمای زیاد داخل مچ بند نمیشود.
3.راحتی و سازگاری با پوست: از دیگر پارامترهایی که باید هنگام خرید به ان دقت کنید راحتی در استفاده آن است. این به معنی آن است که مچ بند نباید فشار زیادی روی دست وارد کرده و نباید محکم بسته شوند زیرا سبب عدم خونرسانی به بافت میشود. همچنین نباید زیاد شل بسته شود که مچ دست را ثابت نگه ندارد.

  1. سایز مناسب و قابل تنظیم بودن مچ بند: مچ بندها هم به صورت چسبی و هم به صورت بست قلاب دار هستند. قلاب قابل تنظیم باعث شده مچ بند به صورت ثابت روی مچ قرار بگیرد و مانع لغزیدن مچ شود. همچنین میتوان توسط آن میزان سفتی و شلی را تعیین کرد.
    تعیین سایز مناسب مچ بند هنگام خرید:
    با اندازه گیری دور مچ و گذاشتن عدد بدست آمده در جدول زیر میتوانید سایز مناسب دست خود را انتخاب کنید.

۵-اسپلینت انگشت: آسیب دیدگی انگشتان دست یکی دیگر از مشکلات ناحیه اندام فوقانی محسوب میشود که توسط اسپلینت یا آتل انگشت میتوان به بهبودی آن کمک کرد.
از این وسیله برای ثابت نگهداشتن انگشتان دست در زمان کشیدگی و التهاب تاندون، پارگی لیگامان و دفرمیتی شدن انگشتان دست استفاده میشود. این اورتز قابلیت تنظیم سایز برای همه سنین و برای همه انگشتان بوده و با حفظ حرکت برای سایر انگشتان، انگشت آسیب دیده را با استفاده از فنر تعبیه شده حمایت میکند.

میزان زمان استفاده از مچ بند در طول شبانه روز چقدر است؟


بطور کلی مچ بند بهتر است از صبح تا شب و همچنین هنگام فعالیت، بسته شود تا از حرکات و خم شدن دست جلوگیری کند. فقط هنگام خوابیدن باید بریس باز شود.
نکته: افرادی که مشکل سندروم تونل کارپال دارند و یا در هنگام خواب مچ خود را خم میکنند( که این کار باعث وارد آمدن فشار روی عصب مدیان دست می شود) میتوانند بنابر دستور پزشک مچ بند مخصوص شبانه را در زمان خواب نیز استفاده کنند(بستن مچ بند سبب صاف نگهداشتن مچ شده و از قرار گرفتن مچ در وضعیت های غیر عادی هنگام خواب جلوگیری میکند)

چه زمانی برای درد مچ دست به پزشک مراجعه کنیم؟


در صورتیکه پس از طی چند روز میزان تورم و درد زیاد شده و وضعیت ناپایداری برایتان اتفاق افتاده است حتما به پزشک مراجعه کنید.
کلام اخر:
بطور کلی درد مچ دست یکی از دردهایی است که اغلب با انجام تمرینات کششی، درمان های خانگی و طب سنتی و استفاده از بریس قابل درمان است. معمولا این دردها به دلیل فشار زیاد و استفاده مکرر از دست هنگام تایپ، نوشتن و یا کارهای روزمره بوجود می آیند. سعی کنید به مچ دست خود پس از چند ساعت استراحت دهید تا از وارد آمدن فشار و التهاب روی مچ جلوگیری شود.
استفاده از یک مچ بند خوب میتواند هم جنبه پیشگیری و هم جنبه درمانی داشته باشد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *